تاریخ انتشار :

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ماجرای دیدار ادواردو با امام خمینی

زمانی در ایتالیا یک مؤسسه‌ی انتشاراتی تصمیم گرفت کتاب سلمان رشدی، نویسنده‌ی مرتد و هندی الاصل را ترجمه و چاپ کند. مهدی وقت ملاقات گرفته و به دیدن ناشر رفت و از او خواست که دست از این اقدام خود بردارد. این برخورد، ناشر و آگاهان از ماجرا را شگفت‌زده کرد… او که در ملاقات‌های خود با سفیر ایران در واتیکان مطالب و حقایق بیشتری در مورد موضوع کتاب سلمان رشدی و صدور حکم ارتداد او توسط امام دریافته بود، بار دیگر در ایتالیا از حکم اعدام سلمان رشدی دفاع کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) روز ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ (۲۴ آبان ۱۳۷۹) خبر شهادت ادواردو آنیلی فرزند جیووانی آنیلی یکی از سرمایه‌داران بزرگ ایتالیایی که طی تحولی معنوی نه تنها به یک مسلمان شیعه و معتقد، بلکه به هواخواه جدی انقلاب اسلامی تبدیل شده بود، خبرساز شد.

روایت‌های جالبی درباره آنیلی وجود دارد؛ او به خاطر علاقه به اسلام و ارتباط معنوی با انقلاب اسلامی، سابقه سفر به ایران و دیدار با امام خمینی را نیز داشت. آنچه در ادامه می‌آید برشی از کتاب «هدیه مسیح» است که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

ماجرای دیدار ادواردو با امام

روز هفتم فروردین ۱۳۶۰ آنها که توانسته بودند خود را به‌صفوف اول نماز جمعه برسانند جوان لاغر اندام و بلند قدی را در میان خود ‌می‌‌دیدند که با نگاه‌های جستجوگرش هر چیزی را با اشتیاق ‌می‌‌کاوید و با دقت به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای امام‌جمعه‌ وقت تهران که توسط مترجمی برایش بازگو ‌می‌‌شد گوش ‌می‌‌سپرد. موقع نماز از همیشه آرام‌تر بود. بعد از نماز مُهر را برداشت و بوسید و بر پیشانی خود گذاشت و بعد دست در دست برادران ایمانی دعای وحدت را خواند. شادمانی و سرور وصف‌ناپذیری در اعماق وجودش احساس ‌می‌‌کرد.

روز قبل در لحظاتی فراموش ناشدنی در خانه‌ کوچک رهبر انقلاب در جماران به دیدار مراد خویش حضرت امام(ره) رفته بود و امام در حضور آیت‌الله خامنه‌ای، حاج سیداحمد آقا و آقای ‌هاشمی رفسنجانی و فخرالدین حجازی بر پیشانی او بوسه زدند. خبر دیدار یک مسلمان ایتالیایی با امام خمینی در روزنامه‌های آن زمان به نقل از دفتر حضرت امام در کنار اخبار سایر دیدارهای معظم‌له منتشر شد. ادواردو پس از این دیدار خاطره انگیز نوشت:

 

 

«به نام خدای بخشنده‌ مهربان

یک شهروند از ایتالیا امروز به دیدار امام‌خمینی آمد. او برای ادای احترام به جمهوری اسلامی و شیعیان آمده است. او از بابت آنچه که انقلاب در پیشرفت هدف به نام خدا بر روی زمین در این عصر انجام داده از رهبر انقلاب تشکر کرد.»

 

از آن پس همیشه با شور و شعفی غیر قابل توصیف از آن دیدار یاد ‌می‌‌کرد. مجذوب و مسحور ساده‌زیستی و عظمت معنوی امام شده بود و اینکه چگونه چنین فردی با گام‌های استوار و فریادهای دلیرانه‌ی خود اقتدار سلطه‌گران عالم را در هم شکسته و همگان را مبهوت و مقهور قدرت مردم ایران نموده است.

 

 

تلاش برای ممانعت از انتشار کتاب آیات شیطانی در ایتالیا

زمانی در ایتالیا یک مؤسسه‌ انتشاراتی تصمیم گرفت کتاب سلمان رشدی، نویسنده‌ مرتد و هندی الاصل را ترجمه و چاپ کند. مهدی وقت ملاقات گرفته و به دیدن ناشر رفت و از او خواست که دست از این اقدام خود بردارد. این برخورد، ناشر و آگاهان از ماجرا را شگفت‌زده کرد.

 

او به صراحت عقاید خود و علاقه‌مندی‌اش را به انقلاب اسلامی و امام خمینی و رهنمود‌های ایشان اظهار می‌‌داشت و این موجب نگرانی دوستانش می‌شد تا آنجا که از وی خواستند کمتر عقاید و علاقه خویش را اظهار کند؛ اما او که در ملاقات‌های خود با سفیر ایران در واتیکان مطالب و حقایق بیشتری در مورد موضوع کتاب سلمان رشدی و صدور حکم ارتداد او توسط امام دریافته بود، بار دیگر در ایتالیا از حکم اعدام سلمان رشدی دفاع کرد.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار