تاریخ انتشار :

انگلیس

 ماجرای ساخت اولین مسجد انگلیس

اولین مسجد انگلیس که در ورودی جاده «وست دربی» ساخته شده بود پس از سال ها فعالیت به عنوان یک دفتر ثبت احوال بار دیگر با بازسازی تبدیل به مسجد شد.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان): اولین مسجد انگلیس که در ورودی جاده «وست دربی» ساخته شده بود پس از سال ها فعالیت به عنوان یک دفتر ثبت احوال بار دیگر با بازسازی تبدیل به مسجد شد.

 

یک وکیل اهل لیورپول اولین مسجد را در انگلستان به دست یک وکیل اهل لیورپول افتتاح شد.«عبدالله کوئلیام» این مسجد را در سال ۱۸۸۹ پس از اسلام آوردن بنا کرد.او دو سال قبل از ساخت این مسجد به مراکش سفر کرد،در آنجا با دین اسلام آشنا و مسلمان شد.

ویلیام هنری کوئلیام در سال ۱۸۵۶ در لیورپول متولد شد ، جوانی خود را در جزیره «من» گذارند،سپس به لیورپول بازگشت، در انستیتوی لیورپول تحصیل کرد و در همانجا به عنوان وکیل شروع به کار کرد و بیشتر عمر کاری خود را در این شهر گذراند.

 

کوئلیام برای گذراندن یک دوره بیماری از مراکش دیدن کرد و با تعالیم قرآن آشنا شد و در سال ۱۸۸۷ به اسلام گروید و نام عبدالله را انتخاب کرد.عبدالله پس از بازگشت به لیورپول و با کمک مالی از ولیعهد افغانستان زمینی را در «Brougham» خریداری کرد و اولین مسجد انگلیس را در این زمین در روز کریسمس ۱۸۸۹ افتتاح کرد.

 

 این مرکز اسلامی همچنین دارای یک موزه و آزمایشگاه علوم به عنوان امکانات اضافی بود.اندکی پس از افتتاح این موسسه ، عبدالله یک مدرسه و یتیم خانه را تاسیس کرد که معروف به خانه مدینه شد.وی در سال ۱۸۸۹ کتابی با عنوان «دین اسلام» درباره اسلام منتشر کرد و هفته نامه ای را با عنوان «هلال ماه» راه اندازی کرد که گزارش هایی از مسلمانان ساکن انگلستان ارائه می داد.

 

عبدالله همچنین ماهنامه ای با عنوان «جهان اسلام» راه اندازی می کرد که به دست مخاطبان بین المللی رسید.اعتقاد بر این است که عبدالله به دلیل تعالیم خود حدود ۶۰۰ نفر را در انگلیس به سوی دین اسلام سوق داد.

 

وی همچنین به عنوان سخنران عمومی و یک نیکوکار شناخته می شد و در فعالیت های صنفی شرکت می کرد و سفرهای زیادی به جهان اسلام داشت.

وی با رهبرانی در افغانستان ، فارس ، آفریقای غربی و امپراتوری عثمانی نزدیک شد و برخی از آنها به وی عناوین و افتخاراتی اعطا کردند که از آن جمله می توان به شیخ مسلمانان انگلیس به دلیل فعالیت خود در زمینه آگاهی از اسلام در این کشور اشاره کرد.

در سال ۱۹۰۸ عبدالله از کار وکالت کناره گیری کرده و لیورپول را ترک کرد و به مسافرت خارج از کشور رفت تا اینکه در سال ۱۹۱۴ برای زندگی در جزیره «من» بازگشت.در غیاب او  پسرش مسجد و مدارس ساخته شده به دست او را در سال ۱۹۱۰ تعطیل کرد.

انجمن عبدالله کوئلیام که تلاش زیادی برای بازگرداندن مسجد کرد پس از بازسازی آن با هزینه ۱ میلیون پوند در سال ۲۰۱۴ این مرکز را بازگشایی کرد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار