تاریخ انتشار :

تایلند

نشست گفت‌و‌گوی ادیان و مذاهب در جنوب تایلند

نشست گفت‌و‌گوی ادیان و مذاهب با حضور مسلمانان و بوداییان در دارالزهرا(س) شهر پاتالونگ تایلند برگزار و طی آن توهین نشریه فرانسوی به مقدسات مسلمانان و ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) محکوم شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست گفت‌و‌گوی ادیان و مذاهب با شرکت علما و مقامات مسئول فرهنگی مسلمان و بودایی به همت رایزنی فرهنگی ایران در سالن اجتماعات دارالزهرا(س) شهر پاتالونگ در جنوب تایلند برگزار شد.

مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی ایران در سخنرانی افتتاحیه این نشست با محکومیت اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) در فرانسه، دین مبین اسلام را براساس بیان قرآن دین رحمت و محبت برای خیر و سعادت همگان دانست.

وی افزود: از این نظر وجود پربرکت رسول رحمت و مهربانی همواره مایه مباهات و افتخار است. در مقابل اقدامات افراط‌گرایانه گروه‌های تروریستی همچون داعش نیز نسبت به سایر ادیان و مذاهب از دایره تعالیم دین مبین اسلام و مسلمانی خارج است.

حسنخانی در ادامه موضوع وحدت بر مبنای ارزش‌های مشترک دینی، مذهبی را یکی از الزامات زدودن بذر تفرقه و اختلافات بر مبنای تعالیم قرآن در جامعه دانست و عناصر وحدت‌آفرین را در رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه بسیار اثربخش توصیف کرد.

همزیستی بوداییان و مسلمانان در تایلند

سونتان کیتجانوجوک، مانک (روحانی) برجسته بودایی گفت: همزیستی تاریخی و با سابقه پیروان ادیان بودا و اسلام از گذشته در تایلند مورد تأکید و توجه بوده است.

وی با ذکر نمونه‌هایی در این زمینه به قبرستان قدیمی مسلمانان نزدیک معبد بودایی و برگزاری مراسم ترحیم سالانه برای درگذشتگان مسلمان اشاره کرد که همه ساله با دعوت از مسلمانان برگزار می‌شود.

جیراوات، نماینده بودایی وزارت فرهنگ تایلند نیز با تأکید بر عاری‌بودن سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) از خشونت و افراط‌گرایی، به بیان سابقه تاریخی این منطقه پرداخت و اضافه کرد: در گذشته شهر پاتالونگ دارای حاکم اسلامی بوده و مردم در آن زمان از زندگی مسالمت‌آمیز و سعادت‌بخشی بهره‌مند بودند.

همچنین شیخ عبدالکریم، از علمای اهل تسنن و ویسوت بابا منصور، نماینده دفتر شیخ‌الاسلام تایلند در شهر پاتالونگ با تأکید بر سنت پیامبر گرامی اسلام مبنی بر لزوم پرهیز از تفرقه و افراط و تفریط، توجه بر نقاط مشترک و احترام به سایر عقاید را در همگرایی و انسجام اجتماعی مؤثر و مفید ارزیابی کردند.

شیخ انصار، مدیر بخش امور دینی و مدیر خیریه الزهراء(س) نیز ادیان الهی را دارای یک شریعت مشترک دانست و میانه‌روی و اعتدال را لازمه اتحاد و همبستگی ادیان و مذاهب توصیف کرد.

در ادامه این مراسم، برنامه‌های متنوعی همچون جمع‌خوانی صلوات خاص و نعت رسول گرامی اسلام(ص) به همراه سرود و شعرخوانی بانوان اجرا شد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار