تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

ثواب تلاوت سوره ای که برابر با خواندن همه کتاب‌های الهی است

پیامبر (صلی الله علیه واله) سوره فاتحه را بهترین سوره قرآن دانسته و فرموده است: در تورات و انجیل و زبور و قرآن، سوره‌ای مانند آن نازل نشده است. بنا بر حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه واله) ثواب قرائت سوره فاتحه برابر با ثواب قرائت دو سوم قرآن و ثواب صدقه‌دادن به همه مؤمنان است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) سوره فاتحه یا حمد نخستین سوره قرآن کریم، ملقب به ام الکتاب است و در جزء یک قرآن قرار دارد.

این سوره از سوره‌های «قصار» است که در عین اختصار بنا بر روایات در معنا بزرگ و اساس قرآن است. سوره فاتحه در نماز‌های واجب و مستحب خوانده می‌شود و محتوای اصلی آن توحید و سپاس خداوند است.

روایات زیادی در فضیلت و اهمیت این سوره آورده شده است؛ بر اساس روایتی جبرئیل به پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) فرموده است: نزول این سوره باعث عدم نزول عذاب بر امت اسلام خواهد شد و در روایتی دیگر آمده آن را شفای هر دردی دانسته اند.

امام علی (علیه السلام) از پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) نقل می‌کند که سوره حمد از گنج‌های عرش الهی بوده و خداوند آن را به پیامبرش اختصاص داده است و او را با هیچ پیامبری شریک نساخت؛ جز بسم الله که فقط آن را به سلیمان داد… هر کسی با اعتقاد به دوستی و پیروی محمد و آل پاکش حمد را بخواند، در مقابل هر حرف آن حسنه‌ای به او عطا می‌کنند که بهتر است از دنیا و آنچه در آن هست.

پیامبر (صلی الله علیه واله) سوره فاتحه را بهترین سوره قرآن دانسته و فرموده است: در تورات و انجیل و زبور و قرآن، سوره‌ای مانند آن نازل نشده است. بنا بر حدیث دیگری از پیامبر (ص) ثواب قرائت سوره فاتحه برابر با ثواب قرائت دو سوم قرآن و ثواب صدقه‌دادن به همه مؤمنان است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) هم درباره سوره فاتحه فرموده است: هر کس آن را قرائت کند خداوند راه رسیدن به خیر دنیا و آخرت را برای او باز می‌کند. او همچنین فرموده است که اسم اعظم خدا در این سوره تقسیم شده است. همچنین شیخ مفید نقل می‌کند؛ پیامبر (صلی الله علیه واله) در پاسخ به پرسشی درباره پاداش قرائت سوره فاتحه، ثواب آن را برابر با پاداش قرائت همه کتاب‌های آسمانی معرفی کرده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار