تاریخ انتشار :

بلاروس

تاتارها اولین مسلمان‌های بلاروس بودند

امام جماعت مسلمانان شهر «کلتسک» بلاروس با بیان اینکه هیچ تعلیم و تربیتی از اسلام در این کشور وجود نداشت، اظهار کرد: نخستین گروه مسلمانان بلاروس را تاتارها تشکیل می‌دادند.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس، علی وارانوویچ، خبرنگار islam.by، با استپان ایوسیفوویچ کازاکویچ، امام جماعت مسلمانان شهر کلتسک در قبرستان مسلمانان و در نزدیکی روستای اسمولوف در ناحیه نسویژ دیدار و گفت‌وگو کرد که بدین شرح است:

ـ درباره دوران کودکی خود و رابطه‌‌ای که با اسلام داشتید بگویید و اینکه آیا گوجی (نام سنتی شیخ در میان تاتارهای بلاروس) داشتید و کسی معلم شما بوده است؟

در آوریل ۱۹۴۱ به دنیا آمدم. با وجود اینکه اسلام در این کشور موجود بود، ولی در کودکی هیچ تعلیم و تربیتی از اسلام وجود نداشت، زیرا آن زمان استالینیسم (سیاست‌ها و روش‌های حکومت ژوزف استالین، رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی سابق) شدت گرفته بود. پدر من گاهی اوقات امامت می‌کرد، ولی بعداً همه چیز ممنوع شد. مسجدی که پدرم امامت آن را گاهی انجام می‌داد، برچیده شد.

به یاد دارم که پدرم به من الفبای عربی را یاد داد، اما من آن را خوب یاد نگرفتم، چون کوچک و بازیگوش بودم. علاوه بر این، در مدرسه به ما می‌گفتند که خدایی نیست. در دهکده لن، جایی که من در مدرسه تحصیل می‌کردم، در ایام تعطیلات ارتدوکس‌ها، معلمان را برای گزارش دادن به اطراف کلیسا می‌فرستادند. اگر محصلی را در نزدیکی کلیسا می‌دیدند، با والدین او تماس می‌گرفتند و گزارش می‌دادند.

 

ـ در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید؟

در دانشگاه دولتی بلاروس، دانشکده تاریخ.

 

ـ بعد از تحصیل به عنوان معلم مشغول به کار شدید؟

به مدت سه سال در مدرسه‌ای در ناحیه نسویژ، تاریخ تدریس می‌کردم. هنگام بازنشستگی شروع به مطالعه درباره اسلام کردم و مطالعات خودم را در این زمینه گسترش دادم. علاوه بر این، ترجمه قرآن به روسی نیز در آن زمان تازه منتشر شده بود.

ترجمه قرآن را به روسی سه یا چهار بار خواندم و بعد شروع به مطالعه قرآن به زبان عربی کردم. سوره یاسین را هر روز، دو یا سه بار برای پدر و مادرم و برای پدر بزرگ و مادربزرگم می‌خواندم. به همین ترتیب به مدت پنج سال هر روز سوره یاسین را می‌خواندم. محل تولد من روستای ایوانوواست.

در ایوانووا تا پیش از این فقط تاتارها زندگی می‌کردند. اکنون هیچ تاتاری در این منطقه باقی نمانده است و فقط جامعه‌ای از مسلمانان در حال حاضر در شهر کلتسک در ناحیه نسویژ حضور دارند.

دین اسلام در بلاروس سابقه دیرینه‌ای دارد. تاتارها نخستین گروه از مسلمان‌های بلاروس بودند. این عده در قرن ۱۴ ـ ۱۶ میلادی عازم این کشور شدند و مهاجرت کردند.

سه سال پس از اینکه شوروی سابق از هم فرو پاشید، نخستین کنگره مسلمانان بلاروس تشکیل جلسه داد و همین موضوع سبب تأسیس جامعه مسلمانان این کشور شد.

اسماعیل الکساندرویچ از همان دوران، ریاست جامعه مسلمانان بلاروس را برعهده گرفت. تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از صد و بیست هزار مسلمان در بلاروس زندگی می‌کردند که بیست هزار نفر از آنان شیعه بودند. از سال ۱۳۸۴ شمسی، مفتی مسلمانان بلاروس، ابوبکر شعبانوویچ بوده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار