تاریخ انتشار :

سهیل اسعد در جریان شناسی اهانت به ساحت پیامبر اعظم؛

هر مسلمان باید تریبون و مبلغ اسلام باشد

در این راستا دولتهای موثر دنیا یک سری قوانینی را ایجاد کرده اند  تا ابزارهایی به عنوان پشتوانه حمایتی از این اهانت ها داشته باشند. مثل آزادی بیان، حقوق بشر، خشونت طلبی و… تا به کمک آن بتوانند توهین های خود را توجیه قانونی کرده باشند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان «ادگاردو روبین» که نام «سهیل اسعد» را بر خود گذاشت، مبلغی است که دامنه فعالیت های تبلیغی اش تا مرکز اروپا و قلب امریکا هم می رسد. او سالهاست زندگی اش را وقف ترویج مذهب برحق شیعه کرده است. وی دارای دکتری تمدن  اسلامی از دانشگاه بیروت است همچنین دانش آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعه المصطفی است مبلغی بین المللی که مراکز اسلامی در آمریکایی لاتین تاسیس کرده است. اخیرا باز حرمت شکنی هایی از سوی نشریه فرانسوی شارلی ابدو به بهانه آزادی بیان به ساحت مقدس پیامبر اعظم صورت گرفته که باعث  خشم و اعتراضات گسترده مسلمانان شد. از دیدگاه و نظرات دکتر سهیل اسعد دراین باره جویا شدیم

نظر شما درباره زنجیره اهانت ها و توهین های غرب به ساحت پیامبر اسلام به بهانه آزادی بیان چیست؟

در بررسی جریان شناسی اهانت به ساحت پیامبر اعظم نمی توان اتفاقات را جدا از هم بررسی کرد  مثلا اینکه در فلان کشور فلان نشریه یا فلان نویسنده به ایشان و یا کتاب قران اهانت کرده است  به طور قطع همه این ها مرتبط به هم و کاملا برنامه ریزی شده هستند و یک هدف را دنبال می کنند آن هم تضعیف اسلام، مسلمانان، جبهه مقاومت و اسلام ناب محمدی است؛ البته این نوع اهانت ها یک تاریخ ممتد از صدر اسلام و تشیع دارد به هیچ عنوان نمی توان به عنوان اتفاقی در دنیای امروز یا حتی چند قرن قبل دانست لذا موضع گیری ها نباید به گونه ای باشد که این روندی نوظهور و جدید است؛ چراکه قضیه بسیار عمیق تر و ریشه دارتر از اینهاست که نگاهی محدود به آن داشته باشیم آنچه امروز شاهد ان هستیم امتداد همان برنامه های صدر اسلام است که در هر برهه ای از زمان به شیوه های مختلف ارائه دهند. در این راستا دولتهای موثر دنیا یک سری قوانینی را ایجاد کرده اند  تا ابزارهایی به عنوان پشتوانه حمایتی از این اهانت ها داشته باشند. مثل آزادی بیان، حقوق بشر، خشونت طلبی و… تا به کمک آن بتوانند توهین های خود را توجیه قانونی کرده باشند.

 

رسانه ها  دراین باره چه جایگاهی دارند؟

نقش رسانه ها تحقق این اهانت ها در یک لحظه واحد در سطح جهانی است که سریع آن را منتشر می کنند؛ در واقع حمایت رسانه های وابسته از چنین اهانت هایی برای آن است که اگر کسی نتوانست از طریق قانون موفق شود به واسطه رسانه ها آرای افکار عمومی را جذب کند و در اختیار داشته باشد به نوعی از رسانه ها به عنوان سپر اطلاعاتی استفاده می شود تا موج اعتراضات عمومی مسلمانان را تضیف و کمرنگ نشان بدهند.

 

دانشگاهها ومراکز علمی  در این توطئه علیه ساحت پیامبر اسلام چگونه عمل می کنند؟

این همان بعد علمی و معرفتی است که توسط مدارس و دانشگاهها و مراکز علمی پیاده می شود  آنها در تمام سطوح  علمی برنامه های دقیقی دارند تا اهانت ها اساس علمی پیدا کند؛ یعنی اگر کسی به ساحت پیامبر اسلام توهین کرد با توجیهات علمی و سفسطه گرایی آن را تایید کنند در برنامه های آموزشی تربیتی هم این فضاسازی ایجاد شده مثل کتاب قصه پیامبران که ما برای همه پیامبران خدا احترام و ادب کامل قائل هستیم اما آنها به پیامبر بی ادبی و توهین می کنند در کتاب درسی ابتدایی اسپانیایی و آرژانتین درباره همه پیامبران مودبانه مطلب آورده اند، ولی درباره پیامبر اسلام بی ادبانه و سخیف نوشته اند. البته برای کتابهای درسی و اموزشی در خیلی از مدارس  می گویند منبع دارند که خدا می داند از کجا می آورند. در کنار آن برخی مستشرقان هم به عنوان الگو ومنبع معتبر مورد تاییدشان هستند همچنین افرادی که در مسیر و هدف مشترک با مدارک بالای دانشگاهی مطرح می شوند اینها در یک فرایند بسیار پیچیده تربیت می شوند تا حرفها و مطالبشان پشتوانه حمایتی اهانت کنندگان باشد.

 

در این راستا از ابزار صنعت و تجارت هم استفاده میشود؟

بله اینها هم در همان فضای اهانت به ساحت پیامبر اعظم، قران و اسلام ناب محمدی از صنعت و تجارت هم استفاده می کنند و با تولید یک سری کالاهایی که انتقال دهنده پیام مورد نظرشان باشد عمل می کنند مثل لباس مدل های بین المللی که نیمه عریان هستند و برخی از آنها آیات قرآنی، احادیث و اسماء الهی روی آنها آورده می شود  یا روی وسایل حمام و دستشویی که عکس کعبه و مقدسات اسلامی دارد و یا ته کفش ورزشی اسم پیامبر اسلام را می گذارند همه اینها هدایت شده با برنامه ریزی هستند.

 

 

از قرار با چنین شیوه هایی به دنبال  قبح شکنی و عادی سازی هستند درست است؟

بله دقیقا آنها می خواهند از تکنیک عادی سازی اهانت استفاده کنند؛ چراکه تکرار و عمومی کردن توهین ها در یک امتداد زمانی و با یک شیوه فرهنگی کم کم اهمیت موضوع را کم می کنند و این همان زنگ خطر عادی سازی است مثل برخی ضرب المثل های اسپانیولی که پیامبر و قرآن و اسلام را دستمایه قرار داده و افراد از همان بچگی نادانسته تکرار می کنند و نمی دانند چه موضوعات مهمی را  مبنای اهانت قرار داده اند این همان روند عادی سازی است.

 

به نظر می رسد که بهاییت درچنین موضوعی فعالیت زیادی دارد

بله بهاییت دین خودساخته و جعلی است  که فعالیت های بین المللی زیادی دارند آنها از امکانات مالی و حمایتی بالایی هم برخوردار هستند همین چند سال پیش در شیلی  بزرگترین معبد بهایت در قاره امریکای لاتین ساخته شد  که برای آن ۳۶ میلیون دلار هزینه کردند در بهترین نقطه سانتیاگو پایتخت شیلی زمینی چند هکتاری را در اختیار گرفتند؛ درحالی که جمعیت بهاییت خیلی کم است گرایشی هم به آن نیست به همین خاطر معبد بیشتر مکانی تفریحی و توریستی به شمار می رود؛ مکانی بسیار زیبا و دلنشین و جالب که آنجا فیلم، بوروشور، سخنرانی و برنامه هایی از این دست دارند  در نتیجه معلوم است هدف شان تبلیغ بهاییت نیست، بلکه تاسیس پایگاه است و می خواهند چنین پایگاههایی را در نقاط بکر جهان تاسیس کنند تا پروژه های بعدی صهیونیزم را پیگیری کرده باشند.

 

چرا شیلی؟

یکی از پروژه های صهیونیزم در جنوب شیلی است آنها یک سری زمین هایی را خریداری کرده اند تقریبا یک استان کامل در اختیار دارند که اگر روزی اسراییل نتوانست در فلسطین دوام بیاورد  نیروهای خود را به این منطقه انتقال دهد، لذا به دنبال ایجاد پایگاههای در این منطقه هستند برای حمایت و دفاع از صهیونیزم و جریان اهانت به اسلام ومقدسات آن هستند آنها در کنگره های بین المللی علمی حضور پیدا می کنند و فعال هستند حتی دانشگاهی به نام نور در بولیوی هم تاسیس کرده اند و تاکنون ۵هزار سرخپوست را بهایی کرده اند چون خود را دینی مخالف خشونت و درگیری معرفی می کنند.

 

 

آیا فعالیت و حضور در فضای مجازی می تواند در دفع این توطئه ها موثر باشد؟

اگر افرادی بدون علم و سواد رسانه ای و اشراف به موضوع  در فضای مجازی وارد شوند  نتیجه معکوس دارد و بدتر به ضرر اسلام هستند چون افرادی که ذهنی خالی دارند  ممکن است مطالبی را قبول کنند اما همه این گونه نیستند برخی ذهنی خالی ندارند و تاثیری نمی گیرند لذا ممکن است  تاثیرات بدتری هم در انها ایجاد شود اما در این میان عده ای هم هستند که چیزی نمی دانند ولی دغدغه  و کنجکاوی زیادی دارند به غیر از اینترنت و فضای مجازی به دنبال تحقیق و مطالعه هم می روند مانند حادثه ۱۱سپتامبر که باعث کنجکاوی و گرایش خیلی ها به اسلام و قرآن گردید به طوری که قرآن یکی از پرفروش ترین کتابها در اروپا و امریکا شد.

 

به نظر شما اعتراضات و تظاهرات عمومی مسلمانان چقدر می تواند این جریان اهانت به پیامبراعظم را تحریف افکار عمومی را از بین ببرد؟

مسلمانان نباید بی تفاوت ومنفعل باشند اما در کنار این همه ما باید رفتار، منش و اخلاق پیامبر اسلام را به عنوان مسلمان الگوی خود قرار دهیم و در عمل پیامبر اسلام را به جهانیان معرفی کنیم مثلا رفتار و گفتار فلان تاجر مسلمان باعث شده تا عده ای مسلمان شوند؛ در واقع هر مسلمان باید یک تریبون و مبلغ باشد آن هم از طریق رفتار و گفتار محمدی  تا تاثیرات تبلیغات منفی علیه پیامبراعظم را غیرمستقیم خنثی کند. این یکی از راهکارهای موثر برای دفاع از پیامبربزرگ اسلام است  و ما به عنوان پیرو آن حضرت درزندگی خصوصی ، خانوادگی و اجتماعی  باید رعایت کنیم  و خود را مسئول بدانیم و کوتاهی نکنیم.

مصاحبه از: معصومه طاهری

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار