تاریخ انتشار :

فیث انتشاری(Feith Enteshary)

بانوی رهیافته امریکایی که در نجف آباد دفن شده است کیست؟

فیث انتشاری که در طول این سه دهه تا حدود کمی هم به زبان های عربی و فارسی مسلط شده بود در ایالت دیترویت آمریکا به راه اندازی انجمن اسلامی و سازمان زنان مسلمان در محافل و مساجد مختلف فعالیت های زیادی را جهت آشنایی مردم با اسلام انجام داده بود و به دلیل علاقه شدید به اسلام و ایران وصیت کرد که پس از مرگ در این کشور به خاک سپرده شود.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مرحوم فیث انتشاری(Feith Enteshary) که نزدیک به ۳۰ سال قبل همزمان با ازدواج با شوهر نجف آبادی خود از مسیحیت به مذهب تشیع گرویده بود، پس از نزدیک به سه دهه تبلیغ اسلام در نقاط مختلف آمریکا به ویژه ایالت دیترویت این کشور، بنا بر وصیت خود در قطعه سه گلزار شهدای نجف آباد به خاک سپرده شد.

 این بانوی کم نظیر که بارها به ایران، نجف آباد و شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد سفر کرده بود، به دلیل فعالیت های اسلامی خود در آمریکا بارها از سوی پلیس فدرال این کشور(F.B.I) تحت فشار و محدودیت های خاص قرار گرفت ولی همواره با پافشاری بر اصول و عقاید ناب اسلامی خود، به فعالیت در تشکل های مذهبی و دفاع از ارزشهای شیعه ادامه داده بود.

عباس انتشاری همسر فِیث شِلدان(Feith Sheldon) که در حال حاضر با مدرک دکترا در دانشگاه دیترویت آمریکا به تدریس رشته کامپیوتر مشغول است در خصوص نحوه اسلام آوردن می گوید: من با ایشان سه سال پس از ورود به آمریکا در محیط دانشگاه و زمانی که وی در رشته پزشکی ادامه تحصیل می داد آشنا شدم و در مدت زمان کوتاهی پس از این امر، فِیث به دلیل علاقه شدید به تشیع و کشور ایران، رسما مسلمان شد و این واقعه در سفارت ایران در آمریکا نیز به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: علیرغم فعالیت پدر همسرم به عنوان مبلغ رسمی مسیحیت(minister) وی پیش از ازدواج با یک شیعه ایرانی مطالعات زیادی در خصوص ادیان مختلف به ویژه اسلام انجام داده و به همین دلیل با شوق و علاقه ای زیاد که در کمتر مسلمان ایرانی دیده می شود به دنبال کشف حقایق و معارف دینی حرکت می کرد به طوریکه در هر بار سفر به ایران رفتن به کتابخانه های معتبر شهر قم و خرید چندین جلد کتاب دینی به بخش غیر قابل تغییر سفرهای ما تبدیل شده بود.

انتشاری با اشاره به مسلمان شدن چندین آمریکایی بر اثر فعالیت های تبلیغی خانم فِیث می گوید: تاثیر رفتار و عملکرد این خانم به حدی بود که حتی پدر وی نیز که بارها تلاش کرده بود بنده را به سمت مسحیت سوق دهد، به نوعی اسلام را قلباً پذیرفت ولی به دلیل محدودیت های خاص موجود پیرامون جایگاهش و برخی ملاحظات امکان اعلام رسمی اسلام آوردن را پیدا نکرده است.

لازم به ذکر است که تاثیر گذاری فعالیت های این بانوی آمریکایی به حدی بوده که خواهر، خواهر زاده و تعداد دیگری از بستگانش بدون اینکه رسما مسلمان شوند بسیاری از دستورات اسلامی مانند حجاب را رعایت و علیرغم تمامی فشار ها در مجامع دانشگاهی و عمومی با قدرت از عقاید و افکار اسلامی دفاع می کنند.

همسر وی در مورد نحوه مقابله با فشارهای F.B.I می گوید: علیرغم تعدد چنین رفتارهایی به دلیل آشنایی کامل و قوی فِیث به قوانین آمریکا، هیچ گاه بهانه خاصی به دست آنها داده نشد و همواره با تکیه بر همان قوانین در مقابل فشارها ایستادگی کردیم و در چندین مورد نیز وکیل خانوادگی ما برای ارائه توضیحات در محاکم قضایی و ادارات پلیس حاضر شد.

فیث انتشاری که در طول این سه دهه تا حدود کمی هم به زبان های عربی و فارسی مسلط شده بود در ایالت دیترویت آمریکا به راه اندازی انجمن اسلامی و سازمان زنان مسلمان در محافل و مساجد مختلف فعالیت های زیادی را جهت آشنایی مردم با اسلام انجام داده بود و به دلیل علاقه شدید به اسلام و ایران وصیت کرد که پس از مرگ در این کشور به خاک سپرده شود.

البته وی که تجربه سفر به مکه را نیز داشت در آخرین ماه های زندگی خود قصد داشت به زیارت کربلا نیز برود ولی در آخرین سفر خود به سمت مشهد مقدس هنگام توقف در کشور کویت به دلیل شدت پیدا کردن بیماری آسم و سرطان دار فانی را وداع گفت.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار