تاریخ انتشار :

اهميت نماز

انواع نماز در قرآن

۸۸ بار فقط لفظ صلاه آمده، غیر از لفظ عبادات، سجده، قنوت، تسبیح، ذکر، چه واجبی را اینقدر خداوند به آن بها داده است.

45tjpcpec9d1gb7vnimp

 

به گزارش رهیافتگان: اهمیت نماز از آدم تا خاتم از زمین تا آسمان است، اگرزمین زلزله می شود، نماز واجب می شود، آسمان باران ندارد، نماز باران می خوانند، نوزاد در زایشگاه به دنیا می آید، در گوش او اذان و اقامه می گویند و در قبر قرار می گیرد، نماز می خوانند، چه واجبی داریم که از آدم تا خاتم است، چه واجبی داریم که از زایشگاه تا قبرستان باشد.
این مطالب است که حساب نماز را از همه چیز جدا می کند.
۸۸ بار فقط لفظ صلاه آمده، غیر از لفظ عبادات، سجده، قنوت، تسبیح، ذکر، چه واجبی را اینقدر خداوند به آن بها داده است.
چه واجبی است که از همه کمالات این کمال را می گوید؛ در زیارت وارث اول می گوییم: «أشهد أنّک قد أقمت الصّلاه وآتیت الزّکاه وأمرت ب المعروف ونهیت عن المنکر»بعد از این مطلب خطاب به امام حسین(علیه السلام) می گوییم جاهدت فی اللّه.
این چه واجبی است که می ارزد هر کلمه اش یک گلوله بخورد، چون درنماز ظهر عاشورا،به طرف امام حسین(علیه السلام) که دو رکعت نماز سی و پنج کلمه ای خواند، سی و پنج تیر رها کردند.
تمام مردمی که حج می روند ،یا به قصد حج می روند یا برای عمره ،ولی بنیانگذار مکه وقتی که به مکه رفت، گفت: خدایا آمده ام مکه نه برای حج نه برای عمره، گفت: «ربّنا نّ ی أسکنت م ن ذرّ یّتی ب واد غیر ذی زرع ع ند بیت ک المحرّم ربّنا ل یقیموا الصّلاه » [۱]، نماز چقدر اهمیت دارد که پیامبرخدا زن و فرزندش را در وادی بی آب علف رها می کند تا نماز اقامه شود.
¤ نکته هایی درباره جایگاه نماز
– درهیچ عبادتی، ۳۵۰ گونه نداریم، حج دو الی سه رقم است، روزه هم این گونه است، ولی ۳۵۰ نماز مستحبی داریم.
– بررسی مهندسی نماز (چرا نماز آیات پنج تا رکوع دارد)، ما روی مهندسی نماز کار نکرده ایم.
– بر روی ریتم نماز کار نشده (بحث قرائت و آهنگ نماز)
– در مورد کلمات نماز کار نشده، مثلاً چرا ایاک نعبد بر ایاک نستعین مقدم شده است.
چهار نوع نماز در قرآن
۱– نماز شکر؛ خداوند در سوره بقره می فرماید: «یا أیّها النّاس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم والّذین م ن قبل کم لعلّکم تتّقون»[۲]، ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید آن کس که شما و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید تا پرهیزگار شوید.
خداوند در آخر قرآن در سوره قریش می فرماید: «فلیعبدوا ربّ هذا البیت »، چرا عبادت خداوند کنم، «الّذ ی أطعمهم م ن جوع وآمنهم م ن خوف» ، پس (به شکرانه این نعمت بزرگ) باید پروردگار این خانه را عبادت کنند، همان کس که آنها را از گرسنگی نجات داد و از ترس و نا امنی ایمن ساخت.
۲- نماز رشد؛ این نماز کلاسش از نماز شکر بالاتر است: قرآن کریم می فرماید: «وأق م الصّلاه نّ الصّلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر »[۳]، و نماز را برپا دار که نماز (انسان را) از زشتی ها و گناه باز می دارد، این نوع نماز کارخانه انسان سازی است.
۳- نماز انس ؛ خداوند به حضرت موسی(علیه السلام): «وأق م الصّلاه ل ذ کر ی»[۴]، و نماز را برای یاد من بپادار، چون نماز یاد من خداست، پس با یاد خدا انس می گیرد، ذکر و یاد خدا چه فایده ای دارد، «ألا ب ذ کر اللّه تطمئ نّ القلوب»[۵]، آگاه باشید، تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابد.
و فایده اطمینان و آرامش چیست؟ قرآن کریم می فرماید: «یا أیّتها النّفس المطمئ نّه ارج عی لی ربّ ک راض یه ً مرض یّه ً»[۶]، تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است.
۴- نماز تقرب که در سوره علق در آیه ای که سجده واجب دارد، ذکر شده: «…و اسجد و اقتر ب»، خداوند به پیامبر می فرماید اگر می خواهی به من نزدیک شوی، راهش سجده کردن است .
¤ چه کنیم بچه ها را به نماز دعوت کنیم؟
خیلی ها نسبت به نماز سنگین هستند، چه کنیم که این سنگینی نماز را از این افراد بگیریم، قرآن کریم می فرماید: «واستعینوا ب الصّبر والصّلاه و نّها لکبیرهأ لاّ علی الخاش عین»[۷]؛ از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و مهار هوس های درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید) و این کار، جز برای خاشعان، گران است.
چرا نماز برای بعضی افراد سنگین است، چون خشوع ندارند.
¤ چه کنیم که این افراد خشوع داشته باشند و دوای خشوع چیست؟
نماز سنگین است مگر برای خاشعین اگر نسل جوان را بخواهیم به نماز دعوت کنیم باید خشوع را اضافه کنیم.
برای خشوع مثالی ذکر می کنم که ملموس شود، یک جوانی با پدر پیرش در پارک نشسته بود، چند قدم آن طرف تر پرنده ای روی زمین نشسته بود، پیرمرد رو کرد به فرزندش که این پرنده چیست؟ جوان گفت: گنجشک است چند دقیقه دیگر مجدد پدر پیر از فرزندش پرسید، این پرنده چیست؟ کمی ناراحت شد و گفت: گنجشک. بعد از گذشت لحظه ای مجدداً پیرمرد از جوانش پرسید: این پرنده چیست، جوان ناراحت شد و با عصبانیت فریاد زد: گنجشک است، پیرمرد ناراحت شد و رفت دفترچه یاداشتی را آورد و ورق زد و به جوانش گفت: یک بار کوچک بودی، بیست الی سی بار همین سؤال را از من پرسیدی و من هر وقت با قربانت و عزیزم جواب تو را دادم، اما من الان سه بار پرسیدم، تو بر سر من فریاد زدی، جوان خجالت کشید و پدر را در آغوش گرفت و معذرت خواهی کرد.
این خشوع و تواضع است، ما باید مردم خصوصاً نسل جوان را نسبت به نماز متواضع کنیم .
¤ راه خاشع شدن و متواضع کردن مردم خصوصاً نسل جوان نسبت به دستورات خداوند چیست؟
۱- شمردن نعمت های خداوند: «ألم نجعل له عینین ول ساناً وشفتین»[۸]، «ألم نجعل الأرض م هاداً والج بال أوتاداً»[۹]، نعمت خداوند را باید آن قدر برای اشخاص تارک الصلاه و کاهل الصلاه بشماریم تا خجالت بکشند و متواضع شوند و یکی از راه های نعمت شماری ،برعکس کردن نعمت ها است، «تعرف الاشیاء باضدادها»، مثلاً اگر خداوند آب را تلخ قرار می داد، چه می کردید، «لو نشاء جعلناه أجاجاً فلو لا تشکرون»[۱۰]، هر گاه بخواهیم، این آب گوارا را تلخ و شور قرار می دهیم، پس چرا شکر نمی کنید.
اگر در همین اعضای بدن تفکر کنید؛مثلا درهمین انگشتان دست اگر شصت نباشد، بسیاری از کارها تعطیل می شود:
۱- نمی تواند دکمه یقه را ببندد.
۲- نمی تواند آمپول بزند.
۳- نمی تواند بیل در دست بگیرد.
۴- نمی تواند پیچ گشتی در دست بگیرد.
۵- نمی تواند سوزن نخ کند و کارهای دیگری انجام دهد.
و با تفکر و اندیشه در خلقت خود می تواند پی به نعمت های خداوند ببرد و در برابر دستورات او متواضع شود.
۲- بیان اسرار و برکات نماز.
۳- بندگان صالح خداوند را به رخ دیگران بکشیم و معرفی کنیم.
۴- تهدیدات قرآن در مورد کسانی که نماز را سبک شمرده اند یا نماز را ترک کرده اند را بیان کنیم؛«فویأ ل لمصلّ ین الّذین هم عن صلات ه م ساهون»[۱۱]، پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل انگاری می کنند.
«ما سلککم فی سقر قالوا لم نک م ن المصلّ ین«[۱۲]، چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.

منبع: وب قرآنی
پی نوشت ها:
۱- ابراهیم/۳۷
۲- بقره /۲۱
۳- عنکبوت/۴۵
۴- طه/۱۴
۵- رعد/ ۲۸
۶- فجر/۲۷و ۲۸
۷- بقره/۴۵
۸- بلد/۸و۹
۹- نبأ/۶و۷
۱۰- واقعه/۷۰
۱۱- ماعون /۴و۵
۱۲- مدثر /۴۲و۴۳

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار