تاریخ انتشار :

انگلیس

برنامه های آنلاین مساجد در انگلیس برای عید فطر

این هفته مسلمانان سراسر بریتانیا آماده می‌شوند تا عید فطر را به صورت مجازی جشن بگیرند و بسیاری از مساجد این کشور برنامه‌های آنلاینی را برای گرامیداشت این عید بزرگ تدارک دیده‌‌اند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از گاردین، عید فطر جشن مذهبی و بزرگ مسلمانان است و به مناسبت پایان ماه رمضان برگزار می‌شود. معمولاً خانواده‌ها و دوستان صبح روز عید برای اقامه نماز جماعت، خوردن غذا و تبادل هدایا گرد هم می‌آیند، اما امسال رهبران جامعه مسلمان بریتانیا مردم را به ماندن در خانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای مهار شیوع کووید-۱۹ تشویق کرده‌اند.

شاز سلیم (Shaz Saleem)، متولی مسجد مرکزی دادلی(Dudley)، در این باره گفت: تکبیرهای روز عید فطر امسال از طریق یک گروه در واتس‌آپ اعلام می‌شود. این مسجد در ماه رمضان نیز میزبان نماز مجازی بوده است.

سلیم افزود: تنها راهنمایی ما به مردم این بوده است که در خانه بمانید تا در امان باشید. عید فطر مثل کریسمس برای ما عیدی بزرگ و بهانه‌ای برای همه خانواده‌هاست. ما خویشاوندانی مسن داریم و نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم، زیرا نمی‌خواهیم خطری آنها را تهدید کند و از این نظر، این وضعیت کاملاً تأسف‌آور و ناراحت‌کننده است.

متولی مسجد دادلی گفت: گرچه امسال جشن گرفتن از راه دور کار درستی است، اما دیدار نکردن با عزیزان پس از گذشت چند ماه دشوار، نوعی امتحان برای جامعه خواهد بود.

قاری عاصم(Qari Asim)، امام جماعت مسجد مکه در شهر لیدز، گفت: قرار است صبح عید فطر خطابه‌ای آنلاین بخواند و از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام تبریکی را برای جامعه مسلمان این کشور ارسال کند. امسال همه احساس غم و اندوه می‌کنند، زیرا هرساله مساجد در این روز فرخنده مملو از نمازگزار می‌شد.

سایر مساجد بریتانیا و مرکز اسلامی ناتینگهام نیز از طریق ویدئوهای ارسالی مردم را به برگزار کردن عید در خانه توصیه کرده‌اند. برخی دیگر مانند مرکز خدمت در برادفورد بسته‌های هدیه‌ای را برای ارسال به کودکانی تدارک دیده‌اند که خانواده‌هایشان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار