تاریخ انتشار :

شيخ محمد سعيد جالو

درگذشت مبلغ موفق شیعه اهل گینه کوناکری

شیخ محمد سعید جالو فردی بسیار متخلّق، آرام و خدوم دارای توانمندی تدریس اکثر مواد دروس حوزوی بود و در بین شیوخ و اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه این کشور جایگاه ویژه‌ای داشت و بسیار مورد اعتماد و اطمینان شیوخ و مردم متدین گینه بود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت الاسلام شیخ «محمد سعید جالو» از روحانیون شیعه کشور “جمهوری گینه (کوناگری)” دار فانی را وداع گفت.

آن فقید که از یکی از خاندان های محترم “تیجانی” سربرآورده بود، پس از گرایش به تشیع و تحصیل در ایران، باعث استبصار تعداد زیادی از جوانان گینه ای نیز شد.

مرحوم جالو در حوزه علمیه قـم تحصیل کرده بود پس از بازگشت به کشور خود، به فعالیت تدریسی و تبلیغی اشتغال داشت. وی همچنین معاونت آموزشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گینه کوناکری و نیز مسؤولیت انتخاب و اعزام طلاب کشورش برای تحصیلات عالی در جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.

مرحوم شیخ محمد سعید جالو روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ در سن ۴۵ سالگی چشم از جهان فرو بست.

  کشور جمهوری گینه (معروف به گینه کوناکری) بیش از ۱۲میلیون نفر جمعیت دارد و در غرب آفریقا واقع شده است. مطابق آمار «مجمع جهانی اهل‏ بیت(ع)» که در سال ۲۰۰۸م. منتشر شد، از جمعیت ۹٫۵۰۰٫۰۰۰ نفری آن کشور در آن سال، حدود ۲۴۲٫۰۰۰ نفر شیعه هستند.

اما «انجمن دین و زندگی اجتماعی نیویورک (مؤسسه ‏PEW)» در آماری که در سال ۲۰۰۹م. منتشر کرد آمار شیعیان گینه را کمتر از ۸۵٫۰۰۰ نفر اعلام کرد.

       

* زندگینامه شیخ محمد سعید جالو

«محمد سعید جالو» روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۵۴ (مصادف با ٢٧ جمادی الاولی ١٣٩۵ ق. و ۸ جون ۱۹۷۵م.) در منطقه “لابی” واقع در کشور آفریقایی “جمهوری گینه” (با پایتختی “کوناکری”) دیده به جهان گشود.

پدر وی «عثمان جالو» و مادرش «نمران جالو» نام داشتند و خانواده او از خاندان های محترم “تیجانی” این منطقه به جساب می‌آیند.

وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در مدارس دینی لابی شروع به تحصیل کرد و برای تحصیلات عالی، جمهوری اسلامی ایران را انتخاب نمود.

محمد سعید جوان با ورود به حوزه علمیه قم، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) – وابست به جامعه المصطفی(ص) العالمیه – مشغول به تحصیل شد و دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته “تفسیر و علوم قرآنی” با موفقیت به پایان ‌رساند و پس از آن خود جهت تدریس و تبلیغ به کشور خود باز‌گشت.

شیخ محمد سعید جالو پس از بازگشت به کشور گینه کوناکردی در مدرسه رسول اکرم(ص) شهر«سنگریج» مشغول به تدریس می‌شود، ولی به دعوت شیخ «ابراهیم باه» به شهر کوناکری پایتحت این کشور رفت و در حوزه علمیه اهل بیت(ع) مشغول به تدریس ‌شد.

وی علاوه بر تدریس، به تبلیغ نیز اشتغال داشت و موفقیت‌های زیادی را بخصوص با بحث و گفتگو با جوانان اهل سنت و طریقه تیجانیه کسب کرد. به خاطر ارتباط نزدیک وی با این طریقه، حلقه‌های درسی را برای جوانان آن برگزار می‌کرد که همین امر موجب استبصار جمع زیادی از آنان شده است.

مرحوم جالو از اعضای فعال نمایندگی جامعه المصطفی(ص) در کشور گینه بود و معاونت آموزشی و همچنین مسئولیت هماهنگی و انتخاب اساتید و مصاحبه طلاب جدید الورود را بر عهده داشت.

آن فقید نقش بسیار تعیین کننده‌ای در اعزام طلاب اهل کوناکری به ایران داشت و توانست طلاب مستعد و متخلّق را جهت اعزام به ایران انتخاب و زمینه مسافرت آنان را فراهم نماید. می‌توان گفت طلاب زیادی که در حال حاضر از این کشور در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند، حاصل تلاش های ایشان هستند.

شیخ محمد سعید جالو فردی بسیار متخلّق، آرام و خدوم دارای توانمندی تدریس اکثر مواد دروس حوزوی بود و در بین شیوخ و اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه این کشور جایگاه ویژه‌ای داشت و بسیار مورد اعتماد و اطمینان شیوخ و مردم متدین گینه بود.

این اسوه اخلاق، مدرس دلسوز و مبلغ خستگی ناپذیر روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹ (۰۵/۱۲/۲۰۲۰) دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار