تاریخ انتشار :

فرانسه

فرانسه پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان نشین اروپایی

تعداد فرانسویان غیرعرب که به اسلام تغییر دین داده اند مشخص نیست اما بعضی آمارها حاکی است که بیش از ۳۰ هزار نفر از فرانسویان در چند دهه گذشته اسلام آورده اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است. فرانسه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان نشین اروپایی محسوب می‌شود. بعضی هم اکنون جمعیت مسلمانان بیش از ۶ میلیون تخمین زده می‌شود. اما این فقط یک تخمین می‌باشد چرا که سرشماری پیروان ادیان بر اساس قانون فرانسه ممنوع می‌باشد. اغلب دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که این آمار بسیار پایین در نظر گرفته شده و صحبت از جمعیت حدوداً ۸ میلیونی مسلمانان در فرانسه می‌کنند.

تعداد فرانسویان غیرعرب که به اسلام تغییر دین داده‌اند نیز مشخص نیست. بعضی آمارها حاکیست که بیش از ۳۰ هزار نفر از فرانسویان در چند دهه گذشته اسلام آورده‌اند. بعضی نیز از درون جوامع مسلمان مدعی آماری ده برابر این عدد شده‌اند. مسلمانان فرانسه نرخ رشد جمعیت بالاتری نسبت به غیرمسلمانان دارند و تعداد آنها در حال افزایش است.

در جمعیت مسلمانان فرانسه اکثر افراد نماز می‌خوانند، روزه ماه رمضان را بجا می‌آورند، گوشت خوک نمی‌خورند، مشروب هم نمی‌نوشند. این گرایش، گرایشی است که توسط اکثریت مسلمانان فرانسه پیروی می‌شود. بیش از ۸۰% مسلمانان فرانسه در طول ماه رمضان روزه می‌گیرند و از نوشیدن مشروبات الکلی دوری می‌کنند و اغلب آنها گوشت خوک نمی‌خورند. بقیه نیز خواستار به رسمیت شناخته شدن یک جامعه اسلامی با یک موقعیت اجتماعی در فرانسه هستند.

امروزه وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی نقش بسیار مهمی را در ارائه تصویری که غیر مسلمانان فرانسه از مسلمانان فرانسه دارند، بازی می‌کنند. رسانه‌های جمعی فرانسه به آمار بالای جنایت و فقر در میان جوامع مشخصی از مهاجران اشاره می‌کنند و به تأثیر ویژه‌ای که مسلمانان در عرصه‌های ورزشی، هنری و فرهنگ عمومی ملی داشته‌اند کمتر اشاره می‌شود. اسلام در فرانسه بخصوص در مناطق عامه نشین حومه شهر حضور پررنگ‌تری دارد. در حومه پاریس، مسلمانان نرخ رو به رشد بالایی از بیکاری دارند. این نرخ در لاکورنیو ۳۰ درصد می‌باشد.

 

مساله حجاب:

پوشش حجاب در فرانسه یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل از سال ۱۹۸۹ تاکنون بوده است. بحث اصولاً بر این متمرکز شده است که آیا دختران مسلمان در مدارس عمومی حجاب داشته باشند یا نه. اما این مسأله با اعتراضات شدیدی از سوی مسلمانان روبرو شده است. مسلمانان معتقدند ممانعت از داشتن حجاب در مدارس نوعی از تبعیض دینی است. آنها معتقدند که این امر کوششی است جهت تحمیل ارزش‌های سکولار بر آنها.

وضع دولت فرانسه و عقیده عمومی رایج اینست که هرگونه نشانه تظاهر به اعتقادات دینی اعم از (پوشش یا نهاد) در ارتباط با هر دینی مخالف سیستم لائیسیته ( Laicite) فرانسه می‌باشد.

شیراک در دسامبر ۲۰۰۳ گفت که این مسائل [تظاهر به اعتقادات دینی] ناقض جدایی دین از سیاست است و باعث افزایش تنش در جامعه‌ای چون جامعه فرانسه می‌شود که فرهنگ‌های متعددی در آن وجود دارد. مسأله حجاب مسلمانان پس از آنکه چند دختر از برهنه کردن موهای سرشان در کلاس سرباز زدند در حدود سال ۱۹۸۹ تاکنون به یک مساله بحث برانگیز و جنجالی در فرانسه تبدیل شده است.

مواردی که توسط قانون ممنوع اعلام شده است، شامل: حجاب مسلمانان، نماد ویژه یهودیان و یا صلیب بزرگ مسیحیان می‌باشند. اما در حقیقت آنچه که در عمل اجرا می‌شود فقط ممنوعیت استفاده از حجاب و علائم دینی مسلمانان است که این خود نشان دهنده ماهیت ضداسلامی و صهیونیستی دولت فرانسه است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار