تاریخ انتشار :

گروه هنری نسیم رحمت

حضرت آقا فرمودند راه سرود را نسل به نسل ادامه دهید

سرود‌های حماسی در دهه ۶۰ مشوق فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی بود و متأسفانه به مرور به محاق رفت، اما رهبر معظم انقلاب چند سال پیش بر احیای سرودخوانی نوجوانان تأکید کردند، از این رو گروه‌های مختلف سرودخوانی به صورت آتش به اختیار و خودجوش متولد شدند که آثار خوبی هم ارائه شد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  مصاحبه از معصومه طاهری– سرود‌های حماسی در دهه ۶۰ مشوق فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی بود و متأسفانه به مرور به محاق رفت، اما رهبر معظم انقلاب چند سال پیش بر احیای سرودخوانی نوجوانان تأکید کردند، از این رو گروه‌های مختلف سرودخوانی به صورت آتش به اختیار و خودجوش متولد شدند که آثار خوبی هم ارائه شد. یکی از این گروه‌ها که در حضور رهبر معظم انقلاب اجرا داشت «نسیم رحمت» است؛ گروهی که به تازگی در اعیاد شعبانیه و دوران قرنطینه در محله‌ها اجرا داشتند و باعث دلگرمی و اشتیاق عمومی شدند. «جوان» با جابر قربانی‌نسب که با کمک همسر قرآنی خود این گروه هنری را ایجاد کرده گفتگو کرده است.


احیای سرودخوانی در این وانفسای فرهنگی و هنری که خوراک مسموم زیاد است رویکرد مغتنمی است. چه شد که به این عرصه پا گذاشتید؟
از دوران دانش‌آموزی در زمینه سرود در مدرسه فعالیت می‌کردم و پس از آن وارد عرصه مداحی شدم و تدریجاً بحث آموزش مداحی را شروع کردم، اخیراً چند سالی بود با همسرم گروه‌های سرود کشوری را رصد می‌کردیم و دوست داشتیم خودمان هم گروه سرودی تأسیس یا به نوعی پس از سال‌ها دوباره این شیوه سرود‌ها را احیا کنیم، چون رهبر معظم انقلاب هم چندین بار درباره سرود نکاتی فرموده بودند که ما به سرود نیاز داریم. این شد که سال ۱۳۹۶ بنده تعدادی از شاگردان مداحی کلاس را به همراه تعدادی از شاگردان مدرسه همسرم انتخاب کردم و گروه سرود «نسیم رحمت» را راه‌اندازی نمودیم.
نقش همسرتان در تاسیس این گروه چقدر بود و حضور و همراهی ایشان چه اندازه به شما در راه‌اندازی گروه سرود رحمت کمک کرد؟
همسرم حافظ کل قرآن است و در مدرسه ابتدایی پسرانه قرآن درس می‌دهد. در همه لحظات و اجرا‌ها همراه ما بوده است، حتی در سفر‌های استانی و اجرا‌های درون‌شهری در کنار گروه بودند و هرگاه که بنده به اجرا‌ها نتوانم برسم، همسرم بچه‌ها را برای اجرا آماده می‌کند، در کل بحث هماهنگی رفت و آمد بچه‌ها با خانواده‌ها را ایشان به عهده دارد. در برهه‌ای که به مشکل مالی برخوردم برای تولید سرود، همسرم با فروش طلا‌های خودش کمک کرد تا کار ادامه پیدا کند.
از چه اشعاری استفاده می‌کنید و با چه شعرایی همکاری دارید؟
اولین شاعری که با او کار کردم دوست عزیزم روح‌الله عیوضی بود که تقریباً ۷۰درصد اشعار گروه را ایشان سروده است.
ایشان شاعری بسیار حرفه‌ای و کاربلد است که، چون اشعارش برخاسته از دل است بر دل هم می‌نشیند. کار ما برای تولید شعر اینطور است که بنده در رابطه با موضوع سرود به ایشان ۳۰ الی ۷۰ کلیدواژه می‌دهم تا بر اساس آن‌ها شعر سرود مورد نظر را بسراید.
گروه سرودتان همان گروه اولیه است یا تغییر می‌کند؟
همیشه با همان گروه اولیه کار کردیم ولی طبیعتاً وقتی گروه پیشرفت کرد خیلی از خانواده‌ها دوست داشتند بچه‌هایشان در این گروه عضو بشوند و تعدادی هم عضو جدید داریم، بیشتر از ۳۰۰ نفر تقاضای عضویت داریم ولی به خاطر نداشتن دفتر کار و محل تمرین از عضو‌گیری معذوریم و شرمنده خانواده‌ها و نوجوان‌های علاقه‌مند به سرود هستیم.
چند کار تا حالا تولید کرده‌اید؟
تا این تاریخ و در عرض ۵ /۲ سال ۵۰ قطعه سرود حرفه‌ای تولید کرده‌ایم.
مشهورترین کارتان کدام کار‌ها بوده است؟
سرود شهادت و سرود فانوس شب.
هزینه‌های گروه از چه طریقی تأمین می‌شود؟
با هزاران زحمت و مشقت سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم و مراحل سخت تولید را باید طی کنیم. همیشه کار آماده شده و مهیای پخش است ولی سازمان‌ها و نهاد‌های پخش کننده این گونه آثار کمترین مشارکت و همکاری را با ما دارند و برای پخش این آثار زیبا و فاخر همکاری نمی‌کنند.
چند گروه سرود دیگر در کشور وجود دارد؟
تعداد گروه‌های سرود در سطح کشور زیاد شده است حتی شما می‌بینید در روستا‌ها هم گروه سرود وجود دارد و مشغول کار هستند.
استقبال برای فعالیت چطور بوده است؟
روزی نیست که گروه‌های سرود مختلف از سراسر کشور تماس نگیرند یا پیام ندهند یا گاه لطف دارند و حضوری تشریف می‌آورند تهران تا با بنده صحبت کنند و من هم شرمنده‌شان می‌شوم، چون دفتر کاری برای گروه سرود نداریم و در محل کار یا پارک یا مسجد در خدمت‌شان بودم.
با گروه‌های بسیار زیادی در استان‌ها و مراکز استان‌ها و شهر‌ها و روستا‌ها ارتباط دارم و رفیق شده‌ایم. در همین فضای مجازی و عرصه سرود، گروهی در کشور نیست که سرود‌های ما را نشنیده یا بازخوانی نکرده باشند.
در اعیاد شعبانیه هم اجرا داشتید. بازخورد‌ها چطور بود؟
در روز نیمه شعبان در پنج محله زیر باران اجرا داشتیم. زمانی که بچه‌ها در محله‌ها شروع به سرودخوانی کردند، اهالی از پنجره‌ها یا پشت بام‌ها گروه را نگاه می‌کردند یا با بچه‌هایشان می‌آمدند جلوی در خانه‌ها و گروه سرود را تماشا می‌کردند. زیر باران منقلب می‌شدند و گریه می‌کردند. صحنه‌های زیبا و احساسی قشنگی بود.
اشک‌های منتظران امام زمان (عج) به خصوص در شرایط سخت بیماری و قرنطینه در آن هوای بارانی حس و حال خاصی ایجاد کرده بود. در بعضی محلات به بچه‌ها گل و شیرینی می‌دادند.
برای ماه مبارک رمضان هم برنامه‌ای دارید؟
از طرف شبکه‌های ۳ و ۵ و قرآن صداوسیما دعوت شده‌ایم تا در ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک اجرای سرود داشته باشیم.
از قرار مورد تفقد حضرت آقا هم بودید؟
گروه ما در تاریخ دوم فروردین ۹۸ در حرم امام رضا (ع) در حضور رهبر معظم انقلاب اجرای سرود داشت و مورد تحسین و تشویق ایشان قرار گرفت و به همه بچه‌های گروه انگشتر هدیه دادند.
در دیدار و اجرایی که در حضور رهبر انقلاب داشتیم، ایشان به بنده فرمودند: «این راه سرود را نسل به نسل ادامه بدهید و نگذارید این راه قطع بشود و با قوت جلو بروید.»
بعد از اجرا هم با ایشان سر سفره نشستیم و شام خوردیم و پس از شام تشریف بردند و آقای رئیسی (تولیت وقت آستان قدس رضوی) ایشان را بدرقه کردند و به بنده گفتند: حضرت آقا تا زمانی که از تالار آیینه حرم خارج می‌شدند از سرود ما تعریف و تقدیر می‌کردند.
در خارج از کشور هم برنامه داشتید؟
بله، ما در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب در حضور نمایندگان و سفرای بیش از ۱۰۰کشور اسلامی اجرای سرود سه زبانه فارسی- عربی- انگلیسی داشتیم.
سرود فانوس شب در کشور عراق در اکثر موکب‌های اربعین توسط گروه‌های سرود عازم به کربلا اجرا شده و سرود سه زبانه «سلام بر قدس» در کشور‌های عراق، سوریه، یمن، لبنان پخش شده است.
یکی از اهداف ما این است که بچه‌ها ان‌شاءالله در آینده هر کدام گوشه‌ای ازکار هنر سرود را بگیرند و طبق سفارش رهبر معظم انقلاب راه را ادامه دهند و از این مسیر جدا نشوند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار