«نماز» مانند یک قرص عمل نمیکند که هر که آن را بخورد، فلان تأثیر را بگیرد، اگر چه همان قرص نیز اگر طبق نسخه پزشک و برنامه و دستور العمل او نباشد، ممکن است اثر سوء نیز بگذارد!
«نماز» مانند یک قرص عمل نمیکند که هر که آن را بخورد، فلان تأثیر را بگیرد، اگر چه همان قرص نیز اگر طبق نسخه پزشک و برنامه و دستور العمل او نباشد، ممکن است اثر سوء نیز بگذارد!
به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) نماز اول وقت، سبب هدایت میشود؛ اما بسیاری هدایت نشدند؟!اگر نماز سبب هدایت میشود، چرا غاصبین، ابن ملجم (خوارج و …) هدایت نشدند؟!
در پاسخ به این پرسش باید تردید را در چگونگی نماز گزاردن قرار داد و اصل نماز را مورد تردید قرار نداد،کارشناس سایت ایکس شبهه پاسخ خوبی به این سوال داده است:
«نماز» مانند یک قرص عمل نمیکند که هر که آن را بخورد، فلان تأثیر را بگیرد، اگر چه همان قرص نیز اگر طبق نسخه پزشک و برنامه و دستور العمل او نباشد، ممکن است اثر سوء نیز بگذارد!
حتی قرآن مجید که برای هدایت تمامی انسانها نازل شده است، نه تنها بر همگان تأثیر مثبت ندارد، بلکه فرمود: «وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا – و بر ظالمین، جز بر خسرانشان نمیافزاید / الإسراء، ۸۲».
البته نه فقط قرآن مجید، یا نماز و …، بلکه هر خیر و نعمتی همینطور است. آیا علم، قدرت، ثروت، زیبایی، شهرت، محبوبیت و …، برای همگان مفید واقع میشوند؟! خیر، بلکه حتی مضر هم واقع میشوند، لذا اثر هر نعمتی، به چگونگی مواجه، عملکرد و استفاده از آن بستگی دارد.
همان خدایی که به بندهی مقربش، حضرت موسی علیه السلام فرمود: «أَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی – برای یاد من نماز را برپا دار / طه، ۱۴»، و همان خدایی که به تمامی بندگانش امر به اقامهی نماز نمود تا ارتباطشان با خالق و ربشان مستمر و محکم گردد، و همان خدایی که فرمود: «وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ – نماز را برپادار که همانا نماز از بدی و زشتی باز میدارد / العنکبوت، ۴۵» و نماز را ستون دین، شاخصهی بندگی و شناسنامهی مسلمانی قرار داد، در آیات دیگری فرمود: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ … – پس واى بر نمازگزاران * [همان نمازگزرانی که] در نماز خود سهل انگارى مىکنند * همانان که پیوسته ریاکارى مىکنند … / الماعون، ۴ تا ۶»
«اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» (العنکبوت، ۴۵)
ترجمه: آنچه را از کتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمى دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند مىداند شما چه کارهایى انجام مىدهید!
«إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا … * إِلَّا الْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ *» (المعارج، ۲۰ تا ۲۳ به بعد)خ
ترجمه: [انسان، کم ظرفیت و بیجنبه آفریده شده است …]، به غیر از نمازگزاران (آنان که با نماز و … وصل میشوند) * همانها که همیشه بر نمازشان پایداری میکنند (مداومت دارند).
«وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ * وَالَّذِینَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ * وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ» (المعارج، ۳۲ تا ۳۴)
ترجمه: و آنان که امانتها و پیمانهاى خود را مراعات مىکنند * و آنان که بر سر شهادتهاى خود (در مقام تحمل و ادا) ایستاده و استوارند * و آنان که بر نماز خود مواظبت (و محافظت) دارند.
[آیات این سوره، از ۲۰ به بعد، همه در باره شرایط لازم برای نماز درست و مؤثر میباشد].
اگر کسی از علم، برای خیانت و جنایت سوء استفاده نمود، از قدرت، برای ظلم به مردم استفاده نمود، از ثروت برای فسق و فساد بهره برد و …؛ ایراد از اوست، نه از علم، قدرت و ثروت.
منبع: شفقنا