تاریخ انتشار :

کریستین (عابده) نیکول ریچی

تازه مسلمان آمریکایی :زیباییهای بسیاری در اسلام وجود دارد. یکی از زیباترین آنها نماز است.

وقتی به اسلام گروییده و محجبه شدم، مردها بیشتر از گذشته به من احترام گذاشتند./ اسلام زیبایی های بسیاری دارد. یکی از زیباترین ویژگی های آن نماز است. از وقتی که به اسلام گروییده و محجبه شده ام، بیش از پیش مورد احترام مردها  قرار گرفته ام. 

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مصاحبه اختصاصی سایت رهیافته با، کریستین (عابده) نیکول ریچی، تازه مسلمان استرالیایی-گفتگو از بنت الهدی مفخمی، مترجم از زبان انگلیسی زهره رنجبر

 متن انگلیسی این مصاحبه را اینجا ببینید

سایت رهیافتگان (وابسته به انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی)  شما را دعوت میکند تا به سفر ویژه ای به درون زندگی خواهر کریستین (عابده) برویم.

سایت رهیافته : از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم. لطفا خودتان را معرفی کنید.

وقتی به دنیا آمدم من را کریستین نامیدند. اما بعد از مسلمان شدنم عابده صدایم می کنند. دختر یک خانواده ی مسیحی و جمهوری خواه هستم و در تگزاس آمریکا زندگی می کنم. ششم ماه مه سال ۱۹۸۶ به دنیا آمدم. در سال ۲۰۱۲ شهادتین را گفتم و مسلمان شدم.

قبل از مسلمان شدن خواننده رپ معروفی به نام ام اسی راوتر بودم. آلبوم تولید می کردم  و در سراسر آمریکا و اروپا تور داشتم. آخرین اجرایم در آمستردام  هلند بود که با بیش از هزار نفر بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داد.

همچنین در مستندی محصول شرکت معروف نتفلیکس معرفی و در بسیاری از برنامه ها، مجلات و روزنامه های سراسر آمریکا و اروپا ظاهر شدم.  

 بعد از اسلام آوردن، حرفه موسیقی را در اوج رها کردم. چرا که می دانستم مسیر جدیدی پیش رویم است. خداوند با دادن مخاطبانی که صدایم را گوش می کردند لطف ویژه ای به من داشت و من با استفاده از توانایی اجرا در جمع، خواندن را به دعوت کردن آنها تغییر دادم.

سایت رهیافته : چگونه با اسلام آشنا شدید؟

قبلاً در دانشگاه به دانشجویان خارجی ایلتس آموزش می دادم. در آنجا تعدادی از مسلمانان وارد زندگی ام شدند و با معرفی اسلام باعث شدند چیزهای زیادی از این دین یاد بگیرم. تا این که آن را درک کردم و در نهایت پذیرفتم. 

سایت رهیافته : چه چیزی شما را به اسلام آوردن سوق داد؟

من پرورش یافته ی مذهب باپتیست جنوبی بودم. پدربزرگهایم هر دو مبلغ و رهبر این مذهب بودند و هر کدام کلیساهای خاص خود را داشتند. اگر یک مسیحی باشید شما را با آموزش و حتی شست و شوی مغزی متقاعد می کنند که عیسی مسیح علیه السلام تنها راه نجات است و وقتی دعا می کنید تنها مخاطب شما حضرت مسیح است. با این حال همیشه احساس می کردم که این بینش درست نیست و همیشه بدنبال رابطه ی نزدیکتری با خداوند سبحان بودم. در واقع مسیحیت زمینه ساز درک و نزدیکی پیروانش با خداوند متعال نیست. هرچه بیشتر درباره اسلام آموختم فهمیدم هیچ کس جز او شایسته پرستش نیست. در واقع این نقطه عطفی برای ادای شهادتین بود چرا که منطقی تر به نظر می رسید و ساختار اسلام بیشتر از سایر ادیان  بر عابد و خدای حقیقی او متمرکز شده است.

سایت رهیافته :  بعد از مسلمان شدنتان خانواده چه واکنشی نشان دادند؟ با نزدیکان و دوستان مشکل پیدا کردید؟ در حال حاضر متاهل هستید؟

خانواده ی پدری حقیقت را نپذیرفتند و من را به پلیس فدرال آمریکا معرفی کردند. با این ادعا که با گروه های تروریستی در ارتباطم. شبانه روز از درب منزل تا هرجایی که می رفتم ماموران مراقبم بودند و تعقیبم می کردند. آنها به تحقیق ادامه داده و از بررسی کوچکترین مسائل زندگی ام چشم پوشی نمی کردند. با این که برای حفظ روابط خانوادگی دست از تلاش برنداشتم، آنها تهدیدم کردند و هشدار دادند که از آن فاصله بگیرم و برایم روشن کردند که هرگز من را جزیی از خود نمی دانند.
اوایل مادرم مسلمان شدنم را جدی نمی گرفت. ما در برنامه تلویزیونی دکتر فیل معرفی و شناخته شدیم. او فکر می کرد با یک پادرمیانی دوباره به مسیحیت برمی گردم. همینطور از پیوستنم به گروهک داعش واهمه داشت. با این حال بعد از چند سال به خانه مادرم رفتم و او با آغوش باز من را پذیرفت. هرچند هنوز با مساله کنار نیامده.

او اکنون مراقب من است و با دیدن کوچکترین خطایی سعی دارد بگوید مسلمانی بد یا منافق هستم و برای اثبات اینکه انتخابم اشتباه است دلیلی بیاورد. بیشتر افرادی که قبل از مسلمان شدنم مرا می شناختند ترکم کردند. درست مثل خانواده ام. هیچکدام از آنها اصلا تمایلی به معاشرت ندارند و تا به امروز که شش سال از مسلمان شدنم گذشته، حمایتم نکرده اند. متاهل نیستم و طلاق گرفتم. با شوهر سابقم سالها بعد از مسلمان شدنم آَشنا شدم.

سایت رهیافته : گسترش اسلام را در آمریکا چگونه می بینید؟

گسترش اسلام در ایالات متحده آمریکا اندکی در حال رشد است.  ولی نه به سرعت کشورهای اروپایی. به نظرم علت آن وجود افراد اسلام ستیز بسیاری است که در آمریکا زندگی می کنند. بخصوص رئیس جمهور فعلی ما که مردم را به اسلام ستیزی تشویق می کند. روزی نیست که مردم شهرم به من حمله ور نشوند. به خاطر حجابم نمی تواند هرجایی استخدام شوم. سایر مسلمان ها دائماً تشویقم می کنند که آن را بردارم. اما اگر به خدا توکل کنم می دانم تنها با اراده او چیزهای بهتری به من داده خواهد شد.

سایت رهیافته : به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است؟ چرا؟

آیه های بسیاری زیبایی در قرآن وجود دارد اما زیباترین آنها از نظر من آیه هفت سوره ضحی است. ” و تو را ره گم کرده یافت و هدایت کرد.” فکر می کنم که این آیه ویژه ترین آیه برای رهیافتگان است. چرا که ما درست مانند یک گمشده بودیم. بسیاری از ملسمانان فراموش می کنند که ما فطرتا مسلمانیم اما بسته به نوع تربیت والدین مسیر را گم کرده و مذاهب دیگر را باور می کنیم. به عنوان کسی که از این مسیر بازگشته می گویم که کاملا گمراه بودم. همه موفق به اسلام آوردن نمی شوند. خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت می کند و من یکی از این افراد بودم. زیباترین و شگفت انگیز تر از این دیدگاه وجود ندارد که بگویم من اسلام را انتخاب نکردم، این خداوند بود که مرا انتخاب و هدایت کرد. سبحان الله!

سایت رهیافته : نظرتان درباره حجاب چیست؟ پوشش حجاب در زندگی خصوصی شما  چه تأثیری داشته است؟ فکر می کنید فقط به خانم ها اختصاص دارد؟

از همان هفته اول ادای شهادتین پوشیدن حجاب را شروع کردم. برای خود من تغییر آسانی بود. اما بعضی دوستان و بخصوص مادرم مساله را نپذیرفته و یا درک نکردند. من فردی با اراده هستم و همیشه بدون توجه به دیگران کاری را می کنم که خودم می خواهم. این ویژگی بد یا خوب بخشی از شخصیت من است.

برای انجام هیچ کاری به اطرافیانم اجازه دخالت نمی دهم. اجازه نمی دهم به من بگویند نمی توانی و یا نظراتشان بر من تاثیر بگذارد. بلند پروازی هایم کار خودش را می کند.

روزی نیست که در مورد مشکلات و مشاجرات زنان مسلمان- تازه مسلمانان و مسلمانان قدیمی تر- نشنوم. اینکه چطور از خطرات این مساله و یا تفکرات دیگران واهمه دارند. اما به باور من تنها باید به خدا اهمیت داد و تنها باید از او ترسید نه مردم.

نمی فهمم چگونه برای بعضی افراد سخت است چون هرگز برای من سخت نبوده و این بخشی از اسلام است. هرگز در این باره جدل نکردم. فقط می دانستم که وظیفه من به عنوان یک مسلمان این است و همین برای من کافی بود.

بدون شک حجاب هم مختص زنان و هم مردان است. حجاب تنها روسری روی سر نیست. بلکه رفتار متواضعانه، طرز فکر و بخشی از شخصیت ماست. یعنی نحوه صحبت کردن و برخورد ما با مردم و تعامل با یکدیگر است. حجاب مردان مساله با اهمیتی است که  کمتر درمورد آن صحبت شده است.  این امر فقط وظیفه زنان نیست.

مساله حجاب مردان یک بحث طولانی و نیازمند دانش و درک کافی است. ولی در چند جمله می توانم بگویم که مردان مسلما باید بین ناف تا زانوی خود را بپوشانند. نماز مردی که این بخش ها را نپوشانده قبول نیست و باید دوباره نماز بخواند.

از چهار مذهب یا مکاتب سه تای آن پوشش زانو را الزامی کرده اند. مکتب مالکی مردان را به پوشاندن زانوها توصیه کرده اما اجباری در کار نیست. به عنوان مثال در برخی احادیث گفته شده مردان از طلا و جواهر استفاه نکنند و یا نگاه خود را کنترل کنند.

به نظر من بهترین حجاب برای مردان کنترل نگاهشان است. چرا که هدف اصلی حجاب حیاست و مردی که نگاهش را کنترل می کند راه درستی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفته است.

 

سایت رهیافته : با توجه به آموزه های مسیحیت و اسلام نهاد خانواده را تحلیل کنید.

من پرورش یافته دین مسیحیت هستم. یکشنبه ها به کلیسا می رفتم و این همه ی رشد معنوی من بود. بعضی از خانواده های مسیحی بیشتر از این ها درگیر مطالعه کتاب مقدس هستند و در کنارهم دعا می کنند. مثلا قبل از غذا یا هنگام خواب با هم دعا می خوانند. اما مسیحیانی که من می شناختم هرگز دارای یک محیط معنوی مشخص نبودند که محلی برای اعمال مذهبی و بازتاب آیینشان باشد و روزانه زمان مشخصی را برای پرستش خدا در نظر نمی گرفتند.  

در اسلام، معمولا والدین درکنار نماز و سنت پیامبر (ص) به فرزندان خود قرآن آموزش می دهند. نوجوانان مسلمان بسیاری را می بینید که نماز می خوانند و بیشتر از بچه های مسیحی در کلیسا، در مساجد فعال هستند. علاوه بر این شاهد نحوه ی تاثیرگذاری تعالیم اسلامی بر فرزندان هستیم و می بینیم که بچه مسلمان ها با مهارت بیشتری به والدین خود احترام می گذارند و زمان کهولت از آنها مراقبت می کنند.

اسلام دستورالعمل ها و راهنمایی های لازم برای برخورد با والدین در زمان پیری، زمان ازدواج و یا اتصال همیشگی با دین به وسیله نماز و کسب دانش را در اختیار خانواده های مسلمان قرار می دهد. بسیاری از بچه های مسیحی همانطور که بزرگ می شوند به تحقیق و دانش اندوزی درباره ی دینشان تمایلی ندارند. کتاب مقدس را حفظ نمی کنند. البته برخی این کارها را انجام می دهد اما در خانواده های مسلمان احتمال این قبیل فعالیت ها بیشتر است چرا که خانواده در مسیحیت در مقایسه با خانواده های مسلمان از ساختار معنوی کمتری برخودار است.

سایت رهیافته :  مهمترین عامل جذب شما به اسلام چه بوده است؟

دو عامل مهم من را به یک اندازه جذب اسلام کرد:

  1. رابطه نزدیکی که یک مسلمان می تواند با خدا سبحان داشته باشد.
  2. ساختار اسلام که بسیار خیره کننده است. برای هر چیزی که در هر یک از موقعیتهای زندگی به آن نیاز دارید راه حلی در وجود دارد. این مساله اسلام و قرآن را از سایر مذاهب متمایز کرده است. کتاب مقدس نوشته ی دست افراد است اما قرآن کلام بی واسطه ای است که از جانب خداوند سبحان نازل شده است.

 

سایت رهیافته : وقتی برای اولین بار نماز خواندید چه حسی به شما دست داد؟ خواندن پنج بار نماز در روز برایتان سخت نبود؟


ممکن است بسیاری از رهیافتگان به شما گفته باشند که اولین تجربه ی نماز خواندنشان به شیرینی یک آب نبات و شگفت انگیزترین و قدرتمندترین تجربه بوده است، اما واقعیت همیشه این طور نیست.  وقتی برای اولین بار نماز خواندم ترسیدم، چون سعی داشتم نمازم را درست و بدون غلط بخوانم. نا امید بودم چون مجبور بودم هر مرحله را از روی تکه کاغذی انجام دهم که روی زمین قرار داده بودم. کسی را نداشتم که به من یاد بدهد. بنابراین با اتکا به یک مقاله چاپی دستور و آداب را گام به گام یادگرفتم و انجام دادم. بعد از خواندن اولین نماز احساس امیدواری کردم و هیجان خاصی به من دست داد. اما بیشتر پر استرس بود. چرا که عمل جدید و بسیار با اهمیتی بود و می خواستم به درستی آن را یاد بگیرم.

سایت رهیافته :   اگر بخواهید در مورد زیبایی اسلام و صلح و آرامشی که در این دین پیدا کردید با ما صحبت کنید چه می گویید؟

زیبایی­های بسیاری در اسلام وجود دارد. یکی از زیباترین آنها نماز است. فرصتی که در تمام طول روز و شب برای متصل شدن به خداوند سبحان به ما داده شده است. صحبت با خداوند بلند مرتبه، شاکر بودن و طلب استغفار و این که بدانی زمانی که استغفار می کنی با اراده ی او حتما بخشیده خواهی شد.

  نیت یا قصد یکی دیگر از زیبایی های اسلام است زیرا همه چیز در اسلام به نیت بستگی دارد. اگر با نیت صادقانه قصد انجام کار خوبی را داشته باشید، حتی اگر موفق به انجام آن نشدید، در اعمال شما محاسبه می شود. به علاوه به رشد معنوی مسلمان نیز کمک می کند.

اگر جهت انجام کاری نیت بدی داشته باشیم می دانیم که نتیجه ی آن بد است و برکتی به دنبال نخواهد داشت. همچنین اگر نیت بدی داشته باشیم و آن را انجام ندهیم، در اعمال ما محاسبه نخواهد شد. سبحان الله! بسیار زیباست!

من آرامش زیادی در اسلام پیدا کردم. چون هنگام نماز خواندن و یا هنگام تنهایی با خدا درست زمانی است که همه چیز متوقف می شود و می دانیم که خداوند سبحان کنار ماست و به ما گوش می دهد، می دانیم که ما را می بیند. سمیع و بصیر است. این مساله موجب آرامش ما می شود چرا که خداوند از آنچه که در قلب ماست آگاه است و حتی به چیزهای مربوط به خودمان که از آن بی خبریم احاطه دارد و همه چیز تحت کنترل اوست. هیچ چیز آرامش بخش تر از این نیست که در هدایت و حفظ ما در صراط مستقیم به خدا ایمان کامل داشته باشیم.

سایت رهیافته : در مقایسه با آنچه در غرب تبلیغ می شود، حق زنان در اسلام را چگونه تحلیل می کنید؟

افراد بی ایمان نظرات پیچیده ای درباره حقوق زنان در اسلام دارند زیرا فاقد دانش و درک لازمند. آنها محتویات رسانه و یا فیلم ها را حقیقت می دانند.

مادرم فکر می کرد ازدواجم با یک مسلمان منجر به ضرب و شتم و آزار و اذیتم می شود. اما با دیدن بسیاری از مردان مسلمان و خانواده هایشان دیدگاه خود را تغییر داد. بنابراین دیدن جایگاه والای زنان در اسلام مستلزم دانش و یک تجربه طولانی است. بعد از اسلام آوردن و محجبه شدنم مردها بیشتر از قبل به من احترام می گذارند.

سایت رهیافته :  کدام ویژگی شما را جذب اسلام کرده است؟

قرآن و ساختار اسلام در کنار توحید بیشتر از هر چیزی توجه مرا به خود جلب کرد.

سایت رهیافته : چه کسی یا چه چیزی باعث شد اسلام را بپذیرید؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم تعدادی دانشجوی مسلمان اسلام را به من معرفی کردند. آنها یک قرآن انگلیسی به من دادند. در مورد اسلام به من آموختند و تمام سوال هایم را پاسخ دادند. همچنین ، قبل از گروییدنم به اسلام، خوابهای مرتبط زیادی می دیدم که نشانه های واضحی از طرف خداوند بلند مرتبه بود. او مرا راهنمایی می کرد. اینطور نبود که من اسلام را انتخاب کنم بلکه خداوند من را به واسطه ی این خواب ها راهنمایی می کرد. می دانستم که این دین برحق است.

سایت رهیافته : به نظر شما- به عنوان یک تازه مسلمان موثرترین راه برای دعوت غیرمسلمانان به اسلام کدام است؟

هر کس رویکردی متفاوتی نسبت به دعوت دارد. من در دعوت افراد بسیار فعالم و به خواست خدا افراد بسیاری را مسلمان کرده و یا با انرژی دادن دوباره، بعضی مسلمانان را به سمت دین برمی گرداندم. 

فکر می کنم بهترین روش همین است که افراد با فرد دعوت کننده احساس نزدیکی کنند. به همین علت است که تازه مسلمانان بسیاری را جذب کرده ام. ما در گذشته شرایط مشابه شرایط آنها را تجربه کرده ایم. ما مسیحی، یهودی و یا بی دین بوده ایم. پس احساس و افکار آنها برای ما قابل درک است.

یک فرد بی دین خیلی به گفته های یک مسلمان خاورمیانه ای یا آسیایی که از ابتدا مسلمان بوده، توجه نمی کند. چرا که آنها نقطه اشتراکی باهم ندارند. اما با دیدن یک تازه مسلمان غربی تمایل بیشتری به گوش دادن دارد. وقتی به آنها بگوییم ، “بله من هم مسیحی بودم.” یا ” می فهمم، باور من هم درست مثل شما بود.” آنها علاقه و تمایل بیشتری به گوش دادن دارند. هم ما می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و هم آنها می توانند با ما ارتباط برقرار کنند. قابل فهم و درک بودن شاه کلید دعوت است. به من ثابت شده که این روش رویکرد بسیار موفقی در راستای اینگونه تلاش هایم بوده است.

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    سلام
    خدا قوت
    عکس های بی حجاب قبل از مسلمان شدن این عزیزان رو قرار ندهید،شرعاً و اخلاقاً اشکال دارد.

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    لطفا تصاویر بی حجابشون رو پاک کنین. اجرکم عند الله

آخرین اخبار