تاریخ انتشار :

اندونزی

وضعیت زندگی شیعیان اندونزی

رییس انجمن دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه در اندونزی گفت: محدودیت چندانی برای ترویج ادیان و مذاهب در اندونزی نیست، ما باید از این فرصت بیشتر استفاده کنیم، تاکنون در اندونزی ۶ حوزه علمیه شیعی تاسیس شده است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  اندونزی کشوری در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است، این کشور یک مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۷ هزار و ۵۰۸ جزیره و ۳۴ استان است، اندونزی ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این کشور چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و بزرگ ترین کشور مسلمان جهان است و شهر جاکارتا پایتخت اندونزی است. 

۸۶ درصد از مردم اندونزی مسلمان هستند و و بقیه مردم این کشور از ادیان مسیحیت، هندویسم و بودایی پیروی می کنند، اسلام توسط بازرگانان دریانورد مسلمان به اندونزی رسید و تاریخ شیعه در این کشور به آغاز دعوت اسلامی و ورود مسلمانان به این مجمع الجزایر باز می‌گردد. 

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاه با «عطاء سلیمان» رییس انجمن دانش آموختگان جامعه المصطفی (ص) العالمیه در اندونزی درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من عطاء سلیمان رئیس انجمن دانش آموختگان جامعه المصطفی (ص) العالمیه در کشور اندونزی هستم که در شهر “باندونگ” در ۱۵۰ کیلومتری شهر جاکارتا پایتخت این کشور سکونت دارم.

 

تعداد شیعیان در کشور اندونزی چقدر است؟

آمارگیری دقیق از تعداد شیعیان در این کشور مشکل است، آمارهای گوناگونی در خصوص تعداد شیعیان در اندونزی ارائه شده است، برخی تعداد شیعیان این کشور را چهار تا پنج میلیون نفر، برخی دیگر تعداد آنها را ۵۰۰ هزار نفر و برخی هم تعداد شیعیان اندونزی را کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کردند، دلیل این تفاوت ارقام در خصوص شیعیان این کشور به دلیل مساله تقیه است، چون جان برخی از شیعیان اندونزی در صورت عدم تقیه به خطر می افتد و آنها مورد تهدید قرار می گیرند، به همین دلیل ارائه آمار دقیق از تعداد شیعیان اندونزی در وضعیت کنونی ممکن نیست.



آیا در شهر باندونگ مسجد، حسینیه یا مرکز شیعی وجود دارد؟

شهر باندونگ یکی از مراکز شیعیان در اندونزی محسوب می شود و تعداد شیعیان در این شهر به حدود ۳۰ هزار نفر می رسد، در شهر باندونگ مسجد و حسینیه شیعی داریم، همچنین شیعیان در این شهر مدرسه ای از مقطع آمادگی تا دبیرستان را تاسیس کردند، البته در شهر باندونگ هنوز حوزه علمیه شیعی نداریم.

 

وضعیت سازمان های مردم نهاد شیعی در اندونزی چگونه است؟

در این کشور دو سازمان مردمی شیعی به نام های “ایجابی” و “آبی فعالیت می کنند، در اندونزی به لحاظ سیاسی و اجتماعی وضعیت نسبتا آزادی وجود دارد و محدودیت چندانی برای ترویج ادیان و مذاهب در این کشور نیست، ما باید از این فرصت بیشتر استفاده کنیم، تاکنون در اندونزی ۶ حوزه علمیه شیعی تاسیس شده است.

 

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه تاثیری بر روی شیعیان در اندونزی گذاشت؟

تعداد شیعیان در اندونزی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیار کم بود و اگر هم شیعه ای در اندونزی وجود داشت، اسماعیلی بود، نه این که شیعه اثنی عشری باشد، مردم اندونزی پس از پیروزی انقلاب صدای شیعه واقعی را شنیدند و برخی از مردم این کشور شیعه شدند، تعدادی از جوانان اندونزیایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شهر قم برای تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه این شهر رفتند و این طلاب جوان پس از پایان تحصیل برای تبلیغ تشیع به کشورشان برگشتند.

شیعیان اندونزی ولایی هستند و به تبعیت از امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران برنامه هایی را علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و نظام سلطه در روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می کنند.

 

فرقه وهابیت چه فعالیت هایی در اندونزی دارد؟

فرقه وهابیت از ظرفیت رسانه در اندونزی به خوبی استفاده می کند و این فرقه با توجه به پشتوانه مالی خوبی که دارد، رسانه ها را در این کشور در دست گرفته است و از شبکه های تلویزیونی در اندونزی زمان می خرد و به پخش برنامه های خود اختصاص می دهد. فرقه وهابیت همچنین از ظرفیت رادیوها، سایت های اینترنتی و روزنامه ها استفاده می کند، بزرگ ترین چالش شیعیان در اندونزی همچون بیشتر نقاط دنیا، فرقه وهابیت است که در همه جهان فعالیت می کند. 

 

آیا شیعیان اندونزی توان مقابله با فعالیت های فرقه وهابیت در این کشور را دارند؟

شیعیان به دلیل داشتن محتوای قوی در زمینه اعتقادات، ظرفیت مقابله با فعالیت های فرقه وهابیت را دارند، ما شیعیان حقیقت را می گوییم، در حالی که وهابی ها دروغ می گویند، یکی از ائمه معصومین(ع) در روایتی فرمودند که اگر مردم زیبایی های کلام ما اهل بیت(ع) را بشنوند، به ما علاقه مند خواهد شد.

معارف اهل بیت(ع) ظرفیت بسیار بزرگی برای ترویج تشیع در اندونزی است، اما شیعیان این کشور عمدتا به لحاظ اقتصادی متوسط به پایین هستند، امکانات بسیار محدودی دارند و پشتوانه مالی برای فعالیت های خود ندارند؛ به عنوان مثال فرقه وهابیت ۲۲۰ سایت فعال در اندونزی دارد که در این سایت ها علاوه بر بیان اعتقادات وهابیت، به بیان اخبار و مطالب دروغین علیه شیعه پرداخته می شود، این در حالی است که شیعیان در اندونزی حداکثر ۱۵ سایت فعال اینترنتی دارند.

به کوشش: سید محمد شفیع نژاد

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار