تاریخ انتشار :

چهل حدیث

چهل حدیث گهرباراز حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام

در روایتی از امام جواد(علیه السلام) آمده است که لقب رضا از سوی خداوند به پدرش داده شده است. او به عالم آل محمد نیز شهرت دارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان): علی بن موسی بن جعفر (علیه السلام) معروف به امام رضا (۱۴۸–۲۰۳ق) هشتمین امام شیعه اثناعشری است. امام رضا ۲۰ سال امامت را بر عهده داشت که با خلافت هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) همزمان شد. در روایتی از امام جواد(علیه السلام) آمده است که لقب رضا از سوی خداوند به پدرش داده شده است. او به عالم آل محمد نیز شهرت دارد.

مأمون عباسی او را به اجبار به خراسان آورد و به اکراه، ولیعهد خویش کرد. حدیث سلسله الذهب که در نیشابور از ایشان نقل شده معروف است. مأمون میان وی و بزرگان دیگر ادیان و مذاهب جلسات مناظره‌ تشکیل می‌داد که سبب شد همگی به برتری و دانش او اقرار کنند.

آن حضرت در طوس به دست مأمون به شهادت رسید. حرم او در مشهد زیارتگاه مسلمانان است.

ویکی شیعه

 

۱- نماز جماعت قرار داده شده تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهرباشد.

 وسائل الشیعه  ج ۵ ص ۳۷۲

 

۲- دربـاره بهتـریـن بنـدگـان سـوال شـد، فـرمـودند:

هر گاه نیکـى کنند خـوشحال شوند، و هرگاه بدى کنند آمرزش خـواهند، و هر گاه عطا شـوند شکر گزارند و هرگاه بلا بینند صبر کنند، و هر گاه خشگین شوند؛ در گذرند.

تحف العقول ص۴۵۵

 

۳- چنانچه در موردی خواستی غضب کنی و برای خدا برخورد نمائی، پس متوجّه باش که غضب و خشم خود را در جهت و محدوده رضایت و خوشنودی خداوند، اِعمال کن! 

عیون أخبارالرّضا   ج ۱ ص ۲۹۲

 

۴- سوال شد چرا اهل تهجد و عبادت در شب نیکو منظرترین مردم می باشند؟

فرمودند: زیرا آنها با خدا خلوت می کنند پس حق تعالی از نور خودش ایشان را می پوشاند.

 علل الشرایع ج۲ص۳۶۵

 

۵- سوال شد آیا زمین از حجت خالی می ماند؟

امام فرمودند اگر زمین از حجت به قدر چشم به هم زدن خالی بماند، اهلش را فرو می برد.

 علل الشرایع ج۱ص۱۹۸

 

۶- نگاه کردن به موهای زنان نامحرم حرام است زیرا این نگاه مرد را تهییج و تحریک میکند و این تحریک و تهییج شخص را به فساد و چیزی که حلال و پسندیده نیست می کشاند.

علل الشرایع ج۲ص۵۶۴

 

۷-  خداوند نافرمانی پدر و مادر را از این جهت حرام فرموده است که موجب از دست دادن توفیق طاعت خداوند عزوجل و بی احترامی به پدر و مادر و ناسپاسی نعمت و از بین رفتن شکر و سپاسگزاری و کم شدن نسل و قطع شدن آن می شود. 

علل الشرایع ج۲ص۴۷۹

 

۸- سجده بعد از نماز واجب به خاطر تشکر نمودن بنده است از خداوند متعال که او را موفق ساخت بر ادای واجب و انجام فریضه و کمترین عبارتی که می توان گفت آن است که سه مرتبه بگوید: شکراٌ لله.

علل الشرایع ج۲ص۳۶۰

 

۹- علم گمشده مومن است.

مسند جلد ۱ص۸۰

 

۱۰- برای خانه های خود سهمی از تلاوت قران قرار دهید؛ چون هرفرد در خانه خود قران تلاوت کند کارهای اهل آن خانه آسان شود.

 وسائل شیعه جلد ۴ص۸۵

 

۱۱- سؤال شد که عقل و هوشیاری چگونه است؟ فرمودند: تحمّل مشکلات و ناملایمات، زیرک بودن و حرکات دشمن را زیر نظر داشتن، مدارا کردن با دوستان

أمالی ص ۲

 

۱۲- همانا دو فرشته بر بندگان الهی گماشته شدند هریک از بندگان خدا تواضع و فروتنی کند او را بالا میبرند و هریک تکبر کنند او را پایین می آورند.

اصول کافی جلد ۲ص ۱۳۰

 

۱۳-جدم رسول خدا صلی ا… علیه و آله فرموده اند : دانشجویی  واجب است بر همه مسلمان، بجویید علم را از هرکجا که گمان دارید و بگیرید آن را از اهلش  زیرا آموختن دانش برای خدا حسنه است و کسب علم عبادت است.

 مذاکره و مباحثه علمی تسبیح خداست و عمل کردن به علم جهاد است و آموختن علم به کسی که بلد نیست،صدقه است و بخشیدن علم به کسی که نمیداند برای رضای خدا سبب قرب به خداست؛ زیرا علم وسیله دانستن حلال وحرام  و روشن کننده راه بهشت و مونس در ترس و وحشت و یار انسان در غربت وتنهایی است.همزبان مردمان ورهنما در حالت سختی است، سلاح جنگنده با دشمنان و در پیش دوستان زینت است.  

 ارشاد القلوب جلد ۱ص۱۶۵

 

۱۴-همنشینی با بدان موجب بد گمانی به خوبان می شود.

عیون جلد ۲ص۸۲

 

۱۵- صابران دو دسته اند: صبر کنندگان بر  انجام فرایض و واجبات، و صبر کنندگان بر ترک گناه و معصیت .

مسند جلد۱ص ۲۲۴

 

۱۶-سریعترین گناهی که عقوبت آن دامن گیر انسان می شود، کفران و ناسپاسی نعمت های خدا است.

مسندج۱ص۲۸

 

۱۷- دعای طلب توفیق شکر برعافیت : 

اللهم انی اسئلک العافیه و الشکر علی العافیه فی الدنیا و الاخره پروردگارا ! من عافیت و شکر بر عافیت دنیا و آخرت را از تو می خواهم .

مشکاه الانوار ص ۲۵۷

 

۱۸- خداوند به سه چیز امر کرده است که همراه با سه چیز دیگرند :

اول به نماز و زکات دستور داده است، هر کسی که نماز بخواند اما زکات ندهد نمازش قبول نخواهد شد.

دوم به سپاسگزاری از خود و والدین امر فرموده است، پس هرکسی که از پدر و مادرش سپاسگزاری نکند شکر خدای را به جای نیاورده است.

سوم امر به تقوی و  صله رحم نموده است، پس هر کسی که صله رحم نکند در واقع تقوای خدا را به جا نیاورده است.

عیون اخبار الرضا جلد ۱ص۵۳۲

 

۱۹- وقتی شنیدی فردی حق را انکار و آن را تکذیب می کند از پیش او برخیز و با او منشین!

 مسندالامام الرضا  ج۱ص۳۲۶

 

۲۰- ما بین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان ها را سهمیه بندی می نمایند، هرکس در این زمان بخوابد غافل و محروم خواهد شد.   

  وسائل الشّیعه ج ۶ ص ۴۹۷

 

۲۱- سزاوار است انسان بعد از نماز صبح پنجاه آیه از قران مجید را تلاوت کند.

 مسند الرضا جلد ۲ص۶۹

 

 ۲۲- دو سپاه روبرو نشوند جز آن که خدا آن را که  عفوش بیشتر است نصرت دهد.

اصول کافی جلد ۴ص۳۲۹

 

۲۳- آدم پیمان شکن از پیشامد بد در امان نیست.

کشف الغمه جلد ۲ص۳۱۰

 

۲۴- مومن فردی است که چون کار خوب انجام دهد شادمان شود و هر گاه بدی کند آمرزش طلبد.

عیون اخبار الرضا جلد ۲ ص۳۴

 

۲۵- هر که گوش دل به گوینده ای دهد او را پرستیده اگر گوینده از طرف خداست خدا را پرستیده اگر گوینده از طرف ابلیس است شیطان را پرستیده

تحف العقول ص۴۵۶

 

۲۶- علی بن موسی الرضا جامه خود را از سمت راست می پوشید چون جامه نو می پوشید قبل از آن ظرف آبی می خواست و بر آن هر یک از سوره های قدر توحید(قل هو الله) و کافرون را ده مرتبه تلاوت می فرمود و آب آن را بر جامه خود می پاشید و می فرمود: هر کس نسبت به لباس خویش پیش از آنکه بپوشد چنین کند در فراخی و گشایش زندگی خواهد کرد.

روضه الواعظین ج۲ ص۳۰۹

 

۲۷- عدس بخورید که مبارک و مقدس است قلب را رقت می دهد اشک را جاری و زیاد می سازد(قساوت قلب را برطرف می سازد) که هفتاد پیغمبر از آن برکت یافتند

مکارم الاخلاق ص۱۸۷

 

۲۸- خداوند رحمت کند آن بنده ای که امر ما را زنده کند پرسیده شد چگونه امر شما را زنده کند؟  فرمودند: علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد اگر مردم زیباییهای گفتار ما را می دانستند از ما پیروی می کردند.

معانی الاخبار ج۱ص۱۸۰

 

۲۹- هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.

بحار الانوارج ۷۸ص ۳۳۹

 

۳۰- دوستی ما اهل بیت پیامبر باعث آمرزش گناهان و افزایش حسنات می شود.

 ارشاد القلوب جلد ۲ص۲۵۳

 

۳۱- مخارج خانواده حد وسط است میان دو روش ناپسند. خداوند اسراف (زیاده روی) و اقتار (سخت گیری) را ناخوشایند می دارد.

 صدوق، الخصال، ج ‏۱، ص ۵۵

 

۳۲- به هنگام ظهور حضرت بقیه ا… ارواحنا لمقدمه فداه جهان با نور پروردگار می درخشد ایشان میزان را به عدل در میان مردم قرار می دهد دیگر فردی به فردی ستم نمی کند

اعلام الوری ص ۴۳۴

 

۳۳- دربـاره بهتـریـن بنـدگـان سـوال شـد. فـرمـودند: آنان که هر گاه نیکـى کنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى کنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند, وهر گاه خشم کنند در گذرند.  

تحف العقول ص ۴۴۵

 

۳۴- شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.

جامع أحادیث الشّیعه ج ۱ ص ۱۷۱

 

۳۵-: انجام دادن حسنه و کار نیک به صورت مخفی، معادل هفتاد حسنه است; و آشکار ساختن گناه و خطا موجب خواری و پستی می گردد و پوشاندن و آشکار نکردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود.  

    وسائل الشّیعه ج ۱۶ ص ۶۳

 

۳۶- هر که مصائب ما  اهل بیت عصمت و طهارت  را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، و هر که در مجلسی بنشیند که علوم و فضائل ما گفته شود همیشه زنده دل خواهد بود.

وسائل الشّیعه ج ۱۴ص ۵۰۲

 

۳۷- هر بنده ای از بندگان خداوند بر قبر مؤمنی جهت زیارت حضور یابد و هفت مرتبه سوره مبارکه ـ إنّا أنزلناه ـ را بخواند، خداوند متعال گناهان او و صاحب قبر را مورد بخشش و آمرزش قرار می دهد.

من لا یحضره الفقیه ج ۱ ص ۱۱۵

 

۳۸- کسانی که ربا می‌خورند، به‌شکلی از گورها برمی‌خیزند که انگار شیطان بر اثر تماس با آن‌ها، آشفته‌سرشان کرده است.

چشمۀ حکمت رضوی، ص ۱۹۹

 

۳۹- هر کس در داد و ستد(و دیگر روابط) با مردم ستم نکند، و در گفتگو با آنان دروغ نگوید، و از پیمان شکنی(و خلف وعده) پرهیز کند؛ پس او از کسانی است که مردانگی (و انسانیت) او به کمال رسیده، و عدالت او آشکار گشته است. برادری با چنین شخصی لازم، و غیبت او حرام است.

عیون اخبار الرضا ج ۲، ص ۳۰

 

۴۰- در خانه‏اى که نام یکى از زنان فاطمه باشد محرومیت داخل نمى‏شود. امام هشتم شیعیان نام نیکوى محمد را بر فرزنددلبندش نهاد ندو از تاثیر این نام نیکو چنین پرده برداشتد: «خانه‏اى که در آن‏نام محمد باشد، روز و شبشان را با خیر و نیکى به پایان مى ‏رسانند.

  وسائل‏ الشیعهج۱۵،ص۱۲۹

 

اباصلت هروی گوید: امام‌ رضا علیه السلام با هرکسی با زبان خاص خودش سخن می ‌گفتند. ایشان در سخن‌ گفتن به زبان ‌های گوناگون، شیواترین [بیان را داشتند] و داناترین انسان ‌ها بودند. روزی به ایشان عرض کردم: «ای فرزند رسول ‌الله صلی الله علیه و آله، من از آشنایی شما به این زبان ‌های گوناگون در شگفتم.»

 

امام علیه السلام فرمودند: «ای اباصلت، من حجت خدا بر مردمانم و این‌ گونه نیست که خداوند کسی را حجت بر مردمی قرار دهد که زبان ایشان را نمی‌ داند. آیا این سخن امیرمؤمنان علیه السلام به تو نرسیده است که فرموند: «فصل ‌الخطاب به ما داده شده است»؟ آیا فصل‌ الخطاب چیزی جز آشنایی به زبان ‌های گوناگون است؟»

چشمۀ حکمت رضوی، گزیدۀ کتاب عیون اخبارالرضا علیه السلام، محمدباقر پورامینی، ص۱۱۵

 

ابراهیم بن عباس گوید:

هیچ گاه ندیدم که امام ابوالحسن الرضا (علیه‌السلام) کلمه ‌ای به زیان کسی بگوید، و نه سخن کسی را پیش از پایان آن قطع کند، و نه حاجت کسی را که به ادای آن توان داشت، رد کند. هیچ گاه نزد کسی که در حضور او نشسته بود، پایش را دراز نکرد، و بر متکا در برابر افراد تکیه نداد، همه ‌ی کارکنان و غلامانش را بر سر سفره می‌ نشاند، حتی دربانان و مهتران را … و بسیار احسان می ‌کرد، و بسیار صدقه می ‌داد، و این کار را بیشتر در شب های تاریک انجام می‌داد …».

 

امام رضا (علیه السلام): زندگی و اقتصاد/ حکیمی، محمد

قبل از تولد امام جواد علیه السلام فردی به امام رضا علیه السلام می‌ گوید شما کودکان را دوست دارید پس از خداوند بخواهید که پسری به شما عطا کند. حضرت فرمودند: خداوند پسری به من خواهد داد که وارث من می ‌شود هنگامی که اباجعفر علیه السلام متولد شدند، حضرت در طول شب گهواره ایشان را حرکت می ‌دادند و با او بازی می‌ کردند. امام فرزندشان را آن قدر دوست می ‌داشتند که شب را نمی‌ خوابیدند و گهواره امام جواد علیه السلام را حرکت می‌ دادند. به ایشان عرض شد آیا مردم با پسران شان چنین رفتار می‌ کنند؟ حضرت فرمودند: این پسر مانند عامه مردم نیست به دنیا آمدن و رشد نمودن او مانند ولادت پدران پاکش است.

محمدباقر، بهبهانی، جواد الائمه، ترجمه ابراهیم سلطانی نسب صیام، اول ذیقعده، ۱۳۸۱، ص ۱۷٫

 

به امید لبخند رضایت حضرت بقیه ا…ارواحنا لمقدمه فداه و آرزوی تعجیل فرج ایشان و سلامتی مقام معظم رهبری و موفقیت همه خدمتگزاران اسلام ناب محمدی صلی ا..علیه و اله وسلم

 

هدیه به ارواح مطهر حضرت امام خمینی رحمه ا…علیه و شهــــدای انقلاب اسلامی و  مقاومت

و هدیه به ارواح اموات همه آن هایی که این احادیث را  می خوانند و تکثیر می کنند

اللهم عجل لولیک الفرج بحق حضرت زینب سلام ا… علیها بنت امیرالمومنین علیه السلام

 

چهل حدیث از حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار