تاریخ انتشار :

مسجد جامع خضراء

کلبه احزان حضرت یعقوب(علیه السلام)

مکان مسجد جامع «خضراء» در شهر نابلس به هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و این مسجد در اصل مکانی بوده که حضرت یعقوب(ع) در غم دوری حضرت یوسف(ع) در آن می گریسته است.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مسجد جامع خضراء در منطقه «یاسمینیه» نزدیک «عین العسل» درشهر نابلس، جنوب غربی شهرک قدیمی قدس واقع شده است.

این مسجد در مکانی تاریخی که به عصر نوسنگی باز می گردد، قرار گرفته است و از قدیمی ترین مساجد نابلس است و مکانی بوده که حضرت یعقوب(ع) در غم دوری حضرت یوسف(ع) در آن می گریسته است.در زمان حکومت رومی ها در این مکان، کلیسا بنا شد و با آغاز فتوحات اسلامی در شهر نابلس این مکان تخریب و مسجد به جای آن ساخته شد.

این مسجد در زمان خلیفه معتصم بنا شد. این مسجد در منطقه ای که مملو از درخت و گل است و سر سبز است، ساخته شده است و به همین دلیل به آن مسجد جامع الخضراء نیز می گویند.این مسجد در زمان اشغال شام توسط صلیبی ها بار دیگر به کلیسا تبدیل شد و «صلاح الدین ایوبی» با آزاد سازی آن بار دیگر آن را به مسجد تبدیل کرد.

مسجد جامع کنونی در زمان سلطان «سیف الدین قلاوون الصالحی» بازسازی شده است.

در بالای قوس ورودی مسجد جامع خضراء تابلویی قرار دارد که بر روی آن نوشته شده است: «سلطان المنصور سیف الدین قلاوون الصالحی» این مکان را بازسازی کرده است.محراب مسجد جامع خضراء دارای نقوش عربی است و در داخل محراب آیت الکرسی نوشته شده است، اما نقوش گنبد محراب از داخل به سبک اندلسی است و درهای چوبی مسجد جامع الخضراء مزین به نقوش عربی است.

مناره این مسجد مربع شکل است و به سبک اموی بنا شده و دارای گنبدی سبز رنگ نیز است.همچنین مسجد جامع خضراء دارای حوض آبی است که آب آن از «عین العسل» می آید. مساحت مکان نماز آن، ۳۰۰ متر مربع است.

بسیاری از گردشگران خارجی و مسلمانان درباره زیبایی و سرسبزی این مکان گفته اند.بخش هایی از این مسجد بر اثر زلزله از بین رفته و در زمان عثمانی ها مرمت شده و در سال ۱۹۷۵ میلادی این مسجد توسط افراد نیکوکار مرمت شده است.در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ میلادی بار دیگر بخشی از مسجد تخریب و بار دیگر مرمت شده است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار