تاریخ انتشار :

آشنایی با آداب و رسوم رمضانی کشورها

آداب و رسوم سحری و افطاری مردم تونس

تونس شمالی ترین کشور قاره آفریقا در حاشیه دریای مدیترانه است و دارای آب و هوای عمدتا گرم و خشک است. این کشور نیز مانند سایر کشورهای مسلمان نشین، آداب و رسوم سحری و افطاری ویژه خود را دارد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) همانطور که می دانید مسلمانان سرتاسر جهان مراسم سنتی ایام رمضان را برگزار می کنند، هر چند آداب و رسوم پایه ای ماه مقدس رمضان همه جا یکسان است و شامل سحری، افطاری و روزه داری می شود، سنن و فرهنگ های کشورها با هم متفاوت بوده و کشور اسلامی تونس، با جمعیت ۹۹.۸% مسلمان در شمال آفریقا نیز یکی از این کشورها محسوب می شود.

تونس شمالی‌ترین کشور قاره آفریقا است که در حاشیه دریای مدیترانه واقع شده و با کشورهای الجزایر و لیبی مرز مشترک دارد.  تونس دارای آب و هوای عمدتاً گرم و خشک در مرکز و جنوب و آب و هوای معتدل و نسبتاً مرطوب در سواحل دریای مدیترانه است. بخش‌های داخلی آن از بیابان‌های سنگلاخی و بخش جنوبی آن نیز پوشیده از شن‌زار است، اما نواحی شمالی تونس که همجوار با دریای مدیترانه است، نسبتاً حاصلخیز و پوشیده از جنگل است.

صدا زننده شب (طبال)

احتمالاً یکی از قدیمی ترین سنن در ماه رمضان «صدا زننده شب» است. صدا زننده شب یا طبال شبانه عموماً مردی است که درآمد متوسطی دارد و با طبل نوازی، تمام محله را برای خوردن سحری قبل از طلوع آفتاب در طول ماه مبارک رمضان بیدار می کند. صدا زننده شب، طبلی دارد که بر روی آن ضربه می زند تا مردم را بیدار کند. اگر امروز این سنت باستانی در بسیاری مناطق تونس از بین رفته است اما در قسمت های مختلفی همچنان وجود دارد.

شلیک توپ

در زمان های قدیم مردم برای اعلام زمان غروب خورشید و «افطاری» توپ را شلیک می کردند ، همچنین شروع و پایان ماه رمضان (عید سعید فطر) را نیز از طریق شلیک توپ اعلام می کردند. این سنت پس از انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ به دلایل امنیتی لغو شده بود، اما پس از چند سال مجدداً به راه افتاده است.

سنت الموسم

هنگامی که دو نفر با هم جشن نامزدی می گیرند در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، داماد به همراه خانواده اش به دیدار نامزدش می رود و هدایای ارزشمندی از جمله (جواهرات، سرویس های غذاخوری و غیره) به همراه آورده و به او می دهد. حتی با وجود اینکه  امروزه این سنت تقریبا  کمرنگ شده است، برخی از خانواده ها هنوز به آن مبادرت می ورزند و آن را اجرا می کنند.

سفره ها ی افطاری و غذاهای تونسی در رمضان

 سفره های افطاری خانوادگی، وعده های افطاری پس از روزهای طولانی روزه داری، جشن های آخر شب در کافه ها و رستوران ها در سرتاسر شهر و جمع های خانوادگی از جمله سنت های مردم تونس در ایام رمضان هستند.

 خانواده ها هر شب، صرف نظر از روزه دار و بی روزه برای افطاری جمع می شوند. در این سنت دیرینه آن ها دور میز گردهم می آیند و غذاهای ویژه رمضان را از جمله خرما، سوپ،  بلغور عربی (که غذایی محبوب در بسیاری از کشورهای عربی و شمال آفریقا و بربر است و با آرد گندم و حبوبات پخته می شود)، طاجین (نوعی آبگوشت مراکشی) و بریک است.

«بریک» یک غذای ویژه تونسی متشکل از خمیر جیبی سرخ شده می باشد که با مخلوطی از تخم مرغ، سیب زمینی و تن ماهی پر شده است و طعم بی نظیری دارد.

جمع های خانوادگی و سریال های ماه رمضان

 پس از خوردن غذا، خانواده های تونسی به تماشای سریال های ماه رمضان می نشینند که از کانال های تلویزیونی تونس پخش می شوند. هنگامی که خانواده ها به خوردن شام در منازل شان مشغول هستند، خیابان ها احتمالا آرام ترین جایی هستند که پیدا می شود. با این حال به سرعت خیابان ها نیز از مردم پر شده و تونسی ها همراه با دوستان و خانواده هایشان به کافه ها و رستوران های شهری روانه می شوند.

هیچ چیز شگفت انگیز تر از ترافیک ساعت ۱۱ شب در تونس نیست. خیابان ها و کوچه هایی که تا ساعتی قبل خلوت و خالی از سکنه به نظر می رسیدند یکباره از جمعیت مردم پر شده و تعداد زیادی همراه با دوستان و خانواده هایشان برای صرف دسر و چای و لذت بردن از برنامه های خیابانی در ساعات اولیه روز به خیابان ها می آیند.

منبع حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار