تاریخ انتشار :

آیت الله حاج شیخ عباسعلی ادیب

آیت الله ادیب، شیخ بهایی زمان

مرحوم آیت الله ادیب حدود ۷۰ سال در حوزه علمیه اصفهان در مدارس مختلف علمیه همچون مدرسه علمیه جدّه بزرگ، صدر بازار و چهارباغ مشغول تدریس بود.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد رحلت آیت الله حاج شیخ عباسعلی ادیب(ره)، اظهار کرد: آیت الله ادیب یکی از شخصیت های بزرگ بود.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله ادیب از چهره های جامع معقول و منقول بود، گفت: تنها شخصیتی که در بین علما در  این زمان در اغلب رشته های جدید و قدیم در حد یک کارشناس عالی بود، آیت الله ادیب است. در همین رابطه تعبیری از مرحوم آیت الله العظمی لنکرانی در رابطه با شخصی تایشان نقل است که می فرمودند «مرحوم آیت الله ادیب، شیخ بهایی زمان بودند».

استاد حوزه ابراز کرد: حاج شیخ عباسعلی ادیب نه تنها استاد مسلم در فقه و اصول، بلکه حکم اجتهاد خود را از آیت الله ابوالحسن اصفهانی گرفتند و دیگر مراجع حکم ایشان را تنفیذ کردند.

حجت الاسلام مومنی افزود: مرحوم آیت الله ادیب  حدود ۷۰ سال در حوزه علمیه اصفهان در مدارس مختلف علمیه همچون مدرسه علمیه جده بزرگ، صدر بازار و چهارباغ مشغول تدریس بود.

وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله ادیب در علم هیئت در حد اعلا بود، به نحوی که کتاب « الرساله قطبیه» را برای تشریح احکام شرعی چون  نماز و روزه  و ساعات شرعیه برای ساکنین قطب شمال و جنوب که ۶ ماه شب و ۶ماه روز است نگاشته اند، این کتاب به سه زبان فارسی، انگلیس و عرب تالیف شده است.

استاد حوزه عنوان کرد: از مرحوم آیت الله ادیب حدود ۱۷  کتاب به یادگار مانده است، کتاب «رساله ارث شیعه»  کتاب گران سنگ دیگری از آن مرحوم است که حلال بسیاری از مشکلات در عرصه ارث است، تبحر و تخصص مرحوم آیت الله ادیب در عرصه ارث به حدی بود که بسیاری از قضات قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به ایشان مراجعه می کرند.

وی اذعان کرد: آیت الله ادیب  کتاب « احسن التقویم» که شامل اوقات شرعیه اصفهان است را نوشته و بسیار عجیب و شگفت آور است که دقیقا در هر ساعت از شبانه روز مرحوم آیت الله ادیب در این کتاب، جهت قبله را براساس قواعد علمی در نیم قرن گذشته مشخص کرده اند.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: کتاب «الرساله تطبیق» کتاب دیگر آن مرحوم بوده  که برای تطبیق سال شمسی و قمری است، شرح دعای ندبه، شرح صاحب بن عباد و..از دیگر کتاب نگاشته شده توسط مرحوم آیت الله ادیب است.

وی بیان کرد: مرحوم آیت الله ادیب استاد مسلم و متخصص در علم نجوم، ریاضی و هندسه بود، به نحوی که بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه برای حل مسائل به ایشان مراجعه می کردند.

استاد حوزه با بیان اینکه مرحوم آیت الله ادیب به حضرت امام (ره) بسیار علاقه داشت و این علاقه تا حدی بود که در ۱۴ خرداد ۶۸ زمانی که امام رحلت کردند، قطعات شعری مفصل و مطولی  در وصف محبوب خود بدین مضمون سرودند:

خَم ابروی خُمینی خُم و خُمخانه شکــــست         پِی و پیمانه حق، جُرعه و پیمانه شکـــــــــست

خاک ایران همه چون صفحه شطرنجی بود      مات شد شاه و همه تخته ی شاهانه شکست

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله ادیب از انقلاب و نظام حمایت بی دریغ داشت و این علق خاطر به حدی بود که در نهایت پس از سپری کردن ۹۷ بهار  همچون محبوب خود امام راحل، در ۱۴ خرداد سال ۷۱ شمسی، چشم بر جهان فانی بست، پیکر آن مرحوم در مقبره صاحب بن عباد به خاک سپرده شد.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار