تاریخ انتشار :

آیت‌الله «رضا رمضانی»

فعالیت ۴ هزار فرقه معنوی در اروپا و آمریکا

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه استقبال مردم به ویژه نسل جوان اروپایی از سنت اعتکاف هر سال بیش از گذشته دیده می‌شود، گفت: شاهد گرایش به معنویت در سراسر جهان هستیم و در این بین مکتب اهل بیت(ع)، معنویت مسئولیت پذیری را آموزش می‌دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) ـ آیت‌الله «رضا رمضانی» پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹، در جلسه ستاد اعتکاف که با حضور حجت‌الاسلام «سید علیرضا تکیه‌ای» رئیس ستاد اعتکاف کشور برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت دانشمند هسته‎ای کشور شهید فخری‌زاده و درگذشت آیت‌الله خوشنویس، اظهار کرد: مرحوم خوشنویس خدمات ارزشمندی را در عرصه تبلیغی انجام دادند و در مجمع نیز فعال بودند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: آیت‌الله خوشنویس متخصص زبان بودند و یکی از کتاب‌های ایشان به نام «الحقیقه کما هی» به ۲۹ زبان دنیا ترجمه شده است.

وی همچنین به رحلت آیت‌الله یزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری اشاره و تاکید کرد: شجاعت، صراحت و مقاومت ایشان در کنار امام خمینی(ره) و در دوران انقلاب زبانزد است.

 

آیت‌الله رمضانی، آیت‌الله یزدی را از استوانه‌ها و ارکان نظام اسلامی در حوزه علمیه برشمرد و تصریح کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای مانند آیت‌الله یزدی، به نوعی شناسنامه انقلاب هستند و دستیابی به مانند این افراد، بسیار سخت است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مقامات علمی آیت‌الله یزدی اشاره و تاکید کرد: ایشان اگر ممحض در حوزه بودند، بدون شک از مراجع تقلید و صاحب رساله می‌شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما باورمند به اصل اعتکاف هستیم و هر چه در حوزه معنویت تلاش کنیم، کم است، اظهار کرد: دوران کرونا و پساکرونا، شاید یک جنبش معنوی را در دنیا پدید بیاورد.

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: بعضی‌ها اعتقاد دارند به واسطه گرایش به فطرت درون، خستگی از همه لاابالی‌گری‌ و اباحه‌گری‌ها، بشر به سمت معنویت جهت داده شده و قرن ۲۱، قرن معنویت است.

 

*فعالیت ۴ هزار فرقه معنوی در اروپا و آمریکا

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حضور گسترده فرقه‌های معنوی در جهان اشاره و اظهار کرد: بیش از چهار هزار فرقه معنوی در اروپا و آمریکا با نام‌های مختلف به دنبال جذب مردم هستند.

وی با بیان اینکه گستردگی این گرایش‌ها به دلیل خسته شدن از اباحه‌گری است، گفت: حتی در کشورهایی مثل چین که هیچ یک از ادیان ابراهیمی حضور ندارد، شاهد اقبال و گرایش به معنویت هستیم.

آیت‌الله رمضانی، برگزاری اعتکاف را امری الویت‌دار و ضروری دانست که باید با شاخصه‌های درست به آن پرداخته شود و تصریح کرد: ما معنویتِ مسئولیت‌گریزی و مسئولیت‌ستیزی داریم ولی مکتب اهل بیت(ع)، معنویتِ مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در سنت اعتکاف، حکمت‌های الهی است که باید به آن پرداخته شود، خاطرنشان کرد: سخت‌ترین ریاضت‌ها همین شریعت است که شامل عمل به واجبات و ترک محرمات می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در اروپا شاهد بودیم که استقبال مردم از اعتکاف، هر سال نسبت به گذشته، گسترش پیدا کرده است؛ این استقبال در هامبورگ به حدی بود که با قرعه‌کشی برای اعتکاف، پذیرش انجام می‌شد.

آیت‌الله رمضانی به حضور پرشور مردم کشور در اعتکاف اشاره و خاطرنشان کرد: اگر سنت اعتکاف فراگیر شود، قطعا استقبال بسیار زیاد صورت می‌گیرد و دنیا متوجه این موضوع می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه امروزه نسل جوان دارد به سمت معنویت و سنت‌هایی مانند اعتکاف گرایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: ما در اروپا برنامه‌هایی به نام شب‌های معنوی برنامه‌ریزی می‌کردیم که مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت.

 

وی به نقطه اشتراک اصل سنت اعتکاف بین شیعه و سنی اشاره و اظهار کرد: در تبیین اصل اعتکاف می‌توانیم با همکاری مجموعه تقریب مذاهب اسلامی و ظرفیت‌های موجود در مجمع برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی اذعان کرد: از دانشگاه اهل بیت(ع) که در حال حاضر دانشجویانی از ۱۲ کشور در آن حضور دارند نیز می‌توان در زمینه‌ پژوهش با موضوع اعتکاف، کمک گرفت.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار