تاریخ انتشار :

جونکو هایاشی

وکیل تازه مسلمان ژاپنی : حجاب من یک تعهد است و آن را حفظ خواهم کرد

هایاشی زمانی که در آمریکا مشغول تحصیل بود، مسلمان شد. او با خواندن قرآن احساس کرد چیزهایی در این دین وجود دارد که در زمان حاضر بسیار کاربردیست. سال ۲۰۰۱ به خانه بازگشت. خوشبختانه با مخالفت خانواده رو به رو نشد. اما در همان سال با وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده هایاشی حمایت آنها را از دست داد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )گروه ترجمه سایت رهیافته ها مترجم زهره رنجبر  / تصویری از خانم جونکو هایاشی که قرار است امسال به عنوان وکیل فعالیت خود را آغاز کند.

در اتاقی خالی واقع در انستیتوی آموزش و تحقیقات حقوقی ژاپن، محل تحصیل افرادی که در آزمون وکالت ملی قبول می شوند، یونکو هایاشی کارآموز رشته حقوق را می بینیم که از سال گذشته به او اجازه داده اند اعمال و عبادات اسلامی را انجام دهد. علاوه بر این توانست حجاب داشته باشد. ظاهراً این اولین باری است که به یک مسلمان چنین اجازه ای داده اند.

هایاشی، ساکن توکیو، امسال پس از پایان دوره آموزشی در موسسه واکو، واقع در استان سایتاما، وکیل می شود. تصمیم او برای ورود به حرفه وکالت ناشی از برخوردهایی فراموش نشدنی ست که در گذشته دیده است.

هایاشی در پاییز سال ۲۰۰۲ دانشجوی یک دانشگاه و در جستجوی کار بود. بعد از انجام مصاحبه در یک شرکت لوازم التحریر، مسئول استخدام به او نزدیک شد و گفت: ” نتیجه ارزیابی شما عالی بود. اما  حجاب شما مقررات شرکت ما را نقض می کند.”

هایاشی حجاب داشت. او رو به مسئول شرکت گفت:” حجاب من یک تعهد است و آن را حفظ خواهم کرد.”  بله او گفت قصد ندارد حجابش را کنار بگذارد. بعد از آن ماجرا، شرکت هرگز با او تماس نگرفت.

هایاشی زمانی که در آمریکا مشغول تحصیل بود، مسلمان شد. او با خواندن قرآن احساس کرد چیزهایی در این دین وجود دارد که در زمان حاضر بسیار کاربردیست. سال ۲۰۰۱ به خانه بازگشت. خوشبختانه با مخالفت خانواده رو به رو نشد. اما در همان سال با وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده هایاشی حمایت آنها را از دست داد. آنها اصرار داشتند هایاشی اسلام را رها کند. به او می گفتند: ” با این شرایط شغلی پیدا نخواهی کرد و مجرد می مانی.”

اما هایاشی تردید نکرد. او در تمام رزومه های کاری اش از عکسهای محجبه خود استفاده کرد و تقریبا آنها را برای چهل شرکت مرتبط با صنایع انرژی و حمل و نقل که اغلب با کشورهای اسلامی تجارت داشتند، فرستاد. با این حال او فقط با تعداد معدودی از شرکت ها مصاحبه کرد و هیچ پیشنهادی دریافت نکرد.

یکی دیگر از ساکنان توکیو که ۳۳ ساله داشت و در یک شرکت ارتباطات کار می کرد، در دوران دانشجویی با خواندن قرآن جذب اسلام شد. با این تفکر که پشتیبانی از یکدیگر (اشاره شده در آیات) منجر به صلح جهانی می شود.  وی در سال ۲۰۰۹ مسلمان شد.

مسلمان ژاپنی که او را می شناخت به او گفت که رابطه اش با دیگران خوب پیش می رود. اما ترس از انزوا باعث شد تنها آخر هفته ها و مخفیانه حجاب داشته باشد و در طول هفته با کلاه بافتنی به سر کار برود. او نماز پنجگانه اش را در خانه می خواند.

حدودا دو سال پیش بود که رئیس شرکت در یکی از گردهمایی ها متوجه شد که او تمایلی به خوردن الکل یا گوشت خوک ندارد. بنابراین اعتراف کرد که مسلمان است و برای داشتن حجاب از رئیس اجازه خواست. اما رئیس قانع نشد و به او گفت:” زندگی شخصی و عمومی ات را از هم جدا کن. دین یک مساله شخصی است.”

در ژانویه سال گذشته، زمانی که گروهک تروریستی داعش اقدام به کشتن دو گروگان ژاپنی کرد، این خانم در حالی که حجاب داشت سوار قطار بود، یک خانم مسن به کنایه به او گفت تفاله. او متوجه شد که این عکس العمل ناشی از جنایت تروریست هاست و با دیدن این واکنش ها از برترسی از برخوردهای این چنینی وجودش را فرا گرفت.

به عقیده ی او ژاپنی ها در ظاهر مخالف تبعیض هستند. اما برای قبول یک دین بخصوص از خود حساسیت نشان می دهند. آنها حق طرد افراد مذهبی را ندارند.

هایاشی قبل از قبولی در آزمون وکالت، در شرکتی کار می کرد که توسط والدینش در خانه اداره می شد. در کنار آن به یک سازمان غیر دولتی که در فعالیت های پشتیبانی بشردوستانه مشارکت داشتند کمک می کرد. او با مسلمانی آشنا شد که اهل افغانستان و به دنبال پناهنده شدن بود.  هایاشی توانایی کمک کردن به او را نداشت.

در همان زمان با وکیلی آشنا شد و توانست با او در تماس باشد. هایاشی فهمید برای تغییر جامعه راهی وجود دارد که قانون آن را پیش پایشان قرار داده است. بنابراین مسیر زندگی اش را پیدا کرد.  

روز آزمون وکالت، مسئولین برای جلوگیری از هرگونه تخلف و بی نظمی پوشش او را گشتند. این حرکت او را به شدت ناراحت کرد و گفت “حجاب بخشی از لباس من است. شما داخل لباس مردم را هم چک می کنید؟”

 بعد از قبولی در آزمون وکالت از دانشکده حقوق درخواست مجوز کرد. او برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش ملموس در باورهای نوظهورش، با احتیاط شروع به فعالیت کرد. به عنوان یک وکیل قصد داشت دانش اندوزی خود را از اطرافیان و در کارهای روزانه جستجو کند.   

به گزارش آژانس امور فرهنگی، تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۹۱٫۳ میلیون پیرو مذهب شینتو ، ۸۶٫۹ میلیون پیرو بودایی، حدود ۲٫۹ میلیون پیرو مسیحیت و ۹٫۱ میلیون پیرو سایر مذاهب در ژاپن زندگی کرده اند.  

اسلام یکی از سه دین بزرگ دنیاست که در کنار مسیحیت و آیین بودا قرار دارد. از هر پنج نفر در دنیا یک نفر مسلمان است. به گفته هیروفومی تانادا ، استاد دانشگاه واسدا و متخصص جامعه شناسی، حدودا ۲۰ تا ۳۰ هزار مسلمان ژاپنی در ژاپن زندگی می کنند. به گفته او بسیاری از آنها پس از ازدواج با یک فرد مسلمان به اسلام روی می آورند. علاوه براین تعداد ژاپنی هایی که خود به اسلام گرویده اند به چندین هزار نفر می رسد.

طبق قانون اساسی میجی، شهروندان ژاپنی با اعمال محدودیت هایی مثل عدم ایجاد اختلال در نظم و آرامش، آزادی عقیده دارند. شینتو به عنوان یک دین ملی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. با این حال حفاظت از مسلمانان، خط مشی ای است سیاسی و ملی که در باید طول جنگ برای اطمینان خاطر مردم در سرزمین های اشغالی به آن عمل شود.

در سال ۱۹۴۵، پس از جنگ جهانی( حمله آمریکا به ژاپن) به دلیل نگرانی در مورد نظامی گری به فرماندهی ستاد فرماندهی کل قوا برای متفقین مذهب و شینتو از هم جدا شدند. قانون اساسی ژاپن آزادی مذهب را برای همه تضمین کرده و دارای بندی است که دولت را از انجام فعالیت های مذهبی باز می دارد.

گروه ترجمه سایت رهیافته ها مترجم زهره رنجبر /

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار