تاریخ انتشار :

اسلام در استرالیا

بررسی روند اسلام‌گرایی در استرالیا

اسلام در کشور استرالیا به شدت در حال گسترش است و سالانه تعداد زیادی از بومیان این کشور مسلمان می‌شوند.

 

n00006760-b

 

به گزارش رهیافتگان:استرالیا که گاهی آن را “قاره جزیره‌ای” نیز نامیده‌اند، سرزمین پهناوری است که بیش از هفت میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور دارای ۱۳۰ ملیت مقیم است که مسلمانان ۶۷ ملیت از این ترکیب جمعیتی را به خود اختصاص داده‌اند.

اسلام سومین دین بزرگ در استرالیا، پس از مسیحیت و بودایی‌گرایی است. هم‌اکنون مسلمانان استرالیا در شهرهای اصلی همچون سیدنی، ملبورن و پرت متمرکزند. به طوری که در شهر سیدنی ۲/۵۳ درصد، ملبورن ۷/۳۴ درصد و مابقی آنان به ترتیب در شهرهای پرت، بریزبین، آدلاید، کانبرا، تاسمانی و داروین زندگی می‌کنند.
تعداد مسلمانان استرالیا

در سال ۱۹۸۱ تعداد مسلمانان استرالیا حدود ۷۷ هزار نفر اعلام گردید. اما به تبع افزایش جمعیت مسلمانان جهان در سال‌های اخیر، شمار مسلمانان استرالیا نیز افزایش یافت.

به طوری که بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۶ این تعداد به حدود دویست و هشتاد هزار نفر افزایش یافت. تخمین زده می‌شود، با توجه به روند گسترش اسلام در این کشور، جامعه مسلمانان استرالیا از ۳۹۹ هزار نفر کنونی به ۷۱۴ هزار نفر در سال ۲۰۳۰ (رشد ۸۰ درصدی) فزونی خواهد یافت. این در حالی است که جمعیت غیرمسلمان در استرالیا حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

659

بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۰، ۴۴ درصد مسلمانان این کشور زیر ۲۰ سال هستند و ۸۵ درصد آن‌ها در استرالیا متولد شده‌اند. بیشتر خارجیان عمدتا مسلمانانی از لبنان و ترکیه هستند.

در این کشور شهر سیدنی به نسبت سایر شهرها مسلمانان بیشتری را در خود جای داده است.
تاریخچه اسلام در استرالیا

جوامع بومی و مسلمان در استرالیا به مدت سه قرن است که در این کشور زندگی می‌کنند و در این جامعه نهادینه شده‌اند.

از سال ۱۷۰۰ میلادی ماهیگیران مسلمان اندونزی به این منطقه وارد شده و به تدریج تجارت با استرالیا گسترش یافت.

تحقیقات اخیر نیز حکایت از وجود برخی نقوش اسلامی در مناطق بومی نشین شمال استرالیا دارد. همچنین بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۲۰ نیز شتربانانی از افغانستان به این کشور وارد شدند. این افراد به تدریج روابط خود را با بومیان گسترش دادند و با بومیان وصلت کردند.

658

در اواخر سال ۱۸۸۰ مسلمانان مالزیایی به شمال استرالیا وارد شده و به عنوان کارگر در صنعت مروارید به کار گمارده شدند. این افراد نیز رابطه تنگاتنگی با بومیان برقرار کردند و بر این اساس امروزه بومیان مالایی زیادی در مناطق شمالی استرالیا به چشم می‌خورند.

بر این اساس به تدریج مردم استرالیا با این دین آشنا شده و اسلام در این کشور گسترش یافت.
گرایش به اسلام در استرالیا

تحقیقات نشان می‌دهد گرایش به اسلام در میان بومیان این کشور بالاست و سعی دارند تلفیقی بین ارزش‌های اسلام و سنت‌‌های دیرینه خود ایجاد کنند.

بر اساس آمار ملی سال ۲۰۰۱،، ۶۴۱ نفر بومی به اسلام گرویدند که این آمار در سال ۲۰۰۶ با ۶۰ درصد افزایش به ۱۰۱۴ تن رسید.

660

این آمار نشان از توسعه روند اسلام گرایی در این کشور دارد.
دلایل گرایش به اسلام در استرالیا

یکی از دلایل مهم گسترش اسلام در استرالیا، عملکرد مسلمانان و تعامل سازنده آنان با فرهنگ و تمدن این کشور به شمار می‌رود.

از دلایل دیگر استقبال استرالیایی‌ها از اسلام، معرفی صحیح این دین مبین به آنان، از جمله توجه قرآن به حقوق انسان، مبارزه پیامبر گرامی اسلام و یاران ایشان با هرگونه تبعیض جنسیتی محسوب می‌شود.

زنان در این کشور گرایش زیادی به اسلام دارند. شاید یکی از علت ها این باشد که در این کشور بسیاری از زنان بومی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند. تأکید اسلام بر حجاب برای این زنان امنیت و مصونیت به بار می‌آورد.

بومیان استرالیا همچنین به این دلیل به اسلام گرایش می‌یابند که این دین بر چندفرهنگ‌گرایی و احترام به تمامی انسان‌ها مبتنی است. در اسلام نژاد، جنسیت و قومیت عامل برتری نیست.

به طور کلی نتایج مؤسسه پژوهش‌های آسیایی دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد: احترام به پیروان دیگر ادیان، مبارزه با تبعیض میان انسان‌ها به‌ویژه زنان و حمایت از محیط زیست موجب شده است که هزاران استرالیایی به سمت اسلام متمایل شود و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.
برخی از تازه مسلمانان استرالیایی

آلنتا
آلنتا از استرالیایی‌هایی است که از مسیحیت به اسلام گرویده است. وی در زمینه گرایشش به اسلام می‌گوید:
“اسلام را پذیرفته ام زیرا این دین بر نقش و تاثیر زنان تأکید دارد. در اسلام نقش زن و مرد به طور خاص مشخص و تعریف شده است.”

نظره
نظره دیگر زن مسلمان شده در این باره می‌گوید: “اشتراک زیادی بین اسلام و سنن مردم بومی وجود دارد. به عنوان مثال در قرآن اسراف به شدت مذموم شناخته شده است. در سنت مردم بومی نیز چنین چیزی به چشم می‌خورد. غذا و آب در هر دو سنت بسیار با ارزش شناخته شود.

دکتر وایت
دکتر وایت، یکی از تازه مسلمانان استرالیایی درباره نحوه آشنایی‌اش با اسلام می‌گوید: “زمانی که رشته تحصیلی خود را درباره مطالعات سیاسی خاورمیانه شروع کردم، به مطالعه متون عربی و ترکی برای درک بهتر اسلام و تمدن اسلامی پرداختم.

هر چه بیشتر مطالعه کردم، بیشتر به عظمت و غنای معنوی و اعتقادی دین اسلام پی بردم؛ به ویژه که با دوستان مسلمانی از کشورهای اسلامی آشنا شدم و از طریق آن‌ها به حقیقت اسلام و نگرش‌های گوناگون آخرین و کامل‌ترین دین الهی پی بردم.”

وی اذعان دارد به شدت تاکید اسلام بر حجاب وی را جذب کرده است.

ایوت بالداچینو
ایوت بالداچینو کارشناس ارشد حقوق از دانشگاه سیدنی است که ۱۲ سال پیش، پس از جدایی از مذهب کاتولیک مسلمان شده است. او ۶ سال سنی بوده است ولی اکنون ۶ سال است که به آیین شیعه گرویده است. او همچنین پس از این تشرف نام خود را به ثریا تغییر داده است.

ایوت بالداچینو

ایوت بالداچینو

مساجد و مراکز اسلامی در استرالیا
از آنجا که در این کشور، در ابتدا خانواده‌ها و جوامع روستایی به زندگی اسلامی در این کشور شکل دادند بر این اساس اولین مساجد و سازمان‌های اسلامی نیز توسط این افراد پایه‌گذاری شد.

در این کشور مساجد متعددی وجود دارد. به عنوان مثال در سیدنی ۲۰ مسجد و مرکز اسلامی مشغول به فعالیت‌اند. همچنین در این کشور مدارس دولتی و خصوصی اسلامی نیز وجود دارد.

657 (1)

اعمال و مراسم مذهبی در استرالیا

در این کشور مسلمانان آزادانه اعمال و فرایض مذهبی را به جا می‌آورند. مانند مراسم شب‌های قدر، محرم و صفر و رمضان.

در کشور استرالیا اسلام به دلایلی که ذکر شد به سرعت در حال گسترش است و سالانه بسیاری از بومیان این کشور به این دین آسمانی گرایش پیدا می‌کنند. البته مسلمانان استرالیا با مسائل و محدودیت‌هایی نیز مواجه هستند که در مطالب بعدی بدان خواهیم پرداخت.

منبع: جبهه مستضعفین
منابع:
http://globemuslims.com/fa/news/۲۴۰/
http://www.۳۰-days.net/muslims/muslims-in/oceania/australia-sydney/
http://theconversation.com/long-history-with-islam-gives-indigenous-australians-pride-۳۵۲۱
http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=۱۱۹۶۹۵
http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/۲۶۸۹/۶۵۸۲/۷۶۷۷۳
http://newmuslims.blogsky.com/page/۴
http://www.۳۰-days.net/muslims/muslims-in/oceania/australia-sydney/
http://www.immi.gov.au/media/publications/multicultural/grassroots/muslim-community-in-australia.pdf

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار