تاریخ انتشار :

نور تازه مسلمان آلمانی

بهتر است غیر-مسلمانان مسلمانان را بی مهابا قضاوت نکنند

غیر مسلمانان نباید بدون تامل مسلمانان را قضاوت کنند. ابتدا باید مسلمانان را بشناسید . به علاوه بهتر است از مساجد دیدن کنید. جایی که بسیاری از رویداد ها در آن رخ میدهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان):اسلام آرامش و پناه زمان پریشانی من است و در بدترین شرایط به من قدرت می دهد. مهم نیست در چه شرایطی بسر می برید، اسلام به سرعت به کمکتان خواهد شتافت. اگر خداوند قادر به گرفتن چیزهایی است که حتی فکر از دست دادنش را نمی کنید، او قادر است چیزهایی به شما عطا کند که هیچ گاه فکرش را نمی کردید. 

مصاحبه ی اختصاصی تازه مسلمان؛ نور اهل آلمان – مصاحبه بنت الهدی مفخمی مترجم: سارا فاطمی  ویرایش: زهره رنجبر

اصل مصاحبه را اینجا ببینید

نور متولد هفدهم جولای سال ۱۹۹۹ است. نام اسلامی او  نور است. او در درسدن آلمان زندگی میکند . پیش ازاین مذهبی نداشته و در خانواده ای بی ایمان بزرگ شده است. در مدرسه با اسلام و قرآن آشنا شد. با ملاقات همسر کنونی خود در سال ۲۰۱۵ به اسلام علاقه مند و در نهایت در سال ۲۰۱۷  به طور رسمی مسلمان شد.

 

خواهر نور! تیم رهیافتگان از شما برای قبول این مصاحبه تشکر می کند. لطفا از نحوه ی آَشناییتان با اسلام بگویید.

در سن ۹ سالگی پایه سوم را همراه با فراگیری دروس اصول اخلاق گذراندم. یکی از آن روزها موضوع بحث کلاس ما اسلام بود. از همان شروع جلسه هیجان زده بود. قرآن را دوست داشتم و مساجد به نظرم زیبا می رسید. زنان مسلمان لباس های زیبایی داشتند. دلم میخواست مثل آنها زندگی کنم.

 

 

 چه چیز شما را جذب اسلام کرد؟

سال ۲۰۱۵ با همسرم  آَشنا شدم. او یک مسلمان بود. اوایل زمانی که درمورد  اسلام صحبت میکرد استقبال نمی کردم و دلم نمیخواست چیزی بشنوم. اما بعد از یک سال و نیم عاشق اسلام شدم و در مورد آن بسیار آموختم. شکر خدا در ژانویه ی سال ۲۰۱۷ به طور رسمی و با اعتقاد راسخ مسلمان شدم.

 

 

قبل از مسلمان شدن، مذهب شما چه بود؟

قبل از اسلام پیرو هیچ مذهبی نبودم. در یک خانواده ی بی ایمان بزرگ شدم. دین برای ما هرگز یک دغدغه نبود.

 

 

بعد از مسلمان شدن شما واکنش خانواده چگونه بود؟ آیا در مقابل کسانی که شما را میشناختند با مشکلی مواجه شدید؟

در ابتدا به والدینم چیزی نگفتم چون خیلی میترسیدم. در نهایت پس از شش ماه تصمیم گرفتم به آنها بگویم چون دیگر توان مخفی کردن نداشتم. یک پیام طولانی برای مادرم نوشتم. به او گفتم که در حال حاضر مسلمان هستم و بالاخره قطعه گمشده ی پازل زندگی ام را پیدا کرده ام. تا دو روز هیچ پیامی از او دریافت نکردم. اما بعد از دو روز واکنش او مرا شوکه و غمگین کرد. او نوشته بود که تمام خانواده از من نا امید شده و عصبانی هستند. و مسلمان شدنم تقصیر همسرم است و چیزهایی از این دست.

دوستان زیادی نداشته ام اما همان یک دوست صمیمی را هم که داشتم از دست دادم. او هم گمان میکرد همه چیز تقصیر همسرم است. این رفتارها در آن زمان دردناک بود اما حالا خواهران بهتری در اسلام پیدا کردم. الحمدلله.

 

چرا خانواده از تو عصبانی بودند؟ در حالی که پیش از آن به هیچ مذهبی باور نداشتند؟ چرا این مساله آنقدر برای انها مهم بود؟

راستش اصلا نمیدانم. مادرم ترجیح میداد من مسیحی شوم.  اینجا افراد نژادپرست زیادی هستند که مخالف اسلامند. شاید او نگران بود که من از طرف آنها آسیب ببینم. اما خانواده ی من میتوانستند با من حرف بزنند و بلافاصله مرا طرد نکنند.

 

گسترش اسلام را در کشورت چگونه می بینی؟

هر روز تعداد بیشتری از آلمانی ها مسلمان می شوند. این مساله باعث خوشحالی بسیاری از مسلمانان شده است. هر روز مسلمانان بیشتری از کشور های اسلامی به اینجا می آیند. اگرچه متاسفانه آلمان کشور مناسبی برای مسلمانان نیست.

 

 

به نظر شما زیباترین سوره قرآن کدام است؟

سوره ی حمد. چون اولین سوره ای بود که یاد گرفتم. من این سوره را به اسلام آوردن خود مرتبط میدانم. چراکه این سوره میگوید ما تنها خدا را میپرستیم و تنها از او کمک میخواهیم و امید داریم که راه راست را به ما نشان دهد.

 

 

نظر شما در مورد حجاب چیست؟ ایا حجاب تاثیری در زندگی شخصی شما داشته است؟ و فکر میکیند این تکلیف تنها مختص خانم هاست؟

حجاب زیباست. به شخصه احساس میکنم از نگاه مردان در امانم چراکه دیگر چیز زیادی از من نمیبینند. اما افراد خارجی و یا خانواده این را درک نمی کنند.

همه فکر میکنند حجاب به خواست و برای آسایش مردان رعایت میشود . در حقیقت این چنین نیست و همه خودشان تصمیم میگیرند که آن را دوست داشته باشند یا نه. اگر کسی بدون حجاب بیرون برود و مردان او را نگاه کنند اشتباه خود اوست.

علاوه بر این ها پیدا کردن شغل برای یک فرد با حجاب بسیار سخت است. خیلی از مردم آنرا نمیپذیرند. البته حجاب تنها برای زنان نیست. مرد ها هم قوانینی درباره ی نحوه ی پوشش دارند. مثلا نباید لباس پاره یا پیراهن های بدون آستین یا لباس های تنگ بپوشند. یا بدون لباس رفت و آمد کنند.

 

 

ایا پوشیدن حجاب برای شما سخت بود؟ چه طور خود را متقاعد کردید که باید محجبه شوید. در حالی که تا قبل از آن شما و جامعه به آن باور نداشتید؟

من و همسرم در شهر بزرگتری که مسلمانان زیادی در آنجا زندگی می کنند به تعطیلات رفته بودیم. یکی دو هفته پیش از آن یک پیراهن و روسری خریدم و آن را آن روز برای اولین بار پوشیدم.

این تجربه برای من بسیار نامانوس بود و تمام مدت هیجان زده بودم که  مردم  به من خیره شوند. اما اینگونه نشد. همه مرا پذیرفتند و هیچ کس  گمان نمیکرد که همین چند دقیقه پیش برای اولین بار آن را پوشیده ام.

بعد از آن در شهر خودم به شدت از طرد شدن می ترسیدم و در حقیقت این اتفاق توسط افرادی افتاد. اما دیگران مرا با حجاب قبول کردند.

 

 

چرا اسم خود را عوض کردید؟ و چرا نور را به عنوان نام خود انتخاب کردید؟

نور- نام من- یک نام اسلامی است. همه مرا با این نام می شناسند. دوست دارم در میان مسلمانان مرا نور صدا  کنند. این نام به راحتی در ذهن می ماند. علاوه بر این دلم می خواست نامم با الله مرتبط باشد.

 

 

زمانی که برای اولین بار نماز خواندید احساستان چه بود؟برای شما سخت نبود که پنج نوبت در روز نماز بخوانید؟

بله. واقعاسخت بود. قلب من دائما در تپش بود گویی که در ماراتن دویده باشم. برای من دشوار بود که سوره مناسب را در زمان مشخص بخوانم. به خاطر سپردن تمام مراحل هم بسیار سخت بود.

اما با هر نماز به خدا نزدیک نزدیکتر می شدم و بعد از هر نماز -چه در من و چه در خانه- احساس آرامش و سکوت دلپذیری همه جا را فرا میگرفت.

 

اگر در توصیف زیبایی اسلام و ارامش و صلحی که در این دین پیدا کردید حرفی دارید لطفا به ما بگویید؟

 اسلام آرامش و پناه زمان پریشانی من است و در بدترین شرایط به من قدرت می دهد. مهم نیست در چه شرایطی بسر می برید، اسلام به سرعت به کمکتان خواهد شتافت. اگر خداوند قادر به گرفتن چیزهایی است که حتی فکر از دست دادنش را نمی کنید، او قادر است چیزهایی به شما عطا کند که هیچ گاه فکرش را نمی کردید. 

.

کدام ویژگی اسلام برای شما جذاب بوده است ؟

قرآن و مسجد

 

چه کسی بر مسلمان شدن شما موثر بود؟

همسرم. چون او بود که همه چیز را به من آموخت و همراه من نیز یاد گرفت و هنوز هم همین طور است. من خیلی از او سپاسگزارم.

 

به عنوان یک تازه مسلمان شده به نظر شما چه روشی برای دعوت غیر مسلمانان به اسلام موثرتر است؟

غیر مسلمانان نباید بدون تامل مسلمانان را قضاوت کنند. ابتدا باید مسلمانان را بشناسید . به علاوه بهتر است از مساجد دیدن کنید. جایی که بسیاری از رویداد ها در آن رخ میدهد. برای مثال آشپزی کردن در کنار هم و یا درست کردن صنایع دستی. میتوانید برای خود تصمیم بگیرید که میخواهید همراه مسلمانها باشید یا نه. بسیاری از افراد پس از چنین تجربیاتی اسلام را قبول می کنند. چون هرگز تصور نمیکردند که اسلام این چنین جامعه ی صمیمی ای داشته باشد و با آغوش باز دیگران را بپذیرد.  

 

برنامه های  تلویزیونی در کشور شما چطورند؟ ایا برای خانواده مناسبند؟

به نظر من بعضی از کانال ها مناسبند. برای بچه ها هم خوبند. کانال هایی برای کودکان وجود دارد که فقط سریال های مختص آنان را پخش میکند و البته که بچه ها از آن لذت میبرند. اما شبکه هایی هم هستند که نباید باشند. چون تنها به مسائل بیهوده می پردازند.

برای مسلمانان که اصلا مناسب نیستند چون دارای پوشش نامناسبند. بچه های بالای ۱۳ سال هم این صحنه ها را میبینند. به نظر من درست نیست بچه های کم سن و سال این برنامه ها را دنبال کنند. چون آنها را منحرف می کند. متاسفانه شبکه ی مناسبی برای نوجوانان وجود ندارد.

مصاحبه :بنت الهدی مفخمی  مترجم: سارا فاطمی  ویرایش: زهره رنجبر

اصل مصاحبه را اینجا ببینید

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار