تاریخ انتشار :

غنا

افراد تحصیل کرده در غنا به تشیع گرایش دارند

یکی از اساتید دانشگاهی کشور غنا گفت: جمعیت شیعیان در کشور غنا به حدود ۴۰۰ هزار نفر یا بیشتر می رسد و جمعیت شیعیان این کشور رو به رشد است.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) غنا کشوری در غرب آفریقا است که با کشورهای توگو، ساحل عاج و بورکینافاسو هم مرز است، این کشور حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

اسلام در قرن پنجم هجری توسط عبدالله بن یاسین و ابوبکر لمتونی (پایه گذاران دولت مرابطون) به کشور غنا وارد شد و جامعه مسلمان در این کشور به‌ ویژه در اطراف رود ولتا شکل گرفت، هم اکنون کمتر از نیمی از جمعیت کشور غنا مسلمان هستند.

 

 در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من “الحاج” استاد دانشگاه “پلگا” در کشور غنا هستم.

 

آیا جمعیت قابل اعتنایی از شیعیان در غنا وجود دارند ؟

بله، جمعیت شیعیان در کشور غنا به حدود چهار صد هزار نفر یا بیشتر می رسد و جمعیت شیعیان این کشور رو به رشد است.

 

 گرایش به تشیع در کشور غنا بیشتر از سوی چه قشری است؟

گرایش به تشیع در کشور غنا بیشتر از سوی افراد تحصیل کرده و دارای تحصیلات غربی است و پذیرش تشیع برای این قشر، خیلی راحت است. زمانی که به آنها کتاب می دهیم، ابتدا کتاب را مطالعه می کنند و سپس سوالاتی می پرسند و پس از شنیدن پاسخ این سوالات، تشیع را می پذیرند؛ به همین دلیل گاهی از اوقات شاهد شیعه شدن اهل سنت در کشور غنا هستیم.

 

وضعیت شیعیان در غنا، چگونه است؟

وضعیت آنها خوب است و فرصت های مناسبی برای شیعیان غنا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد، به عنوان مثال پس از انقلاب، حوزه ای برای شیعیان غنا در این کشور تاسیس شد، آنها هم اکنون یک دانشگاه اسلامی دارند که زمینه حضور برای همه در آن فراهم است، گرچه شیعیان این دانشگاه اسلامی را تاسیس کردند، اما باقی مسلمانان و حتی مسیحیان می توانند در این دانشگاه تحصیل کنند، دانشمندانی در بین شیعیان غنا داریم که در ایران تحصیل کرده اند. برخی از شیعیان غنا به عرصه تبلیغ وارد شدند که در شهرهای بزرگ این کشور همچون “اکرا”، “کوماسی” و “تامال” حضور دارند.

 

 آیا شیعیان غنا مساجدی برای خود دارند؟

آنها دارای مساجد زیادی نیستند و نیاز است که شیعیان غنا کارهای بیشتری را در این عرصه انجام دهند. هم اکنون در شهرهای اکرا و تامالی، مسجدی به نام امام جعفر صادق(ع) در اختیار شیعیان است؛ در مقابل شاهد هستیم که اهل سنت در غنا در هر شهری برای خود مسجد ساخته اند و دارای مساجد زیادی در این کشور هستند که درهای این مساجد به روی شیعیان هم باز است و شیعیان غنا می توانند که در مساجد اهل سنت این کشور نماز بخوانند. البته تعداد مساجد شیعیان در غنا اندک است، اما این مساجد فعالیت های خوبی دارند و به سوالات مردم در خصوص شیعیان پاسخ های قانع کننده می دهند و مردم این پاسخ ها را می پذیرند.

 

وضعیت ارتباط شیعیان غنا با یکدیگر چگونه است؟

ارتباط آنها با یکدیگر خوب است، اما به لحاظ سازماندهی قوی نیستند و نیاز است که شیعیان غنا به عنوان یک گروه سازماندهی شوند، ما افرادی در جامعه شیعیان در غنا داریم که کارهای تبلیغی زیادی انجام دادند و برنامه های دروس تقسیر در ماه رمضان در شبکه های رادیویی دارند، اما نمی توانند این برنامه ها را در شبکه های تلویزیونی اجرا کنند؛ چون حضور در این شبکه ها هزینه زیادی دارد و باید به خاطر چنین حضوری هزینه پرداخته شود.

اگر یک شبکه تلویزیونی برای پیروان اهل بیت(ع) در کشور غنا تاسیس شود، خیلی خوب خواهد بود؛ چون آنها به چنین شبکه ای نیاز دارند. شیعیان غنا در زمینه امکانات رسانه ای محدودیت دارند و دارای شبکه تلویزیونی نیستند، در حالی که مخالفان مکتب اهل بیت(ع) در غنا با داشتن پول، شبکه های تلویزیونی دارند و بسیاری از چیزها را علیه شیعیان در شبکه های خود می گویند. مردم در غنا بسیاری از چیزها را در خصوص اهل بیت(ع) نمی دانند و می خواهند که درباره اهل بیت(ع) بیشتر بدانند.

 

 شیعیان غنا آزادی عمل برای انتشار کتاب در این کشور دارند؟

شیعیان در کشور غنا نیاز دارند تا کتاب های شیعی را در این کشور چاپ و توزیع کنند، آنها برای چاپ کتاب در غنا محدودیتی ندارند و می توانند کتاب های خود را در چاپخانه های این کشور چاپ کنند، اما هزینه چاپ کتاب در غنا زیاد است و اگر پشتیبانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) وجود داشته باشند، شیعیان غنا می توانند کتاب های شیعی در این کشور را تالیف، چاپ و توزیع کنند.

 

آیا اهل بیت(ع) در کشور غنا شناخته شده هستند؟

مردم در کشور غنا به مدت طولانی چیزی از اهل بیت(ع) نمی دانستند و چیزی در خصوص اهل بیت(ع) نشنیده بودند، تاریخ اهل بیت(ع) برای مردم غنا ناشناخته بود. تبلیغات منفی علیه اسلام در کشور غنا زیاد است، به عنوان مثال در قانون اساسی غنا بر آزادی مردم در زمینه دین و عبادت تاکید شده است و دولت این کشور می گوید که در زمینه حجاب مشکلی وجود ندارد، اما زمانی که مسلمانان غنا به موسسات دولتی مراجعه می کنند، رفتار دیگری می بینند، چون دولت غنا یک دولت مسیحی است.

 

 آیا شیعیان غنا دارای بنیادهای خیریه هستند؟

شیعیان غنا بنیاد خیریه خاصی ندارند که بتوانند به نیازمندان شیعه در این کشور کمک کنند.

 

ارتباط شیعیان غنا با اهل سنت چگونه است؟

ما شیعیان غنا به جز وهابی ها با بقیه اهل سنت ارتباط خوبی داریم و با یکدیگر گفت و گو می کنیم. ارتباطات زیادی بین علمای شیعه و سنی در غنا وجود دارد، ما به دنبال این هستیم که همه علمای سنی، شیعه و تیجانی را یک جا گردهم آوریم و علمای مسلمان غنا صدای واحد داشته باشند. مسلمانان در کشور غنا با مشکلات زیادی در زمینه تبعیض مواجه هستند و برای دشمنان مسلمانان اهمیتی ندارند که یک مسلمان در این کشور شیعه، سنی و یا حتی وهابی باشد. آنها علیه همه مسلمانان تبعیض روا می دارند، ما مسلمانان در غنا باید در کنار یکدیگر علیه تبعیض بجنگیم. گاهی اوقات شاهد هستیم که به دختران مسلمان در این کشور اجازه داشتن حجاب در مدارس داده نمی شود.

 

آیا شیعیان غنا روز جهانی قدس را گرامی می دارند؟

ما شیعیان غنا از زمانی که امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام کرد، هر سال مراسم هایی را در روز قدس برگزار می کنیم. هم اکنون شورای فرهنگی مسلمانان غنا، کار سازماندهی برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس را در این کشور بر عهده دارند.

 

 موضع شیعیان و اهل سنت غنا در برابر جریان تکفیر و گروه های افراطی چیست؟

علمای شیعه و سنی غنا موضع خود را در این خصوص ابراز کرده اند. اما آنها باید در این زمینه کارهای بیشتری را انجام بدهند و با قشرهای مختلف در خصوص خطرات این جریانات سخن بگویند؛ به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه ها و مدارس مختلف، در خصوص خطرات جریانات تکفیری از من سوالاتی می کنند و من به پرسش های آنها پاسخ می گویم.

 

مسلمانان غنا چه نیازهایی دارند؟

مسلمانان در کشور غنا تنها یک دانشگاه دارند، یکسری از مدارس ابتدایی نیز برای مسلمانان در این کشور وجود دارد که بیشتر آنها برای اهل سنت است. مدارس متوسطه ای هم برای مسلمانان در غنا داریم که به اندازه کافی نیستند. مسلمانان کالجی ندارند که معلمان را تربیت کند. مسلمانان در غنا مدارس فنی و حرفه ای هم ندارند، گمشده جامعه مسلمانان غنا، پیشرفت است و آنها برای پیشرفت نیاز به مدارس، امکانات و موسسات آموزشی دارند تا بتوانند مسلمانان را آموزش بدهند و به آنها مهارت بیاموزند.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار