تاریخ انتشار :

هند

۵۰ میلیون شیعه در کشور هندوستان زندگی می‌کنند

یکی از علمای شیعه هند گفت: براساس آمار رسمی حدود ۵۰ میلیون شیعه در کشور هندوستان زندگی می کنند و این کشور به لحاظ جمعیت شیعیان در جهان، دومین کشور بعد از ایران است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) هند کشوری در جنوب آسیا است که جمعیت بزرگی از شیعیان در آن زندگی می‌کنند و برخی از مناطق این کشور مانند “دکن”، “اوده” و “کشمیر”، سابقه دیرینه‌ ای در تشیع دارند.

شیعیان هند در ایالت‌های مختلف در سراسر این کشور پراکنده شده‌اند، اما عموماً در مناطق شمالی، مرکزی، و جنوبی هند سکنی گزیده‌اند.شیعیان این کشور بیش از هر شهر دیگری در شهرهای “پنجاب” و “دهلی” ساکن‌اند و شهرهای “حیدرآباد”، “لکهنو” و “جونیپور” در رتبه‌های بعدی هستند.

 گفتگوی کوتاه با حجت الاسلام و المسلمین «سید جلال حیدر نقوی» از علمای شیعی فعال در هند درباره وضعیت شیعیان این کشور

 در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من سید جلال حیدر نقوی از مجلس علمای هند هستم که در شهر دهلی نو پایتخت این کشور زندگی می کنم و حوزه کاری من شهر دهلی نو و مناطق پیرامون این شهر است، علاوه بر این فعالیت های سیاسی و اجتماعی برای شیعیان، مسلمان و مظلومان جهان نیز دارم.

 

 شیعیان در کشور هند در چه وضعیتی قرار دارند؟

براساس آمار رسمی حدود ۵۰ میلیون شیعه در کشور هندوستان زندگی می کنند و این کشور به لحاظ جمعیت شیعیان در جهان، دومین کشور بعد از ایران است، وضعیت اقتصادی شیعیان در هند بهتر شده است و شیعیان اکنون در ادارات دولتی و حوزه تجارت در این کشور حضور دارند و دارای نفوذ هستند، همچنین جوانان شیعه به لحاظ علمی در یک دهه اخیر در همه حوزه های آموزشی در هند حضور پیدا کردند و پیشرفت خوبی در رشته های پزشکی و مهندسی داشتند.

 

دلیل پیشرفت شیعیان هند در طول یک دهه اخیر چه بوده است؟

بیداری! توجه جوانان در سراسر هند با تاثیر از غرب به سمت علم بیشتر شده است، در حالی که قبلا این طور نبود، همچنین بین المللی شدن دانشگاه ها در هند نیز روی این مساله تاثیر زیادی داشت، البته در کنار این هم، شیعیان در این کشور تاثیر مهمی از جمهوری اسلامی ایران گرفتند و بیداری اسلامی و سیاسی در وجود شیعیان هند پدید آمد.

 

 وضعیت حوزه های علمیه و مدارس دینی در هند چگونه است؟

بیش از ۸۰ حوزه علمیه شیعی در هند داریم، اما به دلایل مختلف از جمله نبود اساتید خوب، شاهد کمرنگ شدن فعالیت این حوزه ها هستیم و کم کم تعداد طلاب حوزه های علمیه شیعی در هند در حال کاهش است و به لحاظ علمی نیز این حوزه ها همچون گذشته نیست، جوانان شیعی بیشتر به سمت فراگیری علوم رسمی در مراکز آموزشی دولتی می روند و شاهد رشد علمی جوانان شیعه در این بخش از علوم هستیم.

 

 مهم ترین مساله جهان اسلام را چه مساله می دانید؟

نفوذ غرب، اسرائیل و سلفی ها در کل جهان بیشتر شده است، رهبر معظم انقلاب فرمودند که این ها با لبخند می آیند و میان مذاهب اسلامی اختلاف می اندازند که این کار انگلیسی ها است، آمریکایی و وهابی ها هم از آنها یاد گرفته اند، باید در مقابل این اقدامات وحدت اسلامی را حفظ کنیم.

 

برای حفظ وحدت اسلامی در هند چه اقداماتی انجام دادید؟

ما شیعیان هند روابط خوبی با علما و تشکل های اهل سنت در این کشور داریم و با هم همکاری های خوبی داشتیم و فتنه های وهابی ها را در هند خنثی کردیم، به برکت جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری بر مساله وحدت اسلامی، در طول چهار دهه اخیر، فضای وحدت بین مسلمانان در هند ایجاد شده است و به برکت همین وحدت، فتنه ها را در این کشور خنثی کردیم.

در هندوستان همه مذاهب با هم خوب هستند، اما باید این رابطه خوب تقویت شود، چون دشمن با برنامه به میدان آمده است، در هندوستان آزادی بیان وجود دارد و این کشور مورد توجه دشمن برای توطئه افکنی است و دشمن به دنبال از بین بردن وحدت مسلمانان هند است، به همین دلیل باید نشست های مشترک بیشتری با حضور مذاهب مختلف اسلامی برای تحکیم وحدت اسلامی داشته باشیم و پیام های جمهوری اسلامی را به مسلمانان هند از جمله اهل سنت این کشور برسانیم.

 

چه کتاب هایی را به شیعیان در هند معرفی می کنید؟

کتاب هایی در مورد وهابیت و وحدت اسلامی را به شیعیان در هند معرفی می کنیم، کتاب های مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم در این کشور است و این کتاب ها مورد مطالعه شیعیان هند قرار می گیرد.

 

گاهی این شبهه مطرح می شود که شیعیان به قرآن توجه ندارند و از این کتاب آسمانی بهره نمی گیرند، به این شبهه چگونه پاسخ می دهید؟

در گذشته این شایعه به صورت قوی در هندوستان مطرح بود که شیعیان فقط یا علی و یا حسین می گویند و کاری با قرآن ندارند، اما پس از تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلابی که این نظام در مورد قرآن به پا کرد و نیزبا توجه بیشتر حوزه های علمیه، این شایعه کمرنگ شد، اکنون در مدارس شیعی در هند، شاهد تدریس، رونخوانی، قرائت، تجوید و حفظ قرآن هستیم.

 

چه راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی شیعیان هند دارید؟

این که بخواهیم کاری انجام بدهیم که وضعیت شیعیان در هند به صورت یکباره بهتر شود، امکان ندارد، هند کشوری پرجمعیت است و راهکار بهبود وضعیت اقتصادی شیعیان هند انجام کارهای کوچک و احداث کارگاه های کوچک در مناطق مختلف است.

 

 آیا بنیان خانواده در هند مورد تهدید است؟

این مشکل در هندوستان خیلی وجود ندارد.

 

آیا فرقه وهابیت در هندوستان فعالیتی دارد؟

اکنون فرقه وهابیت در تمام کشور هندوستان فعال است، ما به صورت مستقیم به مقابله با این فرقه نمی رویم، بلکه از طریق اهل سنت با فرقه وهابیت مقابله می کنیم، هندوستان کشور عجیب و غریبی است و وهابی ها در این کشور همه چیز دارند، اما اکثریت نیستند. اکثر مسلمانان در هند، محب اهل بیت(ع) هستند که به آنها صوفی و خانقاهی می گوییم، آنها در مقابله با وهابیت به خوبی کار می کنند و در روزنامه ها و کنفرانس هایشان به رد وهابیت می پردازند و از طریق این گروه از اهل سنت به مقابله با وهابیت می پردازیم.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار