تاریخ انتشار :

ایوِلین کابولد

ایولین کابولد، اولین زن رهیافته غربی که اعمال حج را به‌ جا آورد

مرکز ملک عبدالعزیز عربستان سندی از نخستین بانوی مسلمان بریتانیایی را، که سال‌ها پیش به حج مشرف شد، منتشر کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از الیوم السابع، این سند در صفحه توئیتر مرکز ملک عبدالعزیز منتشر شد و تصویری از حج‌گزاری نخستین بانوی مسلمان انگلیسی است که از جده به دفتر رویترز در قاهره فرستاده شده است.

این بانوی بریتانیایی «ایوِلین کابولد»(Evelyn Cobbold) نام دارد و در سال ۱۹۳۳ از شهر «ادینبرو»(ادینبرا) ـ دومین شهر بزرگ و پایتخت اسکاتلند امروزی ـ‌ به حج مشرف شد.

ایولین کابولد(بعدها زینب) یکی از آخرین اشراف‌زادگان ویکتوریایی بود که مسلمان شد. در سال ۱۸۶۷ در اسکاتلند به دنیا آمد و بانویی ورزشکار بود.

او در ۶۵ سالگی تغییر مذهبش را اعلام کرد و نخستین زن غربی بود که اعمال حج را به‌ جا آورد. او تجربه سفرش به مکه را در کتابی پرفروش به نام «Pilgrimage to Mecca: زیارت مکه» به رشته تحریر درآورد.

زینب کابولد در لباس احرام 

هنگامی که در سال ۱۹۶۳ در ۹۶ سالگی درگذشت، بنابر وصیتش او را در اسکاتلند به خاک سپردند. روی سنگ قبرش نوشته شده است: «الله نور السماوات والارض».

او بیشتر دوره کودکی‌اش را در الجزیره و قاهره گذراند و با دایه‌های مسلمان بزرگ شد. بعدها نوشت که چگونه از زمانی که به یاد می‌آورد، احساس مسلمانی می‌کرده است، اما نخستین‌بار تصمیم گرفت که این عقیده را در دیداری شخصی با پاپ علنی کند. او این ماجرا را در کتاب خود، زیارت مکه، بازگو کرده است: «چندین سال گذشت، تا اینکه یک بار بر حسب تصادف با چندین دوست ایتالیایی در رم بودم. میزبان از من پرسید که آیا مایلم با پاپ دیدار کنم. من هیجان‌زده شده بودم. هنگامی که پاپ خطاب به من پرسید که آیا من کاتولیک هستم، برای لحظاتی جا خوردم و سپس جواب دادم که من مسلمانم. نمی‌دانم چه نیرویی بر من غلبه کرده بود، زیرا سال‌ها بود که به اسلام فکر نکرده بودم. جرقه‌ای زده شد و مصمم شدم تا درباره ایمان و مذهب مطالعه کنم».

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار