تاریخ انتشار :

رقه سوریه

مسجد اویس قرنی در شهر رقه سوریه

مسجد اویس قرنی، یکی از مساجد شیعیان در شهر رقه سوریه بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط تکفیری های داعش منفجر شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)مسجد «اویس قرنی» در شهر «رقه» شمال شرق سوریه قرار داشت که مسجدی شیعی بود.

 

در این مسجد سه مزار عمار یاسر، اویس قرنی و ابی بن قیس نخعی قرار داشت و سه ساختمان مجزا داشت و طبقه بالایی مسجد سالن اصلی نماز بود و سالنی برای پخت غذا داشت که از زائران هنگام بازدید پذیرایی می شد.

 

این مسجد در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع بنا شده بود و مساحت ساختمان این مسجد هفده هزار متر مربع بود و مقام عمار یاسر ۷۳۰ متر مربع بود و گنبدی به ارتفاع ۱۲ متر داشت.

مساحت مقام اویس قرنی و ابی بن قیس نخعی به ۳۲۵ متر مربع می رسید و ارتفاع گنبد آن ۹ متر بود.این مسجد در اصل مقبره ای در شهر رقه بوده است که قبور کشته شدگان جنگ صفین میان معاویه بن ابی سفیان و علی بن ابیطالب(ع) در آن قرار داشت.

 

در این مکان مسجدی به نام اویس قرنی بنا شد و یک اتاق کوچک برای مقبره اویس قرنی ساخته شد و در سال ۱۱۵۲ هجری قمری این مقام تجدید بنا شد.یک بار نیز در زمان سلطان عبدالمجید اول عثمانی این مقام تجدید بنا شد.

 

همچنین در سال ۱۹۸۳ میلادی با موافقت حافظ اسد و کمک ایران، ضریحی برای عماربن یاسر و ابی بن قیس نخعی و اویس قرنی ساخته شد.این کار با کمک ایران و سوریه انجام شد و به مکانی مقدس برای شیعیان تبدیل شده بود که زائران بسیاری به زیارت این مقام ها می آمدند.

 

این مسجد و قبور در ۲۶ مارس سال ۲۰۱۴ میلادی توسط گروهک تروریستی داعش منفجر شد و در ابتدا با استفاده از بمب مناره های این مسجد را تخریب کردند.گروهک تروریستی داعش در ۱۵ می سال ۲۰۱۴ میلادی بقیه مسجد را منفجر کردند.

 

عمار یاسر و اویس قرنی، دو یار و یاور پیامبر (ص) و امیر المومنین (ع ) بوده اند و تکفیری ها ادعا کرده اند برای مقابله با شرک و بت پرستی به آرامگاه صحابه توهین می کنند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار