تاریخ انتشار :

افزايش رزق

تقوا و افزایش رزق

پرسش:
تقوا و پرهیز از گناه چه تاثیری بر تامین و افزایش رزق و روزی انسان در حیات فردی و اجتماعی دارد؟ لطفا به نحو اجمال توضیح دهید.

 

download

 

به گزارش رهیافتگان: بدون تردید براساس آموزه های وحیانی، گناه و نافرمانی خداوند علاوه بر تنبیه معنوی که همان از دست دادن توفیق طاعت و بندگی خداوند است تنبیه مادی خداوند را نیز که همان محرومیت از برکات و ازدیاد رزق و روزی است در پی دارد، تا هر چه زودتر انسان گنهکار و نافرمان به خود آید و به مسیر هدایت الهی بازگردد. خدای متعال در سوره نحل آیه ۱۱۲ می فرماید: «خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مثلی زده است: منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود، و همواره روزی اش از هر جا می رسید، اما نعمت خدا را ناسپاسی کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید.»
براساس اصل اولیه، خداوند منان رحمت عام و فراگیر خود را شامل حال همه بندگان و آفریدگان خود می کند و آنها را از پاکیزه ترین نعمت هایش برخوردار می کند، اما آنگاه که از سر ناسپاسی وکفران نعمت، سر به طغیان و سرکشی می زنند، خداوند نیز نعمت های خود را از آنان بازمی دارد تا به خود آیند و دست از عناد و لجاجت بردارند.
آیه دیگری که شاهد این مدعاست در سوره طه آیه ۸۱ آمده است که خداوند متعال می فرماید: از روزی های پاکیزه ای که به شما داده ایم بخورید و در آن طغیان نکنید، که (در این صورت) غضب من بر شما وارد شود و هر کس که غضبم بر او وارد شود، سقوط می کند».
در نقطه مقابل، آنان که دست از گناه بردارند و به جای تابعیت شیطان، در زمره بندگان رحمان درآیند، برکات زمین و آسمان بر آنان خواهد بارید و آنان را غرقه رحمت الهی خواهد کرد. خدای متعال در سوره اعراف آیه ۹۶ در این زمینه می فرماید: و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم ولی (آنها حق را) تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم».همچنین در سوره نوح آیه ۱۰ می فرماید: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانه ای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرو فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد».
اهل استغفار و تقوی، از امدادهای غیبی و مخزن های ویژه رحمت الهی برخوردارند و از آنجا که امور غیبی از توان محاسبه انسان خارج است، انسان های تقوا پیشه از ارزاق بی حساب و غیرقابل محاسبه برخوردار می شوند. خداوند متعال در سوره طلاق آیات ۲ تا ۴ می فرماید: «و هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد، و هر کس بر خدا توکل کند، خداوند امر او را کفایت می کند، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند، و او برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است».
مطابق این آیه شریفه، انسان پرهیزکار در زندگی خود هیچگاه با «بن بست» و یا «در بسته» مواجه نخواهد شد. خداوندی که تمام علل و اسباب در دست اوست، در هر مشکل و بن بستی، برای او راه خروجی قرار خواهد داد. از جمله در پیچ و خم های زندگی هیچ گاه با بن بست اقتصادی علاج ناپذیر مواجه نخواهد شد و از جایی که گمان نمی برد خداوند مشکل او را رفع و روزی او را خواهد رساند.
حال که چنین است پس: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید، پس به سوی او بازگردید تا شما را تا مدت معینی (از مواهب زندگی این جهان) به خوبی بهره مند سازد و به هر صاحب فضیلتی به مقدار فضیلتش ببخشد. (هود-۶)
و بنا به توصیه همه انبیای الهی از جمله حضرت هود، توبه و استغفار، موجب رحمت بی پایان و پیوسته و افزایش توان و نیروی انسان خواهد شد: «و ای قوم من، از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید تا (باران) آسمانی را پی در پی بر شما بفرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید و گنهکارانه روی (از حق) برنتابید.» (هود-۵۲)
در روایات نیز یکی از عوامل روزی رسان، استغفار و بازگشت به دامان پرمهر الهی شمرده شده است. در روایتی از امام علی(علیه السلام ) استغفار موجب افزایش رزق دانسته شده است. «الاستغفار یزید فی الرزق» (بحارالانوار، ج۹۳، ص ۲۷۷)
در حدیث دیگری حضرت علی(علیه السلام) به کمیل سفارش فرمودند اگر در رسیدن روزی تو کندی و آهستگی پیش آمد، آن را با استغفار چاره کن: هنگامی که رسیدن روزیت کند می شود، از خداوند آمرزش بخواه تا روزیت را وسیع گرداند:«اذا ابطأت الارزاق علیک، فاستغفرالله یوسع علیک» (بحارالانوار، ج۷۷، ص ۲۷۰)

 

منبع: وب قرآنی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار