تاریخ انتشار :

انستیتو اسلامی مسکو 

برنامه های ماه رمضانی مرکز اسلامی مسکو در فضای مجازی

معاون انستیتو اسلامی مسکو، جزئیات برنامه‌های رمضانی این مرکز را از جمله تلاوت، سخنرانی و … اعلام کرد که به صورت مجازی هر شب از شبکه اجتماعی یوتیوب و فیسبوک قابل مشاهده است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت‌الاسلام اکتای محمداف، معاون انستیتو اسلامی مسکو  درباره برنامه‌های این مرکز گفت: جزخوانی قرآن یکی از برنامه‌های روزمره این مرکز در کانال یوتیوب است که به زبان آذری و روسی پخش می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: این برنامه‌ها در فیسبوک و یوتیوب و هر شب نزدیک به ساعات افطار پخش می‌شود. همچنین پس از نماز ظهر، به مدت یک ساعت تلاوت کلام‌الله و آموزش قرآن را داریم. پس از آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیز آموزش روخوانی قرآن از یوتیوب پخش می‌شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا فیلم حرم حضرت معصومه(س) را نیز پخش می‌کنیم. استاد ایل کینی از جمهوری آذربایجان نیز به تدریس روخوانی طی هر روز پس از تلاوت قرآن می‌پردازد.

محمداف بیان کرد: بین ۵ تا ۱۰ دقیقه نیز تلاوت‌های مختلفی از نوجوانان و قاریان مشهور ایران، مصر، جمهوری آذربایجان و … ارائه می‌کنیم که خسته‌کننده نشود. در ابتدای پخش زنده، هر روز تلاوت را ارائه می‌کنیم. سپس حجت‌الاسلام اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه، در حدود سه تا چهار دقیقه، به شرح دعای روز می‌پردازد.

وی توضیح داد: سخنرانی‌ها بین ۱۹ تا ۲۰ دقیقه هستند که با تنوع از بین استادان آذربایجان و ایران انتخاب می‌شوند. سپس دعای «یا علی و یا عظیم» پخش می‌شود و در ادامه آن، کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب ایران به زبان آذری و درباره ماه رمضان پخش می‌شود.

محمداف همچنین بیان کرد: در این کلیپ‌ها همین طور از سخنان بزرگانی مانند آیت‌الله بهجت، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و شهید مرتضی مطهری استفاده می‌شود که به زبان آذری دوبله شده است.

وی افزود: در ادامه این برنامه‌ها، تلاوت کوتاهی از استادان مختلف ارائه می‌شود و پس از آن، شرح کوتاه و ۵ دقیقه‌ای از دعای ابوحمزه ثمالی را داریم. نزدیک به زمان افطار و در حدود ۱۵ دقیقه نیز احکام روزه که از پیش در استودیو ضبط شده است، ارائه می‌شود.

محمداف ادامه داد: پخش دعای «ربنا» و پس از آن اذان به افق مسکو پخش می‌شود و اقامه نماز با به امامت رهبر معظم انقلاب یا آیت‌الله العظمی سبحانی از حرم حضرت معصومه (س) را ارائه می‌کنیم. این برنامه با دعای فرج به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه کانال این انستیتو، ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر عضو دارد، توضیح داد: این برنامه از سوم شعبان شروع شده و بیش از هزار نفر بیننده داریم. تعداد مخاطبان به دلیل ماه رمضان و افطار تا حدودی کاهش یافته است. از سویی همه بینندگان برنامه ما در مسکو نیستند و ساعات مختلف افطار در مناطقی که بیننده این برنامه هستند که شامل جمهوری آذربایجان، ترکیه، آلمان و … می‌شوند، باعث شده که میزان مخاطبان تا حدودی کاهش یابد.

محمداف تصریح کرد: مسلمانان روسیه بیشتر اهل‌سنت هستند و تصور می‌کنند که ما فقط عزاداری و سینه‌زنی داریم. از این رو برنامه‌های متنوع قرآنی را گنجانده‌ایم تا آنان بدانند ما نیز اهل قرآن و تلاوت این کتاب الهی هستیم.

منبع: ایکنا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار