تاریخ انتشار :

  مرکز فرهنگی عمومی اسلامی شهر کی یف

مسجدالنور مرکز فرهنگ اسلامی اوکراین

مرکز فرهنگی عمومی اسلامی شهر کی یف پایتخت کشور اوکراین اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی تحت نام مسجد و سازمان فرهنگی کی یف تاسیس شد.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  مرکز فرهنگی عمومی اسلامی شهر کی یف پایتخت کشور اوکراین اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی تحت نام مسجد و سازمان فرهنگی کیف تاسیس شد. ساختمان مرکز فرهنگی اسلامی کی یف در اصل مسجد جامع مسلمانان این شهر محسوب می‌شود که به مسجد النور شهرت دارد. بسیاری از مسلمانان در این مرکز نمازهای جماعت و بسیاری از تجمعات خود را برگزار می‌کنند.

مسجد دارای ۱۵۰۰ نفر گنجایش نمازگزار است که علاوه بر برگزاری نمازهای جماعت دارای فعالیت های فرهنگی مذهبی و کتابخانه ای کامل از کتابهای به زبان روسی و عربی است. در کتابخانه این مسجد کتابها و محصولات فرهنگی در مورد اسلام و فرهنگ و ادبیات وجود دارد.

در این مرکز و مسجد کارگاه هایی برای افراد و به خصوص زنان مسلمان و خانه دار برگزار می شود که موضوعات کلاس ها و کارگاه ها تنها به دروس مذهبی محدود نمی شود و در تمام زمینه های سیاسی اجتماعی ورزشی کلاس های متنوعی برگزار می شود.

با توجه به مطالعات مرکز تحقیقاتی پیو، جمعیت مسلمان در اوکراین ۳۹۳هزار نفر اعلام شده است. با این حال مرکز اداره امور مسلمانان اکراین جمعیت مسلمانان را در حدود ۲ میلیون نفر تخمین زده‌است.

در کشور اکراین نزدیک به ۴۴۵ جوامع مسلمین و ۱۶۰ مسجد وجود دارد. در منطقه کریمه تاتارهای کریمه در حدود ۱۲درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند که حداقل ۳۰ مورد از جوامع مسلمین در این منطقه از کشور است. سایر گروه‌های قومیتی عبارتند از چچنی‌ها، مهاجران قفقازی، و اقلیتی از افغان‌ها که زبان‌های عمده آنان تاتاری، ترکی و قفقازی ولی همه جوامع مسلمانان به اکراینی و روسی مسلط هستند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار