تاریخ انتشار :

ویتنام

برنامه ریزی وسیع ویتنام برای افزایش صادرات محصولات حلال

وزیر امور خارجه ویتنام با اشاره به بازار بزرگ حلال در جهان، گفت: این مقوله فرصتی عالی برای کشورهایی مانند ویتنام است تا برای صادرات بیشتر مواد غذایی و محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، به نقل از Nhan Dan، در مجمعی که از سوی وزارت امور خارجه ویتنام و وزارت کشاورزی و توسعه روستایی این کشور با نام «پتانسیل بازار جهانی غذای حلال و فرصت‌های ویتنام» روز گذشته، ۱۰ آذر، برگزار شد، بوی تان سون(Bui Thanh Son)، معاون وزیر امور خارجه ویتنام، با اشاره به بازار بزرگ حلال در جهان، گفت: این مقوله فرصتی عالی برای کشورهایی مانند ویتنام است تا برای صادرات بیشتر مواد غذایی و محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کنند.

معاون وزیر امور خارجه ویتنام تصریح کرد: این اولین باری است که وزارت امور خارجه با وزارت کشاورزی و توسعه روستایی برای برگزاری مجامعی در مورد بازار مواد غذایی حلال همکاری می‌کند. این رویداد با هدف افزایش آگاهی در مورد پتانسیل این بازار، اهمیت صدور گواهینامه حلال و کمک به مشاغل ویتنامی برای مشارکت مؤثر در بازار جهانی غذای حلال انجام می‌شود.

سون ابراز امیدواری کرد که در این مجمع در مورد توانایی واقعی بازار جهانی حلال نه تنها برای کشورهای اسلامی بلکه درباره کشورهایی که جمعیت مسلمان کمتری دارند بحث شود. اسلام در اروپا، آمریکا و برخی از کشورهای آسیایی رشد زیادی داشته و به همین دلیل شناخت و پاسخ به تقاضای محصولات حلال حیاتی است. موضوع حلال فقط به مواد غذایی محدود نمی‌شود بلکه در داروسازی، مواد آرایشی و بسیاری دیگر از خدمات مانند گردشگری وجود دارد.

بازار جهانی غذای حلال از ظرفیت بالایی برخوردار است و در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا با سرعت بالایی در حال رشد است. با این حال، تاکنون مشارکت تولیدکنندگان ویتنامی در بازار مواد غذایی حلال محدود بوده است.

طبق گزارش مرکز حلال ویتنام، شرکت‌های ویتنامی در ابتدا برخی محصولات حلال را صادر می‌کردند و فقط می‌توانند یک‌سوم تقاضای کشورها را در سازمان همکاری اسلامی(OIC) تأمین کنند. بسیاری از مشاغل هنوز در صدور گواهینامه حلال با مشکل روبه‌رو هستند و اطلاعات کافی در مورد بازار، تجارت و فرهنگ مصرف برای حضور کامل در بازار حلال به ویژه در کشورهای مسلمان وجود ندارد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار