تاریخ انتشار :

گفتگو با احمدرضا امینی مسول سایت زیارت 360 درجه

زیارت مجازی با تور مجازی ۳۶۰ درجه

خاطره خوب دیگه زمانی که مقام مسئولی در آستان قدس با پیگیری فراوان برای ما اجازه رسمی پرواز پهباد روی حرم مطهر رضوی رو گرفتند فوق العاده خوشحال شدم

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) احمدرضا امینی متولد ۱۳۶۵ تهران است او که تحصیلاتش را در رشته مخابرات به پایان برده، کارگردان تور مجازی ۳۶۰ درجه است که حرم امام رضا علیه السلام را در این قالب برای زیارت مجازی مخاطبان بر روی اینترنت قرار داده است. او البته در این مسیر به گفته خودش کارهای مختلفی انجام داده است خبرنگاری، عکاسی خبری، تدوین، امدادگری، راه اندازی کسب و کار در زمینه تعمیر کامپیوترهای مردم از راه دور خدمت افتخاری و غیر رسمی در حرم رضوی در خصوص بیسیم های حرم مستند سازی راهیان نور  به ثبت رساندن ۶ اختراع از جمله فعالیتهایی بوده که در این سالها انجام داده است. با وی در سایت رهیافته درباره فعالیتهایش و خصوصا این کار زیبا از سوی پیج رهیافته به گفتگو نشستیم.

 

رهیافته : از کی شروع کردید به کارگردانی تور مجازی و چی شد که این کار رو کردید؟

از سال ۸۸ تلاش میکردم که با گوشی تلفن همراه عکسهایی پیوسته به صورت افقی بگیرم و به هم بچسبونم نتیجه چندان جذاب نبود ولی پیگیر بودم از سال ۹۰ با شریکم آشنا شدم و ایشون در زمینه فنی تحقیقات فراوانی با هزینه زیاد انجام دادند حتی یک مدل لنز آنالوگ خودمون ساختیم و در نهایت روز به روز پیشرفت کردیم و همون سال تونستیم اولین تور مجازی رو به کمک هم ایجاد کنیم که مربوط به یک فروشگاه  تجاری بود.

رهیافته : با همکار ی دوستانتان ۶ اختراع به ثبت رساندید این اختراعات در چه زمینه هایی بوده اند؟

کیت مخبر (کد کننده بیسیم های مرزبانی) ، مسیریاب آتش نشانها در بافت های سنتی خیلی قدیمی ، کیف ایمن مناسب برای حمل اسناد محرمانه با امکان امحاء اطلاعات در صورت به خطر افتادن حامل ، لباس هوشمند برای تنظیم دمای بدن نابینایان ، پول شمار هوشمند مخصوص نابینایان ، ششمی هم یک نوع لباس هوشمند برای مرزبانی بود که قابلیت شبکه شدن و انتقال حرارت رو داشت، چون سرما یکی از معضلات اصلی نیروهای مرزبان هست.

رهیافته : چه شد که اقدام به تولید واقعیت مجازی حرم کردید و چه مکان های مقدسی رو کار کردید ؟

در سال ۹۵تولیت جدید آستان قدس ( حجت الاسلام رئیسی ) طی یک سخنرانی فراخوانی دادند که: فعالان فضای مجازی به ما در گسترش فرهنگ زیارت  کمک کنند. جرقه این کار آنجا در تیم ما رقم خورد. در پی این فراخوان ما یک معرفی نامه از یک مرکز فرهنگی بسیار معتبر تهیه کردیم و با تجهیزات فراوان راه افتادیم رفتیم مشهد در آن زمان وضع مالی ما خوب بود و اعلام کردیم رایگان اینکار رو انجام میدیم. اما یکی از مسولین وقت در آستان با نامه ما مخالفت کردند. لذا اون موقع با دلی شکسته برگشتیم. چندین بار برای کاربردهای مختلف پیشنهاد دادیم به معاونت های مختلف در  آستان و تمام این پیشنهاد ها در نهایت توسط همان شخص جلوی اجرا شدنش گرفته شد. اما در نهایت به شکل معجزه آسایی با کمک یکی دیگر از مقامات مسئول در آستان قدس کار پیش رفت و اجرایی شد. در ایام اربعین حسینی هم در بخش عمده ای از حرم امام علی (ع) این کار را انجام دادیم و به صورت محدود در حرم امام حسین (علیه السلام) اما چون نتوانستیم هماهنگی های لازم را بدست بیاوریم کیفیت نمونه انجام شده در عتبات عراق پایین تر هست. چرا که بخاطر نداشتن مجوزهای کافی تجهیزات کمتری تواتستیم با خود همراه ببریم و امیدوارم زمینه همکاری رسمی با عتبات عراق هم فراهم گردد. چرا که  امکانات ویژه ای کار میکنیم که حس را بیشتر منتقل نماید.

رهیافته : این واقعیت مجازی با اون واقعیت مجازی  که در مسیر اربعین با دوربین های واقعیت مجازی کار میشه چه تفاوتی داره؟

اون انیمیشن هست که خودش در یک مسیری پیش میره و به اتمام میرسه این رو شما میتونید وقتی با هدست میبینید سرتون رو به اطراف بچرخونید همونطور که در عالم واقعیت شما اگر پایین رو نگاه کنید مثلا سنگفرش حرم رو میبینید یا اگر آسمان رو ببینید احتمالا ریسه لامپ یا کبوتر، مناره و…. در این سامانه هم به همین شکل هست به همین دلیل خیلی حس حضور در محل به شما منتقل میشه ضمنا اگر با گوشی یا تبلت و لپ تاپ سامانه رو استفاده بفرمایید به صوت مربوط به بخشهای ویژه دسترسی خواهید داشت، نقشه حرم در اون کار شده برای آشنایی بهتر با مسیرها و جلوگیری از گم شدن آشنایی با قسمتهای مختلف یا حرم شناسی مشاهده بخشهای ویژه مثل مراسم تحویل کشیک، مراسم صفه، خطبه خوانی شب شهادت، صحن مخصوص زائرین عرب زبان یا رواق مخصوص زائرین اردو زبان و…

 

رهیافته : به غیر از حرم در کجاها کار کردید؟

در برخی موکب های اربعینی هم انجام دادیم همچنین چند مسجد در تهران و اصفهان و برخی یادمان های شهدا، این کارهای مذهبی و در کنار آن هم متعدد کارهای تجاری به عقیده من آفت مدیران مذهبی ما سختگیری بیش از حد هست و استقبال نکردن از نوآوری های فضای مجازی به همین خاطر غربی ها در این زمینه خیلی خیلی از ما جلو افتاده اند و از این تکنولوژی حتی برای انتقال فرهنگشان هم استفاده های زیادی میبرند.

رهیافته : بازخوردهای کارتان جطور بوده؟

فقط یک موردش رو به صورت مصداقی عرض میکنم شما تعمیم بدین به صدها نمونه دیگه آقای سعید حدادیان ( مداح معروف) هر پنجشنبه در حرم رضوی مناجات خوانی داشتند. یک روز در تهران ما این کار رو در هدست واقعیت مجازی روی صورت ایشان قرار دادیم. ایشان با مشاهده این تصاویر حس کردند که واقعا الان در حرم امام رضا(علیه السلام) هستند. چون در اون هدست ها شما به هر طرف که سرتون رو بچرخونید همون زاویه ای از حرم رو میبینید که گویی اونجا حضور دارید و لذا متاثر شدند و گریه کردند و برای ما خیلی عجیب بود که ایشان که هر هفته حرم مناجات خوانی دارد. با دیدن این تصاویر مجازی چطور اینقدر منقلب شد. الان بیش از یک میلیون بازدید کننده داشته و ترافیک سرور از ۱۰ ترابایت عبور کرده

 

  رهیافته : خاطره خوب؟

خاطره خوب ، یکی اونجایی بود که در حرم حضرت علی (علیه السلام) اجازه عکاسی روی پشت بام صحن حضرت زهرا (س) به ما داده شد با وجود اینکه از دید اونها ما خارجی بودیم و داعش هم حضور داشت در عراق و چند روز بعد ماجرای شهادت عزیزان خوزستانی ما در پمپ بنزین حله بدست عناصر داعش اتفاق افتاد. یعنی میخوام بگم با وجود اینکه خطر تا این حد وجود داشت و اگر به ما میگفتند به دلایل امنیتی اجازه نمیدیم ما اصلا ناراحت نمیشدیم و منطقی میدونستیم این حرف رو ولی اجازه دادند و خیلی خوشحال شدیم. خاطره خوب دیگه زمانی که مقام مسئولی در آستان قدس با پیگیری فراوان برای ما اجازه رسمی پرواز پهباد روی حرم مطهر رضوی رو گرفتند فوق العاده خوشحال شدم . یک بار هم که در زمان خالی بودن ضریح مطهر امام رضا (ع) یکی دیگه از مسئولین ورود ما رو برای تصویر برداری هماهنگ کردند بی اندازه خوشحال شدم. چون در حرم رضوی یک مجوز کلی نمیتونه به تنهایی کافی باشه برای اجرای کار و هر بخش مسئول مربدط به خودش رو داره و ممکنه موافقت نشه برای همین هم بیشترین سختگیری برای تصویر برداری دور ضریح صورت میگیره و روزی که این مرحله از تصویر برداری رو انجام دادیم جزو خاطرات بسیار شیرین ما هست.

رهیافته : کار شما الان روی پیج آستان قدس موجوداست؟

در حال حاضر در تلگرام و واتس آپ بین خادمین و پرسنل منتشر کردند تا ظاهر و رابط کاربری بازهم ارتقا داده بشه و ورود به زیارت مجازی از ۴ ورودی حرم امکان پذیر بشه البته در تلگرام‌ خبرگزاری فارس هم منتشر شد. اگر شما همون آدرس کوتاه رو در گوگل البته با گیومه در ابتدا و انتها جستجو بفرمایید ( که معنیش میشه عینا همین عبارت رو جستجو کن و عبارات مشابه رو نمیخواهم) میبینید که حتی در فیس بوکهای کاربران عرب و بعضا کانالهای یوتیوب عرب زبانهای عزیز هم‌ منتشر شده نسخه قدیمی هنوز روی سایت هست که حدوده ۱۰ سال پیش توسط عزیزی از اصفهان کار شده که در تلفن همراه اجرا نمیشه صوت و ویدئو و امکان دسترسی به سامانه ها رو نداره و پردازش جمعیت در اون صورت نگرفته که البته در زمان خودش کار ارزشمندی بوده اون نسخه و نکاتی که عرض کردم اون زمان موضوعیت نداشتند.

  رهیافته : پس اولین‌گروه نبودید درسته؟

نه، همونطور که عرض کردم ده سال قبل از ما عزیزی از اصفهان این کار رو انجام دادند. ولی ویژگی هایی که ما لحاظ کردیم. هیچ تیم دیگه ای نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگه انجام نشده تابحال و حاضر به مناظره فنی با هرکس که ادعا در این زمینه داشته باشه رو داریم. مخصوصا پردازش جمعیت و تلفیق با ویدئو و ایجاد بهترین ۳۶۰ درجه های هوایی جزو تخصص های اصلی تیم ما هست.

  رهیافته : برنامه های آینده شما چیه؟

 در حال حاضر بعضی عزیزان عراقی که کار رو دیدند گفتند تلاش میکنند که با مسئولین عتبات عراق صحبت کنند که کار اونجا رو هم حرفه ای انجام بدیم و برای عزیزانی که تابحال نتونستند به زیارت مشرف بشوند استفاده کنند. دوستانی داشتیم که تصاویر ۳۶۰ درجه از مکه مکرمه در اختیارمون قرار دادند تا زیارت مجازی اونجا رو بسازیم و منتشر کنیم. همچینین آمادگی داریم برای این کار نرم افزار تلفن همراه برای استفاده آفلاین هم بسازیم.

  رهیافته : در اماکن مقدسه کشورهای دیگه هم غیر از شیعیان این اتفاق را داریم؟

در ترکیه و هند، مساجد رو به این شکل دیدیم که کار کردند

 

رهیافته : در مسیحیت چطور؟

در مسیحیت چندان ندیدم تلاش خاصی جز چند کلیسا که به صورت تور ۳۶۰ درجه گوگل  مراسم دعای یکشنبه خودشون رو به این شکل تبلیغ کرده بودند اما از معابد بودا زیاد دیدم که حتی وجوه سنگینی پرداخت کرده بودند تا تصاویر ۳۶۰ درجه اونها در نقشه های گوگل به صورت ویژه تبلیغ بشه

رهیافته : آدرس سایتها و شبکه های اجتماعی خودتان رو اینجا بدید

سایتها رو داریم بروز رسانی میکنیم

اما آدرس ها:

IRpano.ir

LiveshotCo.com

Haramnama.ir

تلگرام:

@IR360

واتس اپ:

+۹۸۹۱۲۴۱۶۲۶۵۹

 

اشتراک گذاری :


  1. فلکیان گفت:

    سلام.بسیار عالی
    با توکل به خدا و همت بلند و صادقانه، به اهداف بزرگ می رسید.سربلند باشید

آخرین اخبار