تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی

ملاقات با خدا تنها در قیامت رخ نمی‌دهد بلکه قبل از قیامت نیز اتفاق می‌افتد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: امام صادق(ع) به ابابصیر می‌فرماید: «اهل ایمان به لقاء حضرت حق می‌رسند قبل از اینکه قیامت برپا شود. مگر تو خودت اکنون او را نمی‌بینی؟» این سخن امام یعنی اگر بخواهی خدا را ببینی، باید متصل به مقام امامت باشی.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «سقوط انسانیت» اظهار داشت: براساس آیات قرآن باید در این کتاب الهی تدبر کنیم و این تدبر واجب است. ره‌آورد این تدبر آن است که «یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» یعنی براثر این تدبر، حق را پیدا می‌کنیم. سیر به سوی حق با سه گام؛ قرار گرفتن در زمره انصارالله، قرار گرفتن در زمره اولیاءالله و به سوی لقاءالله رفتن محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لقاءالهی، مطلوب رهبران آسمانی ما است، تصریح کرد: امام حسین (ع) به خدا عرض می‌کند: «من را بخوان به رحمتت تا به لقاءالله برسم». پیامبر (ص) با خدا عرض می‌کند: «به من مشتاق بودن نسبت به ملاقاتت را روزی کن». امام سجاد (ع) نیز از خدا درخواست می‌کند: «ایمانی به من بده تا منتهایی جز ملاقات تو نداشته باشم».

علوی تهرانی گفت: امام صادق (ع) به ابابصیر می‌فرماید: «ملاقات با خدا تنها در قیامت رخ نمی‌دهد بلکه قبل از قیامت نیز اتفاق می‌افتد» او پرسید در چه زمانی؟ ایشان فرمودند: «خداوند تمام ذریه حضرت آدم را که بناست تا پایان دنیا پای به این عرصه بگذارند، جمع کرد و از آنان پرسید «ألستُ بربّکم قالوا بلی و این اولین ملاقات با خداوند است که در عالم ذر اتفاق افتاده است». هم‌اکنون نیز این اتفاق می‌افتد، گاهی انسان با تصویری مواجه می‌شود و می‌گوید این را قبلا دیده بودم، این همان عالم ذر است. در این عالم، اموری در ذهن انسان جای می‌گیرد اما به مرور گرد و غبار برروی آن می‌نشیند ولی براثر یک تلاقی و تصادف گرد و غبار برطرف می‌شود و آن ناخودآگاه به خودآگاه تبدیل می‌شود.

 

این سخنران مذهبی اضافه کرد: انسان در قیامت همان تصویر ناخودآگاه را می‌بیند. امام صادق (ع) در ادامه به ابابصیر می‌فرماید: «اهل ایمان به لقاء حضرت حق می‌رسند قبل از اینکه قیامت برپا شود. مگر تو خودت اکنون او را نمی‌بینی؟» یعنی اگر بخواهی خدا را ببینی، باید متصل به مقام امامت باشی. امام تنها برای شفا دادن، حاجت برآورده کردن، زیارت رفتن و گریه کردن نیست، ما شأن اصلی امام را کنار گذاشتیم در حالی که اگر بخواهیم خدا را ببینیم باید متصل به امام باشیم. پیامبر (ص) می‌فرماید: «هرکس من را ببینید، به تحقیق خدا را دیده است».

 

وی با اشاره به اینکه البته این دیدن، بینش ابوذر و سلمان را می‌خواهد والا بسیاری، پیامبر و امامان را دیدند اما نفهمیدند چه خبر است، گفت: انسان در مسیر تکامل خود باید مشتاق دیدار خدا باشد. پیامبر (ص) می‌فرماید: کسی که دوست دار ملاقات خدا باشد، خدا نیز دوست دارد او را ملاقات کند و هرکس کراهت داشته باشد از ملاقات خدا، خدا نیز کراهت از ملاقات با این فرد دارد.

 

علوی تهرانی افزود: در آیه ۷۷ سوره آل عمران داریم : «إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَٰئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ وَلَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَلَا یُزَکِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ آنان که عهد خدا و سوگند خدا را به بهایی اندک بفروشند اینان را در آخرت بهره‌ای نیست و خدا با آنها (از خشم) سخن نگوید و در قیامت (به نظر رحمت) بدانها ننگرد و (از پلیدی گناه) پاکیزه‌شان نگرداند، و آنان را عذابی دردناک خواهد بود.»

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار