وی در یک خانواده مذهبی و فرهنگی در شیراز متولد شده است و پس از اخذ دیپلم در آن شهر در رشته پزشکی دانشگاه آزاد تهران قبول شده است و قصد دارد در همین رشته ادامه تحصیل دهد. تا به حال بیش از ده مقاله بین المللی از «اسلامی» در نشریات علمی جهان چاپ شده است.

گزارش تصویری اختصاصی سایت رهیافتگان را از دکتر اسلامی و فعالیتهای علمی ایشان اینجا ببینید

مریم خانم چطور شد که از بین تمام رشته های دانشگاهی به پزشکی علاقمند شدی؟

مادرم فرهنگی هستند و به تحصیلات بچه هایشان خیلی اهمیت می دهند پس به طور خودکار به درس و ادامه تحصیل علاقمند شدم. اما علاقه به پزشکی از دوران کودکی در من شکل گرفت و با دیدن سریال ابوعلی سینا از تلویزیون، تماشای این سریال و تلاش های بوعلی سینا مرا علاقمند کرد که پزشک شوم.

 

پس از علاقمندی به پزشکی و ادامه تحصیل در این رشته، چه شد که به فکر اختراع افتادی و چطور این دستگاه را ساختی؟

چون به یادگیری سریع روش های درمان علاقمند بودم، پنج سال قبل شروع به یک کار تحقیقاتی در بیمارستان میلاد تهران کردم. اطلاعات مربوط به بیماری ها را با گرفتن عکس بیماران و جمع آوری دیگر اطلاعات لازم شروع کردم و نحوه درمان را در هنگام جراحی و پس از آن ثبت کردم. این کار چهار سال و نیم طول کشید و منجر به گردآوری یک تحقیق گسترده شد که بیماران استخوانی را که با انواع «اکسترنال فیکساتورها» درمان می شدند، مورد بررسی قرار می داد.

شدت علاقمندی من باعث شد که در طول مسیر پژوهش، اقدام به اختراع این وسیله برای جراحی استخوان کردم که به ثبت رسید.

معتقدم که هر کار و فعالیتی اگر با عشق و علاقه همراه باشد حتی با وجود سختی های بسیار، انسان را خیلی خسته نمی کند. پنج سال وقت گذاشتن برای این پژوهش و ساخت دستگاه با همه کمبودها و هزینه های مادی که داشت بدون کمک های جانبی، دوری از خانواده و زندگی دانشجویی در تهران، همه بخشی از سختی های راه من در ساخت این دستگاه بود که همه گذشت.

 

این تحقیقات را که گفتی، مثل اختراعت، جایی هم به ثبت رسانده ای؟

بله با راهنمایی رئیس دانشگاه تصمیم به تألیف کتابی در رابطه با بیمارهای استخوان کردم که کتابم با نام «شگفتی هایی در ترمیم و رشد استخوان ها» با داوری اساتید صاحب نام ارتوپدی کشور به چاپ رسید

.

مریم خانم از دستگاهت بگو و اینکه تا به حال چه جوایزی کسب کرده و آیا نمونه مشابه دارد یا نه؟

اختراعم از بین ۱۴۰۰ اختراع از ۴۷ کشور جهان توانست در سی و ششمین مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات، نوآوری ها و تکنولوژی های جدید سال ۲۰۰۸ در ژنو، بالاترین رتبه را کسب کند و من هم به عنوان برترین زن مخترع سال ۲۰۰۸ معرفی شوم. در کشور کره هم در میان زنان مخترع جهان دوباره مدال طلا دریافت کردم. در کل این اختراع تا به حال ۶ مدال جهانی کسب کرده است.

با یک جستجو در سطح بین المللی هم متوجه شده ام که مشابه این دستگاه تا به حال ساخته نشده است. امیدوارم با حمایت های داخلی و خارجی، در جهت درمان بیماران، مراحل تجاری سازی این اختراع نیز پشت سر گذاشته شود. تا به حال نیز این دستگاه در مرحله آزمایش در سال ۸۴ توانسته چندین بیمار را بدون هیچ عارضه جانبی درمان کند و تا به حال نیز هیچ مشکلی نداشته اند.

 

مشوقت در ساخت این پروژه چه کسی یا چه چیزی بود؟

مهم ترین انگیزه ام عشق به درمان بیماران بود تا طول دوران درمان را سریع تر و با هزینه و مشکلات کمتری طی کنند و به سلامتی دست یابند.

 

خانواده ات چقدر همراهت بودند و باعث موفقیتت شدند؟

خانواده در طول مسیر این اختراع دورادور با راهنمایی های خود مرا کمک می کردند و من از تجربیات آنها بسیار بهره مند شدم. در واقع برای رسیدن به موفقیت، همراهی خانواده نقش بسیار ارزنده ای داشت و آنها تنها حامیان من از لحاظ مادی برای این کار بودند.

حالا کمی هم از نحوه کار و مزیت های این دستگاه در مرحله درمان بگو.

این وسیله در جراحی بیمارهای استخوانی و درمان انواع شکستگی ها بخصوص شکستگی آرنج کاربرد دارد. با توجه به روش ها و وسایل جراحی ویژه درمان استخوان آرنج، این دستگاه ۳۱ مزیت دارد. درمان انحرافات استخوانی و دفورمه ها، درمان استخوان کج و کوتاه و بلند کردن استخوان تا پنج سانتی متر، درمان جوش نخوردن و یا بد جوش خوردن استخوان و ثابت سازی به دنبال برداشتن تومور استخوان، از جمله این مزایا هستند.

 

در طول سفرهایی که به خاطر اختراعت به خارج از کشور داشتی برخورد برگزارکنندگان و دیگر شرکت کنندگان با یک دختر مسلمان مخترع ایرانی چگونه بود؟

سال گذشته با چند مقاله از نتایج تحقیقم به کنگره ASAMIژاپن دعوت شدم که جزو جوان ترین شرکت کنندگان سمینار بودم و در کنگره مورد تشویق قرار گرفتم. در طول کنگره هم با وجود داشتن حجاب اسلامی توانستم دوستان خوبی از کشورهای اسلامی پیدا کنم. نحوه نگاه و ارتباط سایر شرکت کنندگان نیز توأم با احترام بسیار بود. در ادامه، سفرهای بعدیم در ارتباط با این اختراع به ژنو، کره و روسیه بود. در سال ۲۰۰۹ هم به کنگره ای در مصر دعوت شده ام.

 

آیا ثبت این اختراع و ارائه مقاله های بین المللی در روند سریع ادامه تحصیل شما تأثیری داشته است؟

انگیزه ام که برای ادامه تحصیل بیشتر شده اما امیدوارم با تسهیل شرایط بتوانم از امکانات مناسب تری برای ادامه پژوهش و تحصیل بهره مند شوم.

 

با ساخت یک دستگاه دیگر چطوری و بزرگترین آرزویت چیست؟

آرزویم این است که در جهت کاهش درد بیماران و برگشت سلامت به انسان ها قدم های بلندتری بردارم. برگشت سلامت یک بیمار بالاترین اجر و پاداش یک پزشک است که آرزو می کنم به آن برسم. پیشرفت همه جانبه کشور عزیزمان و بهره مندی از استعدادهای انسانی در جهت ساختن یک جامعه نمونه اسلامی به عنوان یک «مدل» در دنیا با سرافرازی زنان مردان برومند ایرانی و اسلامی هم، آرزویم است.

 

با این همه آرزوهای خوب، چه توصیه ای برای دانشجویان کشور، بخصوص دختران دانشجو داری تا در مدت تحصیل و پس از آن بیشتر به فکر علم و دانش باشند.

خدا را شکر دختران در سال های پس از انقلاب جهش های بسیار خوبی در امر تحصیل داشتند اما مسلما هم ظرفیت های رشد در همه ما بیشتر شده است و هم جامعه به دانشجویان واقعا طالب علم و علاقمند به رقابت در صحنه های بین المللی احتیاج دارد. علم با سرعت در حال پیشرفت است و اگر نتوانیم به آن برسیم جزو جوامع عقب مانده خواهیم بود. دختران و پسران دانشجو هم باید نقش و سهم مهمی در رسیدن به این دانش را ایفا کنند تا جامعه با سرعت رشد پیدا کند و آنها بتوانند برای کشور افتخارات علمی و موفقیت های مادی و معنوی بیاورند.

 

به غیر از تحقیق و کارهای پژوهشی و پزشکی به چه کار دیگری علاقه داری؟

به فعالیت های هنری و ورزشی علاقمند هستم. در زمینه خط، نقاشی و گل دوزی هم تا به حال کارهایی انجام داده ام.

 

پس با این حساب مخترع و هنرمند جوان ما برای آینده تحصیلی و شغلی خود چه برنامه ای دارد؟

امیدوارم بتوانم به رویاهای دوران کودکیم در رابطه با الگوگیری از زندگی ابوعلی سینا با برنامه ریزی شخصی، حمایت خانوادگی و کمک دستگاههای ذی ربط در راستای ادامه پژوهش و تکمیل فعالیت های مربوط، دسترسی پیدا کنم. جهت گیری نظام در این زمینه قابل تحسین است و امید آن است که این فعالیت ها به نتیجه برسد و ظرفیت های بالقوه علاقمندان در این عرصه ها به فعلیت برسند.

 

ما هم مثل شما امیدواریم تمام آرزوهای خوبت محقق شود و روزی تمام جوانان ایران عزیز جزو نخبه گان و پژوهشگران مطرح جهانی شوند.

هر چند دوست داریم بیشتر با شما صحبت کنیم و از کارهایت در زمینه علم و پژوهش سر در بیاوریم ولی به خاطر اینکه سرت بسیار شلوغ است، شما را با کارهای خوبی که کرده ای و در آینده خواهی کرد تنها می گذاریم به این امید که به خواسته ات برسی و روزی ابوعلی سینای دیگری شوی.