تاریخ انتشار :

جمهوری های اتحادیه جماهیر شوروی

حزب اسلامی «نهضت»اولین حزب سیاسی اسلامی در اتحاد جماهیرشوروی

حزب اسلامی «نهضت» به طور رسمی در سال ۱۹۹۰ میلادی با هدف دفاع از حقوق مسلمانان و مواضع شان در شهر آستراخان تاسیس شد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)با پایان دهه ۸۰ از قرن بیستم و تضعیف تسلط کمونیست ها، نیاز مسلمانان در جمهوری های اتحادیه جماهیر شوروی برای تاسیس انجمن ها و جمعیت هایی که از حقوق آنها دفاع کند و مواضع آنها را بدون حضور موسسه های دینی رسمی ضعیف بیان کند، افزایش یافت.

 

این نیاز مسلمانان باعث شد تا حزب اسلامی «نهضت» به طور رسمی در ۹ ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی در شهر آستراخان تاسیس شود.

نخستین نشست مؤسسان این حزب با حضور نزدیک به ۲۰۰ عضو از سراسر مناطق روسیه و جمهوری های آن برگزار شد. در این نشست دکتر «احمد قاضی» از داغستان به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد و «ابراهیم گادویف» از تاجیکستان به عنوان معاون وی و «محمد بیدجی اف» از شمال قفقاز به عنوان رئیس مجلس شورای این حزب تعیین شد.

 

با سقوط اتحادیه جماهیر شوروی و استقلال جمهوری های آن در سال ۱۹۹۱ میلادی، تعدادی از بنیانگذاران و رهبران حزب نهضت به تاسیس انجمن ها، جمعیت ها، موسسه ها، روزنامه ها و حتی احزاب اسلامی در این جمهوری ها اقدام کردند.

 

این حزب در سال ۱۹۹۲ میلادی کنفرانس عمومی را در شهر ساراتوف یکی از شهرهای بزرگ روسیه برگزار کرد و در آگوست همان سال این حزب منحل شد.

 

حزب اسلامی نهضت به حفظ هویت اسلامی مسلمانان اتحادیه جماهیر شوروی دعوت می کرد. به طوری که دکتر احمد قاضی در پیامی به اعضای این حزب می گوید: این حزب در نظر دارد براساس برنامه ای که برای خود ترسیم کرده است، همه جنبه های زندگی مسلمانان در این اتحادیه را تحت پوشش قرار دهد. این مسئله مبتنی بر گنجاندن اسلام در همه جنبه های زندگی است. به همین دلیل بخش های تخصصی مانند بخش رسانه، بخش تربیت، بخش تبلیغات ایجاد خواهد شد و در کنار این بخش ها، «بخش سیاسی» ماموریت اصلی را برعهده دارد.

 

این حزب نتیجه تلاش های متفکران و فعالان مسلمان قبل از انقلاب کمونیستی در دوران تزار در زمینه های آموزش، فرهنگ و سیاست بود.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار