تاریخ انتشار :

لنا خان

دختر تازه مسلمان هلند‍‌ی که با فیلمسازی می‌خواهد اسلام را معرفی کند

لنا خان دختر جوانی اهل کشور هلند است که در رشته سینما و فیلمسازی فارغ‌التحصیل شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) – معصومه طاهری /  لنا خان دختر جوانی اهل کشور هلند است که در رشته سینما و فیلمسازی فارغ‌التحصیل شده است. وی بعد از تشرف به اسلام تلاش می‌کند بتواند حقانیت اسلام را با کمک هنرسینما به گوش جهانیان برساند. این فیلمساز جوان مسلمان اخیراً موفق شده است در مسابقات فیلمسازی، جایزه برتر را برای فیلم ویدئویی کمتر از ۶۰ دقیقه‌ای«یک ملت با صداهای زیاد» دریافت کند. او دراین فیلم قصد داشت مبارزات جوانان مسلمان را به تصویر بکشد که به‌عنوان بخشی از جامعه حق دارند از زندگی خوبی مانند دیگرگروه‌ها برخوردار داشته باشند. دراین مسابقه داوران و فیلمسازانی از امریکا و کشورهای اروپایی حضور داشتند. به گفته خودش می‌خواست با فیلم خود به تمام تعصبات و تهمت‌های ناروایی که نسبت به مسلمانان زده می‌شود خط بطلان بکشد.

می‌توانید بیشتر در مورد خودتان برایمان بگویید؟
من لنا خان هستم که از دین مسیحیت به اسلام گرویده‌ام. یک‌سال پیش هم از مدرسه فیلمسازی  UCLA فارغ التحصیل شدم. از آن زمان در دانشگاه تمام تلاش خودم را صرف ساخت فیلم‌هایی درباره مسائل اجتماعی کرده بودم. پروژه‌های من عمدتاً روی این مسائل بوده است.

چرا شما فیلمسازی را انتخاب کرده‌اید؟
راستش من وقتی وارد کالج شدم خیلی دوست داشتم استاد تاریخ بشوم یا در رشته علوم سیاسی درس بخوانم و البته این علاقه تنها در ابتدای ورودم به دانشگاه و قبل از اتمام مدرک کارشناسی‌ام بود اما بعدها فهمیدم مسائل زیادی درحوزه مسائل اجتماعی هم در امریکا و هم در سرتاسر جهان وجود دارد که از طریق استادی نمی‌توانم آنها را ارائه بدهم وکار خاصی انجام بدهم تنها نظریه‌پرداز می‌شوم ولی با ساخت فیلم موفق‌تر می‌توانم عمل کنم، زیرا متأسفانه درحال حاضر به طورمنظم و پیاپی تصاویر بد و منفی از مسلمانان در سینما نشان داده می‌شود. مانند فیلم «محاصره» که در آن شهر نیویورک توسط مردی مسلمان محاصره شده و نشان داده شده است که رباینده مسلمان قبل از ربودن هواپیما، وضو می‌گیرد(بدون این‌که مستقیماً علیه مسلمانان چیزی بگویند به‌صورت غیرمستقیم درعمل نشان می‌دهند) یا فیلم «سقوط بلک هاوک» که در آن فعالان و تروریست‌ها همه مسلمان هستند و با هم نماز جماعت می‌خوانند و موارد دیگر که علیه اسلام و مسلمانان ساخته شده است؛ بنابر این همه اینها باعث شد تا جرقه‌ای به ذهن من بخورد و تصمیم بگیرم وارد فضای رسانه بشوم، زیرا فهمیدم به‌جای این که بخواهیم علیه آنها شکایت کنیم و با خشم وارد شویم بهترین روش این است که بتوانم فیلم بسازم؛ فیلم‌هایی که جنبه آموزشی دارند و از طریق آن بتوانم به مخاطب پیام بدهم.

شما کارگردانی جوان و مسلمان هستید که فیلم «یک ملت با صداهای زیاد» جایزه برتر را دریافت کرد چرا این فیلم را ساختید؟
من به‌عنوان یک فیلمساز قرار نیست همه چیز را سفید نشان بدهم، بلکه باید حقایق و آن چیزی که درک کردم را نشان بدهم. من باید بیشتر از کسانی که در ادیان دیگر هستند از دین اسلام بگویم در واقع این کار من است تا حقیقت اسلام را به جهانیان نشان بدهم. هدف من از ساخت این فیلم نشان دادن راه‌هایی مناسب برای رسیدن به حقیقت بود؛حقیقتی که در پشت مسائل مختلف پنهان شده است، حقیقتی که باید در تجارب زندگی هرکدام از ما آن را پیدا کرد. فیلم یکی از عوامل قدرتمند اثرگذار است. گفتن حقیقت در قالب داستان یکی از راه‌های مؤثر برای اثرگذاری است، زیرا در غیر این صورت هرچه بگوییم یا گوش نمی‌کنند یا درک نمی‌کنند. فیلم می‌گوید چه چیزی واقعی است و بیش از هر چیز نیاز است تا مسلمانان به فیلمسازی ورود پیدا کنند زیرا مؤثرترین شیوه برای گفتن حقیقت فیلم است که به سادگی می‌توان ارائه نمود. این روزها صنعت فیلمسازی محدود شده است به موضوعات جنسی، مواد مخدر، الکل، سرمایه‌داری محض و فلسفه و. . . به‌عنوان یک زن مسلمان به‌خصوص وقتی حجاب برسردارم احساس می‌کنم می‌توانم با اعتماد به نفس و داشتن هویت وارد این عرصه شوم بدون این‌که درگیر کلیشه‌های هالیوودی شوم.

برخورد همکاران فیلمساز غیرمسلمان با شما چگونه است؟
همکاران فیلمساز غیرمسلمان به من احترام می‌گذارند و من هم تمایل زیادی دارم تا درباره مسلمانان فیلم بسازم حتی شخصیت‌های مسلمان را در فیلم‌هایم بیاورم تا با این شیوه بتوانیم برمشکلات پایان ببخشیم.

نظر شما درباره جایزه برتری که دریافت کردید چیست؟
برنده شدن در مسابقه و دریافت جایزه برتر برای این  فیلم نعمت بزرگی برای من بود با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد و توانستم اعتماد مردم را جلب کنم و نام من در خارج از کشور هم مطرح شد چون یک مسابقه بین‌المللی بود اعتماد به نفسم بیشتر شد همچنین موفق شدم از لحاظ مالی برای پروژه‌های بعدی درآینده تأمین شوم.

به عنوان یک هنرمند فیلمساز هلندی نظرتان درباره انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اسلام چیست؟
یک مسلمان هستم و معتقدم این نظرات در قالب فیلم بسیار تند و آتشزاست. هدف من به عنوان یک هنرمند و فیلمساز این است که باید حقایق را بیان کرد اگر در امریکا آزادی بیان وجود دارد ما هم باید در قالب یک فیلم درست حقایق را نشان بدهیم. من معتقدم با ساخت فیلم باید جواب این توهین‌ها را داد هرچند فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت کرده و جای خوشحالی دارد اما اینگونه فضاها هم از طریق فناوری نوین ارتباطی زیاد شده و احساس درونی من این است که مسلمانان باید در عرصه فیلمسازی مجهز شوند و به‌طور جدی در مقابل این ادعاهای بی‌اساس تولیدات خوبی ارائه دهند. من فکرمی‌کنم بیشتر مسلمانان هم نسبت به آنها انتقاد دارند ولی به‌جای خشونت متقابل می‌بایست با استفاده از هنر به جهانیان نشان بدهند که پیامبر اسلام، ‌پیامبر رحمت و صلح بوده است

لنای جوان مسلمان درآینده چه برنامه‌هایی دارد؟
از کسانی که مرا دوست دارند می‌خواهم برایم دعا کنند تا خدا کمکم کند و بتوانم پروژه‌های بزرگی درباره حقانیت اسلام در آینده بردارم. من درحال حاضر درعرصه موسیقی با کریم سلامه خواننده مسلمان همکاری دارم همچنین با نشریات مختلفی چون نیویورک تایمز کار می‌کنم قصد دارم تا با ساخت چند فیلم کوتاه درمورد مسائل مختلف اجتماعی زندگی و شرایطی که مسلمانان دارند را به تصویر بکشم. هدفم این است تا بتوانم فیلم‌های بلند تأثیرگذاری هم تولید کنم.

یعنی وقتی به هلند برگشتید؟
بله؛ می‌خواهم به محض این‌که به کشورم بازگشتم یک فیلم بلند و خوبی بسازم تا ان‌شاءالله در عرصه معرفی اسلام سهمی داشته باشم.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار