تاریخ انتشار :

چهل حدیث

چهل حدیث گهر بار از حضرت امام هادی علیه السلام

مؤمن خوبى مى‌کند و مى گرید، ولى منافق بدى مى‌کند و مى‌خندد. 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) 

۱- بجای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن.

  میزان الحکمه، ج۷، ص۴۵۴

۲- هر کسی در راه خداپرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک می‎شود ، گر چه تکه تکه گردد.

     تحف العقول ص۵۱۱

 

۳- کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد، از شرّ او آسوده مباش.  

  میزان الحکمه، ج۳، ص ۴۴۱

 

۴- ستمکار بردبار، چه بسا که بوسیله حلم و بردباری، از ظلمش گذشت شود و چه بسا حق دار نادان، که با سفاهت خود ، نور حق خویش را خاموش کند.

      مسند الامام الهادی علیه السلام ، ص ۳۰۴

۵- فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.

الکافی، ج۲، ص۱۲۴

۶- امام هادى علیه السلام به مردى از اهالى رى که به زیارت امام حسین علیه السلام رفته بود فرمودند:اگر قبر عبد العظیم را در شهر خود زیارت کنى ، چنان است که گویى امام حسین علیه السلام را زیارت کرده اى.

   کامل الزیارات ، ص ۳۲۴

۷-  هر کس نهایت دوستى و رأى[نیکش] را به تو عرضه کرد ، تو نیز نهایت فرمانبرى ات را به او ابراز کن .

تحف العقول ، ص ۴۸۳

۸- جدال کردن، دوستی قدیمی را نابود می‏کند و پیمان‏های محکم را از هم می‏پاشد و کمترین نتیجه آن، پیروزی برطرف مقابل است و پیروزی، سبب اصلی جدایی است.

   أعلام الدین: ۳۱۱

۹- پیامبر ما، برترینِ پیامبران…، فروتن‏ترینِ مردم، بردبارترینِ ایشان، بخشنده و دست و دلبازترینِ آدمیان و دلاورترینِ آنان در حمایت از وابستگان خود بود.

   کشف الغمه: ج ۴ ص ۲۶

 

۱۰- اسم اعظم خداوند، هفتاد و سه حرف دارد که آصف، تنها یک حرف از آن را می دانست و آن را بر زبان جاری ساخت و زمینِ میان او و سبأ شکافته شد و او تخت بلقیس را بر گرفت و آن را به سلیمان(ع) رساند. سپس زمین در مدّتی کمتر از یک چشم بر هم زدن، هموار گشت، و هفتاد و دو حرفِ آن، نزد ماست و خداوند، یک حرف را در علم غیب به خود، اختصاص داده است.

الکافی: ج ۱ ص ۲۳۰ ح ۳

۱۱- خداوند عز و جل به این دلیل، ابراهیم علیه السلام را خلیل خود کرد که بر محمّد و خاندان او صلوات ا… علیهم زیاد درود می فرستاد.

علل الشرائع: ص ۳۴ ح ۳

۱۲- حکمت در طبیعت های فاسد، اثر نمی کند.

أعلام الدین: ص ۳۱۱

۱۳- از خدا بترسید و مایه آبرو باشید نه مایه بدنامی. محبّتها را به سوی ما جلب کنید و هر گونه زشتی را از ما دور سازید.

تحف العقول: ۴۸۸

۱۴- همانا دو فرشته بر بندگان الهی گماشته شدند هریک از بندگان خدا تواضع و فروتنی کند او را بالا میبرند و هریک تکبر کنند او را پایین می آورند.  

اصول کافی جلد ۲ص ۱۳۰

۱۵- زمانی که خداوند عزّ و جلّ با موسی بن عمران علیه السلام سخن گفت…. موسی علیه السلام عرض کرد: خدایا! پاداش کسی که از خشیت تو وضو را کامل به جا آورد چیست؟ خداوند فرمود: روز قیامت او را در حالی مبعوث می کنم که در پیشانیش نوری می درخشد    .

الأمالی للصدوق: ۲۷۷ / ۳۰۷

۱۶- مردم در دنیا با اموال سر و کار دارند و در آخرت با اعمال.

 الدرّه الباهره: ۴۱

۱۷- لودگی، شوخی احمقها و کار جاهلان است

أعلام الدین: ص ۳۱۱

۱۸- مؤمن خوبى مى‌کند و مى گرید، ولى منافق بدى مى‌کند و مى‌خندد.

  مکارم الأخلاق، ص ۳۸۹

۱۹- اماکنی هست که خدا دوست دارد در آنها به درگاهش دعا شود تا اجابت کند و حائر حسین علیه السلام یکی از این اماکن است.

 المزار للمفید: ص ۲۰۹ ح ۲

۲۰- وقتی شنیدی فردی حق را انکار و آن را تکذیب می کند از پیش او برخیز و با او منشین!

 مسندالامام الرضا  ج۱ص۳۲۶

۲۱- هرکس مطیع و پیرو خدا باشد از قهر و کارشکنى دیگران نمیهراسد.

         بحارالا نوار: ج ۵۰، ص ۱۷۷

۲۲- همانا ولایت ما اهل بیت براى شیعیان و دوستانمان پناهگاه امنى است؛ چنانچه در همه امور به آن تمسّک جویند، بر تمام مشکلات [مادّى و معنوى] چیره می شوند.  

تحف العقول ، ص ۳۵۷

۲۳- هر که از خود راضی باشد ، خشم گیران بر او زیاد خواهند بود.

    منتهی الامال ج ۲ ص ۴۸۰

۲۴- کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علیبنابیطالب علیه السلام خواهد بود.

  احتجاج، ج۱، ص ۴۶۰

۲۵- خداوند دنیا را سرای آزمایش قرار داده است و آخرت را سرای فرجام؛ آزمایش و بلای دنیا را وسیله پاداش آخرت کرده است و پاداش آخرت را عوض بلا و آزمایش های دنیا.

تحف العقول: ۴۸۳

۲۶- برتر از دانش، حمل کننده آن است.

أعلام الدین: ص ۳۱۱

 

۲۷- نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند.

     مسند الامام الهادی علیه السلام ، ص ۳۰۳

۲۸- توبه نصوح این است که باطن، همچون ظاهر، و بهتر از آن شود.

  بحار الأنوار: ۶ / ۲۲ /۲۰

۲۹- ابلیس، به نوح علیه السلام گفت: ما هر گاه فرزند آدم را تنگ نظر یا آزمند یا حسود یا متکبّر و یا شتابکار بیابیم، او را چون گوی می رُباییم، و اگر همه این خصلت ها در وجود او برای ما گِرد آید، او را شیطانِ گردنکش می نامیم. 

قصص الأنبیاء للراوندی: ص ۸۵ ح ۷۷

۳۰- هر کس از خداوند حاجتی داشت، غسل کند و به زیارت جدّم رضا علیه السلام در توس برود و بالاسرِ آن حضرت دو رکعت نماز بگزارد و در قنوتش حاجت خود را از خداوند بخواهد، حاجتش را، در صورتی که درخواست گناه یا بُریدن پیوند خویشاوندی نباشد، برآورده خواهد ساخت.

     عیون أخبار الرضاعلیه السلام: ج ۲ ص ۲۶۲ ح ۳۲

۳۱- معاشرت و دوستی با بدان، دلالت بر بدی کسی دارد که با آنان رفاقت می کند.

    موسوعه سیره اهل البیت علیهم السلام، ج۳۳، ص ۲۰۸

۳۲- هر کس دوستی و نظر خود را برای تو هزینه کند، تو هم فرمانبرداری خود را برای او خرج نما.  

تحف العقول، ص ۴۸۳

۳۳- هر کس بالاتر از اندازه ی حق خود درخواست کند، به محرومیّت سزاوارتر است.

  نزهه النّاظر، ص ۱۱۰

۳۴- امام بعد از من، فرزندم«حسن» است و پس از حسن پسرش «قائم»، آن که زمین را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از جور و ستم شده باشد.

کمال الدین، ص ۳۸۳

 

۳۵- اگر مردم می دانستند مرگ چه نعمتی در پی دارد هر آینه آن را طلب کرده و بیش از انسان عاقلی که دوا را برای مداوای دردش دوست دارد، دوست می داشتند.

معانی الاخیار، ص ۲۹۰

 

۳۶- نادان، اسیر زبان خویش است.

  الدرّه الباهره: ص ۴۱

 

۳۷- شخصیت خود را محترم شمار و تملق مکن چون تملق موجب سوءظن می گردد، زمانی که برادرت را مورد وثوق یافتی از تملق احتراز کن و نسبت به او حُسن نیّت داشته باش.

محجّه البیضاء، ج۵ ، ص ۲۸۳

۳۸- اگر پس از غایب شدن حضرت قائم علیه السلام دانشمندان الهى که مردم را به سوى او دعوت مى‌کنند و راهنمایى مى‌نمایند و از دینش دفاع مى‌کنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شیطان و دام‌هاى دشمنان اهل بیت علیهم السلام نجات مى‌دهند، نبودند، هیچ کس نمى‌ماند مگر این که از دین باز مى‌گشت، ولى آنان‌اند که زمام دل‌هاى شیعیان ضعیف راهمچون سکّان در دست ناخداى کشتى به دست گرفته‌اند. اینان همان انسان‌هاى برتر نزد خداوندند.

   احتجاج، ج ۲، ص ۲۶۰

۳۹- پسرم ابو محمد علیه‏ السلام (امام حسن عسکری علیه السلام) از نظر غریزه صحیح‌‏ترین شخص آل محمد صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و از نظر دلیل و حجت استوارترین آنهاست و او بزرگترین فرزند من و جانشین من است و پیوندهاى امامت و احکام ما به او منتهى مى‌‏گردد.

  کافى ۱: ۳۲۷

۴۰- دعاى قنوت امام هادى علیه‏ السلام این گونه بود:

یا مَنْ تَفَرَّدَ بِالرُّبُوبِیَّهِ وَ تَوَحَّدَ بِالْوَحْدانِیَّهِ یا مَنْ اَضاءَ بِاسْمِهِ النَّهارُ وَ اَشْرَقَتْ بِهِ الاَْنْوارُ وَ اَظْلَمَ بِاَمْرِهِ حِنْدِسُ اللَّیْلِ وَ هَطَلَ بِغَیْثِهِ وابِلُ السَّیْلِ یا مَنْ دَعاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَاَجابَهُمْ وَ لَجَأَ اِلَیْهِ الْخائِفُونَ فَآمَنَهُمْ؛   اى آن که در پروردگارى یکتایى، و در وحدانیت و یگانگى واحدى، اى آن که به اسم او روز روشن مى ‏شود و نورها پرتو افشانى مى ‏کنند، و به فرمان او ظلمت و تاریکى شب را فرا گرفته و قطره ‏هاى باران پیایى فرود مى ‏آید، اى آن که درماندگان او را مى‏خوانند و جواب مى ‏دهد و بیمناکان به او پناه مى ‏برند و ایمن مى ‏سازد.

  مهج الدعوات : ۶۰

روزى متوکّل عبّاسى جهت ایجاد وحشت و ترس براى حضرت ابوالحسن امام هادى علیه السلام و دیگر شیعیان و پیروان آن حضرت، دستور داد تا لشکریانش که تعداد نود هزار اسب سوار بودند، خود را مجهّز و صف آرائى کنند.

و پیش از آن، دستور داده بود تا هر یک از آن ها خورجین اسبش را پر از خاک نماید و در وسط بیایانى تخلیه کنند، که در نتیجه تپّه بسیار عظیمى از خاک ها درست شد.

چون لشکریان در اطراف آن صفّ آرائى کردند، متوکّل با حالتى مخصوص بالاى تپّه رفت؛ و سپس امام علىّ هادى علیه السلام را نزد خویش احضار کرد، تا عظمت لشکر و قدرت خود را به آن حضرت نشان دهد؛ و به وى بفهماند که در مقابل خلیفه هیچ قدرتى، توان کمترین حرکت را ندارد.

همین که امام هادى علیه السلام کنار متوکّل عبّاسى قرار گرفت و آن صفوف فشرده و مجهّز را تماشا کرد، به او فرمود: آیا میل دارى من نیز لشکر خود را به تو نشان دهم؟

متوکّل اظهار داشت: آرى.

بعد از آن، حضرت دعائى را به درگاه خداوند متعال خواند، پس ناگهان ما بین آسمان و زمین، از سمت شرق و غرب، لشکریانى مجهّز صفّ آرائى کرده و منتظر دستور مى باشند.

متوکّل با دیدن چنین صحنه اى مدهوش و وحشت زده گردید.

اثبات الهداه: ج ۳، ص ۳۷۷

کامل ترین مردم از نظر خوشرویى، و صادق ترین آنان از جهت گفتار و با نمک ‏ترین آنها از نزدیک و کامل ترین آنها از دور، وقتى ساکت مى‏ شد شکوه وقار بر او سایه مى ‏افکند و زمانى که سخن مى‏ گفت، عظمت و جلوه ‏اش آشکار مى‏ باشد.

مناقب ابن شهر آشوب ۴: ۴۰۱

 

روزى از روزها متوکّل به آن شخص هندى گفت: چنانچه علىّ بن محمّد هادى صلوات ا… و سلامه علیه را در جمع عدّه اى شرمنده و خجالت زده کنى، هزار دینار هدیه خواهى گرفت.

آن شخص شعبده باز هندى نیز درخواست متوکّل – خلیفه عبّاسى – را پذیرفت.

و آن گاه حضرت را در جمع عدّه اى دعوت کردند؛ و چون همگان در آن جلسه حضور یافتند، متوکّل مرا کنار خود نشانید؛ و دستور داد تا سفره اطعام پهن کردند.

همین که خواستند مشغول خوردن غذا شوند، شعبده باز هندى متوجّه حضرت هادى علیه السلام شد و حرکات مخصوصى را انجام داد، که چون حضرت دست به سوى نان دراز مى نمود، نان پرواز مى کرد و تمامى افراد مى خندیدند.

و این کار چند مرتبه تکرار شد، به ناچار، چون امام علىّ هادى علیه السلام چنین دید، به عکس شیرى که بر پرده دیوار نقش بسته بود، دستى زد و آن را مخاطب قرار داد و فرمود: اى شیر! این دشمن خدا را بگیر و نابود کن.

پس ناگهان شیر به حالت یک حیوان واقعى در آمد و آن مرد شعبده باز هندى را بلعید.

و سپس حضرت خطاب به شیر کرد و فرمود: اکنون به حالت اوّل بازگرد و همانند قبل روى پرده مجسّم شو.

تمام افراد حاضر در مجلس با تماشاى ابن صحنه، وحشت زده شده و متحیّرانه به یکدیگر نگاه مى کردند.

پس از آن، امام علیه السلام از جاى برخاست که از مجلس خارج شود، متوکّل گفت: یابن رسول ا…! خواهش مى کنم بفرما بنشین و دستور دهید تا شیر آن مرد هندى را بازگرداند؟

 

حضرت فرمود: به خدا سوگند، دیگر او را نخواهید دید، آیا دشمن خدا را بر دوستان خدا مسلّط و چیره مى کنید؟!

و آن گاه، حضرت از آن مجلس خارج شد.

اثبات الهداه: ج ۳، ص ۳۷۴

 

روایت شده که امام هادى علیه‏ السلام در رکعت سوم سوره حمد و اوّل سوره حدید تا آیه «اِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» و در رکعت چهارم سوره حمد و آخر سوره حشر را مى‏خواند.

وسائل‏ الشیعه، ج۷۵، ص۴

عبیدا… بن یحیى گوید:

 اگر امام هادى علیه‏ السلام را مى ‏دیدى:

او را شخص بسیار کریم و بخشنده، با نجابت و صاحب فضل مى‏یافتى.

 الارشاد : ۳۳۹

به امید لبخند رضایت حضرت بقیه ا…ارواحنا لمقدمه فداه و آرزوی تعجیل فرج ایشان و سلامتی مقام معظم رهبری و موفقیت همه خدمتگزاران اسلام ناب محمدی صلی ا..علیه و اله وسلم

هدیه به ارواح مطهر حضرت امام خمینی رحمه ا…علیه و شهــــدای انقلاب اسلامی و  مقاومت و هدیه به ارواح اموات همه آن هایی که این احادیث را می خوانند و تکثیر می کنند

اللهم عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام ا… علیها بنت امیرالمومنین علیه السلام

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار