تاریخ انتشار :

معرفی کتاب

انتشار کتاب مسلمانان جنوب فیلیپین

بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه فرهنگ و وضعیت مسلمانان این کشور بیهوده تلقی می‌شود و نقش مسلمانان به ویژه مسلمانان میندانائو در تأثیرگذاری بر فرهنگ فیلیپین انکارناپذیر است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  مراسم رونمایی از کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین» با حضور محمد جعفری‌ملک و تندیس تقوی، پژوهشگران این کتاب، در سالن شهید «سیدمهدی تقوی» سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این کتاب به پیشینه تاریخی مسلمانان فیلیپین، قبایل مختلف مسلمان، روند امور اجتماعی و عواملی که منجر به پیدایش تروریسم در این کشور شد، گروه‌ها و سازمان‌های مسلمان و محاصره شهر «مراوی» و پیامدهای آن پرداخته شده است.

این اثر همچنین اقوام، جریان‌ها و عوامل مؤثر در شکل‌گیری تشکل‌ها و گروه‌های افراطی در فیلیپین را توضیح داده است و در بخشی از آن می‌خوانیم: «میندانائو و سولو موطن اصلی مسلمانان فیلیپین هستند و این مناطق سومین بخش تقسیم‌بندی سیاسی این کشور را تشکیل می‌دهند و در بخش جنوبی فیلیپین و قریب به صد مایلی شمال خط استوا قرار دارند.»

 

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی سابق ایران در فیلیپین و از پژوهشگران این اثر، اظهار کرد: سال ۲۰۱۷ داعش به میندانائو حمله کرد و همین مسئله سبب شد که درباره این گروه از مسلمانان ساکن میندانائو و وضعیت آنان به پژوهش بپردازیم تا آنان را بیشتر بشناسیم.

جعفری‌ملک با بیان این‌که فیلیپینی‌ها مردمی آرام و به دور از افراط‌گرایی هستند، تصریح کرد: افراطی‌گری داعش در خلق و خوی مردم فیلیپین جای ندارد و با وجود حمله داعش به جنوب فیلیپین، مردم این منطقه نمی‌توانند داعشی باشند، زیرا از زمان استعمار اسپانیا فرهنگ مبارزه در خونشان جاری بوده و از استعمار تاکنون هویتی مبارز داشته‌اند.

جعفری ملک اظهار کرد: فیلیپین سه مجمع‌الجزایر دارد که شامل لوزون، ویسایا و میندانائو است و ۱۱۰ میلیون جمعیت دارد که ۱۰ درصد مسلمان و یک درصد شیعه هستند و دارای ۱۷ منطقه و ۷۳ استان است، در روند بررسی مطالعاتی فیلیپین سه دوره استعمار اسپانیا، استعمار آمریکا و دوران معاصر مهم است، اما به نظر برخی مورخان بررسی روند فرهنگ و جامعه فیلیپین بدون بررسی فرهنگ مسلمانان امکان‌پذیر نیست.

 

وی با بیان این‌که مسلمانان تأثیر زیادی در فرهنگ فیلیپین داشته‌اند، بیان کرد: در همین سه دوره نقش مسلمانان به ویژه مسلمانان میندانائو در تأثیرگذاری بر فرهنگ فیلیپین اجتناب‌ناپذیر است و بررسی فرهنگ فیلیپین بدون مطالعه و پرداختن به وضعیت مسلمانان کار بیهوده‌ای است.

 

همزیستی اسلامی ـ مسیحی در فیلیپین

جعفری ملک با تأکید بر این‌که همزیستی اسلامی ـ مسیحی در فیلیپین حاکم است، ادامه داد: دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین با مسلمانان رابطه خوبی دارد و در کل مسئولان و مقامات با مسلمانان رفتار بسیار خوب و مسالمت‌آمیزی دارند و توجه به مسلمانان و همزیستی اسلامی مسیحی در حال حاضر و در زمان دوترته کاملا مشهود است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در فیلیپین ادامه داد: مارانائو، ایرانون، ماگیندانائو و تائوسوک از قبایل مهم مسلمانان در فیلیپین هستند و تائوسوک نقش بیشتری در قیام علیه استعمار اسپانیا و آمریکا داشته‌اند، اگر در زندگی مسلمانان فقر و عقب‌ماندگی وجود داشته و امروز هم دیده می‌شود، به دلیل استعمار اسپانیا و آمریکا بوده است.

وی تأکید کرد: مسلمانان جنوب فیلیپین از زمان استعمار اسپانیا با استعمارگران اسپانیایی جنگیدند و مقاومت کردند، مسلمانان هفت دوره جنگی در تاریخ فیلیپین دارند، در زمان استعمار آمریکا دو قتل عام فجیع از سوی آمریکایی‌ها روی داد که رودریگو روآ دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در اجلاس آ. سه. آن (تحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) به آن اشاره کرد.

پژوهشگر کتاب مسلمانان جنوب فیلیپین همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب گفت: قبایل مسلمان فیلیپین، شیعیان، نهادهای سیاسی ناحیه خودمختار فیلیپین و زنان تأثیرگذار در پارلمان بانگسامارو (جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو) در مورو و میندانائو در مسیر مبارزه با استعمار تاکنون از بخش‌هایی است که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

 

اسلام عمیقاً در تاروپود مردم فیلیپین گره خورده است

تندیس تقوی، دیگر پژوهشگر کتاب «مسلمانان جنوب فیلیپین»، نیز توضیحاتی را درباره کتاب ارائه داد و گفت: اسلام عمیقاً در تاروپود مردم فیلیپین گره خورده است. بارها فکر کرده‌ام که اگر اسپانیا چند دهه دیرتر وارد فیلیپین شده بود، شاید اکنون این کشور در کنار اندونزی و مالزی یک کشور پیشرفته اسلامی بود و مردمش از ترس از دست دادن شغل و روابط خانوادگی‌ هراسی از داشتن حجاب نداشتند.

تقوی تصریح کرد: به دلیل حساسیت زیاد آقای جعفری ملک، ایشان قبل از شروع مأموریت کتاب‌هایی را با هدف آشنایی با موقعیت جغرافیایی و فرهنگی فیلیپین به ‌‌منظور یافتن راهی برای تعاملات فرهنگی بیشتر و عمیق‌تر به من معرفی کردند که کتاب «میراث فرهنگی مردم فیلیپین» نوشته «مهدی قلی رکنی» با تأکید بر نقش مسلمانان و کتاب فرهنگ و مذهب در اندونزی با تکیه بر موضوع شیعیان از دکتر «محمد‌علی ربانی» از آن جمله بود. این کتاب اطلاعات خوبی را در خصوص چگونگی ورود اسلام به حوزه جنوب شرق آسیا در اختیارم قرار داد.

 

وی بیان کرد: ارتباطم با برخی زنان فیلیپین از جمله «روونا آولیا آلونتو»، رئیس انجمن زنان برای تغییر منطقه «کاگایان» در میندانائو مرا با فرهنگ زنان مسلمان و سخت‌کوش جنوب این کشور بیشتر آشنا کرد و هر بار شباهت‌های بیشتری در معماری، رنگ، تزئینات روی لباس و نقاشی آن‌ها با آثار ایرانی پیدا می‌کردم.

 

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار