تاریخ انتشار :

استرالیا

نتایج یک تحقیق دانشگاهی: «تئوری تماس»؛ پادزهر اسلام‌هراسی در استرالیا

نتایج یک تحقیق در استرالیا در مورد اسلام‌هراسی در این کشور نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر با مسلمانان ارتباط دارند کمتر گرایشات اسلام‌هراسانه دارند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از The Conversation، یک تحقیق دانشگاهی که توسط محققان دانشگاه‌های مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن (RMIT) و دانشگاه سیدنی غربی (Western Sydney University) انجام شده، نشان می‌دهد که استرالیایی‌های غیرمسلمان که در مناطقی با تعداد مسلمانان زیاد زندگی می‌کنند نسبت به جمعیت عمومی سیدنی و ملبورن کمتر عقاید اسلام‌هراسانه دارند. این نشان می‌دهد که زندگی در کنار هم می‌تواند یک پادزهر برای اسلام‌هراسی باشد.

به گفته محققانی که این تحقیق را انجام داده‌اند این شواهد تائیدی بر «تئوری تماس» است که می‌گوید معمولاً، اما نه همیشه، ارتباط میان افراد با پیشینه‌های مختلف، تعصبات بین گروهی را کاهش می‌دهد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که استرالیایی‌ها معمولاً از مسلمانان و دین آنها اطلاعات بسیار کمی دارند. در نتیجه، آنها تمایل دارند این گروه بسیار متنوع را به زعم خود عقب‌مانده و خشن بدانند.

در بخشی از این تحقیق به نقل از «ریاض حسن» از جامعه‌شناسان استرالیا آمده است که مسلمانان مانند هر گروه بزرگ جمعیتی، پیشینه‌های مختلف قومی ـ فرهنگی و اجتماعی ـ اقتصادی دارند. حسن در سال ۲۰۱۸ تأکید کرد ۳۷ درصد از مسلمانان استرالیا در این کشور متولد شده و مابقی از ۱۸۳ کشور مختلف آمده‌اند.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده است افراد جوانتر نسبت به سالمندان استرالیایی کمتر اسلام‌هراسی دارند. این تائیدی بر مطالعات قبلی است که افزایش تعصبات را با افزایش سن مرتبط می‌داند. دلیل این امر، نگرش‌های اجتماعی به ویژه نگرش در برنامه‌های درسی مدارس و دوره‌های دانشگاهی است که در دهه‌های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. ضمن اینکه افراد با تحصیلات بیشتر هم کمتر اسلام‌هراسی نشان می‌دهند.

این تحقیق با حمایت بخش خدمات اجتماعی مشترک المنافع (Commonwealth Department of Social Services) استرالیا تهیه شده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار