تاریخ انتشار :

ساحل عاج

پیشینه حضور اسلام در ساحل عاج

مدیر یک مدرسه اسلامی شیعی در کشور ساحل عاج گفت: اکثریت جمعیت ساحل عاج یعنی بالغ بر ۶۵ درصد جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند، البته تنها دو درصد از جمعیت ساحل عاج شیعه هستند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  ساحل عاج کشوری در غرب آفریقا است که شهر “یاموسوکرو” پایتخت این کشور است و حدود ۲۶ میلیون نفر در ساحل عاج زندگی می کنند، این کشور از شرق با غنا، از غرب با گینه و لیبریا، از شمال با مالی و بورکینافاسو هم مرز است.

در ساحل عاج بیش از ۶۰ گروه نژادی زندگی می‌کنند، اما مهاجران آفریقایی، فرانسوی و لبنانی نیز در این کشور سکونت ارند، زبان رسمی ساحل عاج زبان فرانسوی است.

پیشینه حضور اسلام در ساحل عاج به قرن هجدهم میلادی برمی گردد و بازرگانان مسلمان، اسلام را در این کشور ترویج کردند، امروزه بیشتر مسلمانان ساحل عاج سنی مذهبی و پیرو مذهب مالکی هستند، اما فرقه های صوفیه هم در این کشور طرفدارانی دارند و بخشی از جمعیت مسلمانان ساحل عاج را شیعیان تشکیل می دهند.

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من شیخ “زکریا کوناتی” از شهر “آبیجان” بزرگ ترین شهر کشور ساحل عاج هستم، پس از پایان تحصیلات دینی، مدرسه ابتدایی شیعی را در این شهر راه اندازی کردم تا تعالیم مذهب شیعه اثنی عشری را به کودکان آموزش بدهم، همچنین یک مدرسه علمیه مخصوص بزرگسالان را در نیز در مسجدمان در شهر آبیجان تاسیس کردم.

 

 آیا برای فعالیت های مذهبی و تبلیغی خود مجوزی از دولت ساحل عاج گرفتید؟

انجام تمام فعالیت های ما با کسب مجوز از مقامات دولت ساحل عاج است، به عنوان مثال ما برای اقامه نماز جمعه در مسجدمان از دولت این کشور مجوز گرفتیم و اکنون حدود ۱۵ سال است که نماز جمعه را در مسجدمان اقامه می کنیم، علاوه بر این، برگزاری تمام مراسم های میلاد و عزای ائمه معصومین(ع) از جمله اقدامات ما است.

 

آیا مدارس شیعی دیگر غیر از مدرسه شما در ساحل عاج وجود دارد؟

مدارس شیعی دیگری را در سراسر کشور ساحل عاج داریم که این مدارس زیر نظر ما و مرتباط با مرکز ما در شهر آبیجان اداره می شوند، در این مدارس برنامه های مذهبی همچون مرکز ما اجرا می گردد.

 

چند درصد از جمعیت ساحل عاج را مسلمانان و شیعیان تشکیل می دهند؟

اکثریت جمعیت ساحل عاج یعنی بالغ بر ۶۵ درصد جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند، البته تنها دو درصد از جمعیت ساحل عاج شیعه هستند.

 

 بهترین راهکار برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در کشور ساحل عاج چیست؟

مطالعه و تحصیل مهم ترین مساله برای انتشار معارف و باورهای اهل بیت(ع) در ساحل عاج است، اما تحصیل باید در مکان مناسبی مثل مسجد صورت بگیرد، همچنین باید تمرکز بیشتری بر روی رسانه های صوتی و تصویری مثل رادیو و تلویزیون داشته باشیم، در کشوری مثل ساجل عاج یک شبکه تلویزیونی می تواند فرد محقق، پژوهشگر و دانشمند را سرشناس کند، به همین دلیل باید فعالیت های خودمان را در زمینه رسانه ها افزایش بدهیم.

 

 شیعیان ساحل عاج چه نیازهایی در زمان کنونی دارند؟

هم اکنون شیعیان ساحل عاج به مساجد زیادی در این کشور نیاز دارند، در حالی که در شهر آبیجان بزرگ ترین شهر ساحل عاج تنها دو مسجد شیعی وجود دارد که برای شیعیان این شهر کافی نیست. بسیاری از شیعیان در شهر آبیجان سکونت دارند که خانه های آنها فاصله زیادی با مسجد شیعیان در این شهر دارد و به همین دلیل نمی توانند که در تمامی ایام هفته در برنامه های این مسجد شرکت کنند.

به کوشش: محمدجواد مهدی زاده

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار