تاریخ انتشار :

کراچی

برگزاری کارگاه تربیتی و آموزشی «خانواده و سبک زندگی قرآنی اسلامی»

پنجمین کارگاه تربیتی و آموزشی «خانواده و سبک زندگی قرآنی اسلامی» با عنوان «تحکیم روانی خانوده در بلایای فراگیر» به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کارگاه به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی با همکاری و مشارکت حوزه علمیه بانوان جامعه الزهرا(س) از مراکز فعال دینی فرهنگی بانوان شیعه در کراچی به صورت آنلاین با استفاده از نرم‌افزار زوم (Zoom) برگزار شد.

این کارگاه آموزشی و تربیتی طی چهار نشست و سه موضوع درسی از سوی اساتید دوره همچون فاضلی، رئیس و استاد حوزه علمیه جامعه الزهرا(س)؛ نقوی از اساتید متبحر حوزوی و رئیس حوزه علمیه بانوان مکتب زینبیه در کراچی و  شازیه، امام و استاد دانشکده دولتی کراچی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

ضمن برگزاری کارگاه در بستر نرم‌افزار زوم و پخش مستقیم از طریق فیسبوک نمایندگی، تعدادی از بانوان طلاب حوزه‌های علمیه شهر کراچی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این کارگاه حضور پیدا کردند.

مه‌جبین نقوی، استاد اولین نشست کارگاه، پیرامون چگونگی برخورد و عملکرد مناسب خانواده در بلایای فراگیر با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر گرامی اسلامی(ص) مطالب مهمی را ایراد کرد.

محورهای دیگر سخنان وی، نقش باورها و آموزه‌های دینی اسلامی در تحکیم خانواده در مواجهه با بلایای فراگیر، ارتباط و همبستگی میان اخلاق معنوی و فرایند حل مسائل اجتماعی، نقش زیست و فرهنگ اسلامی در فرو کاستن مسائل اجتماعی در شرایط بیماری‌های فراگیر و همچنین ابعاد مختلف آسیب‌های بلایای فراگیر و راه‌حل آن در چارچوب آموزه‌های اخلاقی اسلامی بود.

در نشست دوم این کارگاه، شازیه با عنوان «بلایای فراگیر آزمایش مهم روانی خانواده» سخنرانی کرد. محورهای سخنرانی وی درباره آشکار شدن جوهره معنوی انسان طی آزمایش‌های گوناگون و بزرگ، ارزش مقاومت و صبر در آزمایش‌های الهی، حفظ سلامتی جامعه، فرو کاستن تنش روانی و ایجاد روحیه مقاومت با استمداد از آموزه‌های معنوی و اخلاقی در کنار رعایت اصول بهداشتی، پزشکی و علمی  بود.

 

در نشست سوم، طاهره فاضلی با عنوان «روش برخورد ظاهری و معنوی انسان‌ها نسبت به بلایا» سخنرانی کرد. وی با تلاوت آیاتی زیبا از سوره مبارکه بقره در تعریف و توصیف امتحان الهی، ستایش صبر و تحمل و وعده الهی در مورد پاداش بزرگ صابران، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: این وعده الهی است که امتحان بندگان قطعی و شدنی است؛ به شکل خوف، گرسنگی، و فرو فرستادن آفات به اموال، نفوس و ثمرات. ملاک اصلی در امتحان بلایا نیست، بلکه روش برخورد ظاهری و معنوی انسان‌ها نسبت به آفات است که ارزش انسان واقعی را نشان می‌دهد.

وی همچنین گفت: بلایا وضع زندگی اجتماعی، اقتصادی و روانی انسان را در جامعه به طوری دگرگون می‌کند که بعضی اوقات مسائل به وجود آمده در نتیجه بلایا بزرگتر از خود بلایا به نظر می‌رسد.

فاضلی بیان کرد: چیز مهمی که این بیماری فراگیر به جهان نشان داد، یکسان بودن فقیر، مسکین و ثروتمند بود. حتی ابرقدرت‌های جهانی در مقابل آسیب‌های گسترده این بیماری فراگیر قرار گرفتند. چانچه مشاهده شده است، دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، برعکس کشورهای فقیر، کشورهای ثروتمند و قدرتمند از قبیل آمریکا و کشورهای اروپایی، با بیشترین تلفات انسانی مواجهه شده‌اند.

نشست چهارم حاوی پرسش‌هایی از سوی حضار و پاسخ اساتید پیرامون موضوعات مطرح شده بود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار