تاریخ انتشار :

انتشارات شهید کاظمی

انتشار کتاب «احیای حادثه کربلا»

انتشارات شهید کاظمی، کتاب احیای حادثه کربلا، را که به بررسی احیای حادثه کربلا در اربعین پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین است.

زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى ‌برد.

ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین ثبت می کند.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.

از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا (ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

امسال به خاطر ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده آن توفیق زیارت از زائران حسینی گرفته شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به همین مشکلات برای راهپیمایی اربعین امسال فرمودند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین‌اند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفاً متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا است که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند، بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان همچنین فرمودند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود همچنان‌ که در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها، به پیشگاه حضرت سیدالشهداء(ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند. “گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم”.

ساختار کتاب

کتاب احیای حادثه کربلا ساختار مشخصی ندارد بلکه بنا به موضوعات درباره بحث احیای حادثه کربلا عناوین آن مشخص شده است. عناوین این کتاب عبارت است از:

دیباچه، اربعین، بازگشت اهل بیت (ع) به کربلا، جایگاه اربعین در حادثه کربلا، اولین شکوفه های عاشورایی در اربعین شکفته شد، شروع جاذبه مغناطیس حسینی، در روز اربعین است، بخش اول: احیای حادثه کربلا، شناخت جایگاه امام حسین (ع)، نام امام حسین (ع) را خدا بزرگ کرده است، برجستگی وجود اباعبدالله (ع)، سرور جوانان بهشت، کاری که امام حسین (ع) کردند، یک کار فوق العاده ای است قیام امام حسین (ع)، سیر پیدایش واقعه کربلا، دستگاه تبلیغاتی یزید بن معاویه، اهداف امام حسین، قیام امام حسین (ع) قیام برای ارزش های اسلامی است، قیام حسین بن علی (ع) زلزله ای شگرف بود، فلسفه قیام امام حسین از منظر امام خامنه ای، کربلا برای مسلمان ها تا روز قیامت درس است، نهضت حسینی، مساله ی شهید و ایثارگری، کهنه شدنی نیست، مجاهدت او برای این بود که خط توحید را در میان بشر ماندگار و تثبیت کند، بخش دوم: طریقه احیای حادثه کربلا، شیوه ها، اگر تبیین و افشاگری نکرده بودند کربلا زنده نمی ماند، نقش زیارت اربعین در تداوم نهضت حسینی، اسوه ها، جابرابن عبدالله، بررسی تاریخی زیارت جابرابن عبدالله در اربعین امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) تبیین سیر پیدایش واقعه کربلا و ضرورت وقوع آن، تبیین نقش حادثه کربلا در احیای دین پیامبر اسلام، شهادت (تبیین حادثه شهادت امام حسین (ع)، تبیین و افشاگری حقیقت فلسفه ی عاشورا و هدف حسین بن علی ع و ظلم دشمن انتشار فکر و حادثه و هدف و جهت گیری عاشورا در محدوده وسیع، تغییر نگرش، توجه به جایگاه عشق در احیا حادثه عاشورا در واقعه اربعین، امتداد، نجات بندگان خدا از جهالت در جهت تکمیل قیام عاشورا، حفظ، زنده نگه داشتن عشق و شور به کربلا به وسیله ایجاد معرفت نسبت به اهل بیت، ایجاد یک تعهد گسترده میان همه آزادگان جهان در خصوص احیای نام و راه امام حسین (ع).

ویژگی های اثر

۱٫ بررسی جایگاه اربعین در حادثه کربلا

۲٫ احیای حادثه کربلا

۳٫ پرداختن به اهداف قیام امام حسین (ع)

۴٫ فلسفه قیام امام حسین از منظر رهبر معظم انقلاب

۵٫ بررسی تاریخی زیارت جابرابن عبدالله در اربعین

۶٫ جایگاه عشق در احیا حادثه عاشورا در واقعه اربعین

برشی از کتاب

در صفحه ۶۲ و ۶۳ این کتاب درباره تبیین نقش حادثه کربلا در احیای دین پیامبر اسلام(ص) این مطالب نگاشته شده است:

سیر پیدایش حادثه حادثه کربلا پدیده ای عمیق، چند ماهیتی و چند لایه است چرا که عوامل متعددی در آن دخالت دارند. برخی علت قیام و رخداد حادثه کربلا را در امتناع حضرت از بیعت یزید می دانند و بعضی دیگر امربه معروف و نهی از منکر و مردای هم دعوت کوفیان و تشکیل حکومت را عله العلل قیام ذکر می کنند و … در یک نگاه کلی و دقیق تر می توان تمام انگیزه ها و علل و عوامل برشمرده شده در خصوص قیام امام با و حادثه کربلا را در احیای دین خلاصه کرد.

امام حسین با در نامه ای به بزرگان بصره از آن ها می خواهد که به کتاب الهی و سنت نبوی بیندیشند و از واقعیت های جامعه غافل نباشند زیرا سنت ها و روش های پسندیده مرده و از میان رفته و بدعت ها و ارزش های جاهلی زنده و جای آنها را گرفته است.

من شما را به پیروی از کتاب خدا و راه و روش پیامبر فرا می خوانم زیرا هم اکنون سنت پیامبر از میان رفته و بدعتها و احکام ناروا زنده شده است، پس اگر گوش به این پیام فرا دهید و آن را بپذیرید ، شما را به راه سعادت رهبری خواهم کرد.»” همچنین آن حضرت پذیرش دعوت کوفیان را، به جهت هویت احیاگرانه آن می داند و می فرماید: «إن أهل الکوفه کتبوا إلى یسألوننی إن أقدم علیهم لما رجوا من إحیاء معالم الحق وأمانه البدع». به تعبیر سید محسن امین امام حسین (ع) قیام برای احیای حق و میراندن باطل را وظیفه دینی خود می دانست.

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «احیای حادثه کربلا» را در در قطع رقعی و ۸۰ صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۱۳۱

منبع: رسا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار