تاریخ انتشار :

ربکا مسترتون

رمضان کرونایی باعث تبلیغ بیشتر اسلام و آموزه‌های اسلامی در غرب شد

«ربکا مسترسون»، مدرس کالج اسلامی لندن گفت: ماه رمضان، از جمله زمان‌هایی است که رسانه‌های غربی بیش از هر زمان دیگری به اسلام و مسلمانان علاقه‌مند می‌شوند. این ماه مبارک فرصت خوبی بود تا رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری غرب با اطلاع‌رسانی از وضعیت مسلمانان جهان در دوران کرونایی سیمایی از رحمانیت دین اسلام را به تصویر بکشند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد که بسیاری از رفتارهای اجتماعی افراد در کشورهای مختلف تحت تأثیر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال این ویروس قرار گیرد که مهمترین آن ممنوعیت و محدودیت تجمع افراد در مکان‌های مختلف از جمله در عبادتگاه‌ها و مساجد بود. این موضوع باعث شد که بسیاری از مسلمانان با فرا رسیدن ماه رمضان از حضور در مساجد و نمازهای جماعت محروم بمانند. با این همه تلاش کردند که اقدامات خیریه خود را در این ماه ادامه داده و به نوعی تلاش کنند تصویر منفی‌ای را که از مسلمانان در کشورهای غربی شکل بسته است، از بین ببرند.

ربکا مسترتون(Rebecca Masterton)، لیسانس زبان ژاپنی، کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی شرق آسیا و آفریقا و دکترای ادبیات عرفانی اسلامی غرب آفریقا را داراست. این سخنران، استاد دانشگاه، مجری تلویزیون و پژوهشگر فلسفه شیعه که در سال ۱۹۹۹، مسلمان شد و مذهب شیعه را انتخاب کرد؛ عقیده دارد رسانه‌های غربی همیشه مجذوب ماه رمضان هستند و ماه رمضان فرصتی است که مسلمانان، دیگران را بیشتر به سوی خود جذب کنند. مسترتون علاوه بر تدریس در دانشگاه، داستان‌های کوتاهی نوشته و آنها را با عنوان گذر از رؤیا ـ به سمتی دیگر(Passing Through the Dream-To the Other Side) منتشر کرده است.

 

وی در ابتدا با اشاره به تفاوت ماه رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا با سال‌های گذشته و نحوه کنار آمدن با مشکلات روحی ناشی از انزوا و خودقرنطینگی گفت: ناگهانی بودن این موضوع و اینکه مردم مجبور بودند زندگی و برنامه‌های خود را به سرعت تغییر دهند، تا حدی استرس‌زا و شوک‌ دهنده بود. اینکه ببینید هیچ چیزی پیش روی شما قطعی و حتمی نیست و هر لحظه دچار تغییر و تحول خواهد شد، آسان نیست. اگرچه اسلام، مسلمانان را برای تغییر، مقابله با عدم قطعیت و انتظار در هر زمان آموزش می‌دهد؛ اما در عین حال مردم هنوز کارهای خود را به روالی که قبلاً عادت کرده‌اند، انجام می‌دهند و معمولاً می‌دانند که هماهنگ شدن با تغییرات زمان می‌برد.

 

با توجه به وضعیت ناشی از بحران کرونا و اینکه کسی نمی‌داند این اوضاع تا کی ادامه خواهد یافت؛ لذا برای خانواده‌ها مهم است که این دوران را با کنار یکدیگر بودن و مصاحبت با هم  پشت سر بگذرانند و به همدیگر آرامش دهند. این ایام به ما آموخت که بیش از پیش از کارهای تیمی لذت ببریم و بر امور و کارهای  عقب‌افتاده متمرکز شویم. نباید اجازه دهیم اوضاع و شرایط پساکرونا ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. چنانچه شاهد بودیم مسلمانان در این ماه بندگی بیش از گذشته بر عبادات فردی تمرکز کرده و به امور خیریه در امدادرسانی و اطعام نیازمندان نسبت به سال‌های قبل رونق بیشتری بخشیدند.

 

وی با تأکید بر اینکه رمضان کرونایی حتی باعث تبلیغ بیشتر اسلام و آموزه‌های اسلامی در غرب شد، گفت: رسانه‌های غربی همواره مجذوب ماه رمضان هستند. این ماه مبارک فرصت خوبی بود تا رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری غرب با اطلاع‌رسانی از وضعیت مسلمانان جهان در دوران کرونایی سیمایی از رحمانیت دین اسلام را به تصویر بکشند. ما نیز باید با نوشتن در مورد تجربیات روزه‌داری و برقراری ارتباط با افراد غیرمسلمان از طریق رسانه، مشارکت خود را نشان دهیم.

 

این مدرس دانشگاه افزود: قرنطینه بودن در خانه و بیرون نرفتن بدان معنی نیست که از  یکدیگر بی‌خبر باشیم. امسال ماه رمضان مردم برای افطار به مساجد نرفتند. خانواده‌ها از هم دور بودند، بسیاری از رستوران‌های حلال برای برپایی سفره‌های افطار نیز تعطیل بود، بنابراین مردم شب‌های رمضان در خانه بودند و با این وجود، در طول این ماه وبینارها و برنامه‌های آنلاین زیادی تدارک دیده شد و با استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی فراهم شد تا ما بسیاری از امور روزانه را به‌صورت مجازی دنبال کنیم.

 

دلیل تشرف ربکا مسترتون به دین اسلام

وی که در حال حاضر در شبکه تلویزیون اهل بیت(Ahlulbayt TV) فعالیت می‌کند و به عنوان مجری به گفت‌وگو با متفکران اسلامی و بازنمایی وقایع جهان اسلام و شیعه مشغول است؛ درباره دلیل تشرف خود به دین اسلام گفت: جامعه بریتانیا به دلیل نفی کلیسا، بیشتر سکولار است. نه تنها دین جایی در زندگی مردم ندارد بلکه جامعه خالی از معنویت است. من در این کشور فرهنگ سرمایه‌داری را پرخاشگرانه و خام یافتم. مردم بریتانیا در جامعه اعم از زن و مرد همه با یکدیگر در رقابت هستند. دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که فهمیدم اسلام کمک می‌کند تا اجتماعات به هم نزدیک شوند و خدا در مرکز، و اندیشه و خرد محور امور زندگی یک مسلمان قرار دارد.

 

ربکا مسترتون که در زمینه عرفان اسلامی در کالج «بیربک» لندن تدریس می‌کند، به ریشه تصورات غلط در غرب درباره اسلام اشاره و تصریح کرد: این تصورات غلط به دوران باستان و زمانی که یونانی‌ها با ایرانی‌ها در جنگ بودند، بازمی‌گردد. کلیشه‌ها در مورد مشرق زمین با ظهور اسلام ادامه یافت. در دوران قرون وسطی‌، کلیسا اسلام را تهدید قلمداد کرد و به همین دلیل برای بزرگ‌نمایی این تهدید، مسیحیان را با کلیشه‌های بیشتر در مورد مسلمانان ترساند. غرب هرگز واقعاً نفهمید که اسلام چیست و مردم به‌راحتی به واسطه رسانه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما فکر می‌کنم طی بیست سال گذشته همه چیز تغییر کرده است. از قضا به دلیل اینکه مسلمانان در رسانه‌ها حضور دارند؛ مردم به تعامل با مسلمانان عادت کرده و بسیار دوستانه‌ و راحت‌تر از گذشته با هم در تعامل هستند.

 

پیامی به ملت ایران

مدرس کالج اسلامی لندن که تجربه حضور در ایران را هم دارد، در پایان خطاب به مردم ایران گفت: لطفاً آنچه را که از ابهت و توسعه غرب در رسانه‌ها گفته می‌شود، باور نکنید. ما در اینجا جرم، مشکلات مرتبط با مواد مخدر، بی‌خانمانی و فقر داریم. همه چیز آنطور که ممکن است فکر کنید؛ طلایی و زیبنده نیست. برای آنچه که در میهن خود؛ ایران دارید، ارزش قائل شوید و برای کشور خود به بهترین وجه تلاش کنید. شما مدت‌هاست چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اید. قدرت‌های غربی مدام می‌خواهند کنترل کشور و منابع شما را به دست گیرند. آنها سعی دارند کشور شما را تضعیف و شما را از ارزش‌ها و سنت‌ها دور کنند. لطفاً به هوش، و به عنوان ملت در کنار هم باشید. در کنار خانواده‌های خود بایستید و البته آموزه‌های اهل بیت(ع) را مطالعه کنید. من برای همه ایرانیانی که با این آزمایش‌های دنیوی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهترین‌ها را آرزو و دعا می‌کنم که سختی‌ها را هرچه زودتر پشت سر گذارید.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار