تاریخ انتشار :

جوئل هیوارد

پروفسور هیوارد؛دانشمند، نویسنده و شاعر تازه مسلمان انگلیسی

من یک دانشمند مسلمان میانه رو و صلح جو هستم‌ . به دلیل حقایق معنوی قدرتمند در دین اسلام ، تاکیدش بر صلح و عدالت ، شمول نژادی و قومی و روحیه ی خیرخواهانه ی این دین در قبال فقرا و نیازمند تصمیم به پذیرش اسلام گرفته وایمان آوردم

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  گروه ترجمه سایت رهیافته مترجم از زبان انگلیسی مینو پور سعید–  جوئل هیوارد ( متولد ۱۹۶۴) دانشمند، نویسنده و شاعر انگلیسی متولد نیوزلند است. او «محققی برجسته » و « صاحب نظری جهانی » در زمینه ی رزم و استراتژی های بین المللی است. او بیشتر به دلیل کتابها و مقاله های منتشر شده ی خود در رابطه با موضوعات استراتژیک و امنیتی شامل « استفاده از نیروی هوایی»، « زندگی نامه ی هوریشیو نلسون »،  نگارش و تدریس در مورد مفاهیم اسلامی جنگ، استراتژی و رزم ، و همچنین فعالیتش در زمینه ی داستان و شعر شناخته شده است.

پروفسور هایوارد علاقه ی خاصی به موضوعاتی مانند سیاست های بین المللی، جنگ عادلانه و اصول اخلاقی در نبرد مدرن دارد. او همچنین در رابطه با موضوع « امنیت از منظر قوانین و اصول اخلاقی اسلامی» پژوهش و سخنرانی میکند؛ او مجذوب مطالعات مذهبی تحقیقی است و کتاب مقدس ادیان توحیدی را به زبان های اصلی خود ( عبری، یونانی و عربی) میخواند.

از جمله جدید ترین کتاب های دانشگاهی او ( که مورد ویرایش قرار گرفته اند ) میتوان به «انرژی هوایی و محیط زیست : اثرات زیست محیطی جنگی هوایی مدرن » اشاره کرد.

 

از نکات برجسته ی شغلی این دانشمند رهیافته میتوان به ریاست دانشکده ی نیروی هوایی رویال ( به مدت پنج سال ) اشاره کرد ‌. او استاد استراتژی در دانشگاه دفاع اندونزی در جاکارتا است. هیوارد بر خلاف سایر دانشمندان جامعه شناس، در زمینه ی هنر های ادبی بسیار فعال است. خبرگزاری مسلمانان انگلیس در مورد کتاب «شکافتن ماه : مجموعه شعر اسلامی » اینگونه می نویسد :

« جوئل هیوارد شاعری بسیار ماهر و با استعداد است . اشعار او به راحتی قابل درک و از نظر معنوی پربار و عمیق است. در اشعار او ،تفسیری قدرتمند در مورد چالش ها و مشکلات اجتماعی، سیاسی ،اخلاقی و مذهبی که مسلمانان و غیر مسلمانان با آن روبرو هستند، دیده می شود. شعر او با عنوان « سفر یک محقق»، نمونه ای زیبا از توانایی شاعر به آمیختن ابعاد شخصی، عاطفی، معنوی و وجودی تجربیات بشری به نمایش گذاشته است . این یکی از بهترین مجموعه شعر های اسلامی است که خوانده ام؛

بنظر می آید خواندنش بر مسلمان و غیر مسلمان واجب باشد.

پروفسور هایوارد به طور گسترده در سراسر اروپا، آسیا و مناطق دیگر دنیا  در مورد موضوعات مختلف دفاعی، امنیتی، اخلاقی، مذهبی سخنرانی کرده است .

از سخنان او می توان به این موارد اشاره کرد :

«من یک دانشمند مسلمان میانه رو و صلح جو هستم‌. به دلیل حقایق معنوی قدرتمند در دین اسلام، تاکیدش بر صلح و عدالت، شمول نژادی و قومی و روحیه ی خیرخواهانه ی این دین در قبال فقرا و نیازمند تصمیم به پذیرش اسلام گرفته وایمان آوردم »

« از همان روزی که من شهادتین را با شور و هیجان در یک مسجد بریتانیایی به زبان عربی طوطی وار بیان کردم ( جالب آنکه من به عنوان تنها اروپایی در میان صدها آسیایی بودم که همگی شاد بوده و به من تبریک می گفتند)، سفر معنوی من آغاز شد. من در این سفر معنوی، آثار خود را  نه تنها در مقالات مختلف در مجلات و روزنامه ها بلکه در شعر های روزمره به عنوان اصلی ترین روش بیان احساسات، افکار و تجربیاتم به جای می گذارم.»

« من از خدای متعال سپاسگزارم، که به من اجازه داد تا بعد از چهار دهه مشاهده ی اسلام از بیرون به دنیای اسلام وارد شوم و در عصری که درباره ی آن پرشور و شوق می نویسند و مفاهیمش را آموزش می دهند ، او چشمانم را به سوی عظمت وحی قرآن باز کرد»

 

او در پنجم اکتبر ۲۰۱۶ لقب  ” بهترین استاد علوم انسانی و اجتماعی”  در جوایز ۲۰۱۶ رهبری آموزش و پرورش را از آن خود کرد .  

در ژانویه ۲۰۱۲ ،مرکز اسلامی مطالعات راهبردی سلطنتی در امان و اردن مونوگرافی مختصری از او با عنوان “نبرد در قرآن ” منتشر کرد. همان مرکز در سال ۲۰۱۷ مونوگرافی از وی به عنوان ” جنگ یک فریب است ”  و در سال ۲۰۱۸ مونوگرافی دیگری از او با نام ” مصونیت مدنی در اندیشه استراتژیک بنیادی اسلامی :یک تحقیق تاریخی ” منتشر کرد .

همه ی کتاب های ادبی هیوارد بازخورد های زیادی داشته اند. شعر های او در بسیاری از مجلات ادبی و اجتماعی مانند دمازین ، المومن ، اسپین ، مروری بر اقیانوس جنوبی ، دعوت ، ناینتین ا اسپلش ، موزی و ولی میکروپرس منتشر شده است . 

 اولین کتاب شعر او  ” مایه ی حیات ” اثر سال ۲۰۰۳ است. دومین مجموعه ی اشعار مهم  وی  “تقسیم ماه ” است که در کیوبه در سال ۲۰۱۲ به انتشار رسیده  و سومین مجموعه ی شعر او کتاب “مسیر مستقیم ” ( کتابی مشتمل بر آیات اسلامی ) توسط مطبوعات وایت کلود در سال ۲۰۱۷ چاپ شده است. 

“سفر تحول، کاوش و روشنگری هیوارد قلب تپنده ی این مجموعه شعر پویا را تشکیل میدهد که اثری بجا ، ارزنده و مهم است . این مجموعه نشان عمیقی از تلاش و بینش عمیق کسی است که سعی دارد بین سنت های ایمانی و فرهنگ ها ارتباط برقرار کند (پل بزند )” 

شور و عشق اسلامی ، نوامبر ۲۰۱۷ 

 

چهارمین مجموعه ی او ” درد و درگذشت ” ( شعر های اسلامی درباره ی اندوه و تسکین ) است که در آن به مرگ غم انگیز همسرش میپردازد . این کتاب در اوایل سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید .  

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار