تاریخ انتشار :

رپورتاژ خبری 2

دعای عقیقه برای ذبح گوسفند زنده قربانی

عقیقه نمودن به معنای موی سر هر نوازد یا به معنای گوسفندی است که در روز هفتم تولد نوزاد به هنگام تراشیدن موی سر او را ذبح می کنند. بنابراین می توان با عقیقه نمودن گوسفند زنده برای فرزند ۷ روزه و دادن گوشت آن به افراد نیازمند این سنت پسندیده را اجراء نمود. دعای عقیقه قبل از سر بریدن و پس از آن آمده است که بایستی خوانده شود.

ذبح کردن گوسفند زنده

ذبح کردن گوسفند زنده یا هر دام زنده دیگری که شرایط قربانی کردن داشته باشد؛ در آیین مقدس اسلام مورد توجه واقع گردیده است. اما باید به خاطر داشت که ذبح کردن شرایط و آداب و رسوم خاصی دارد و می بایست به هنگام ذبح کردن گوسفند به تمامی این موارد توجه و اهتمام ورزید. همان طور که می دانید قربانی کردن یکی از سنت های دیرینه و مورد پسندی بوده است که ایرانیان و مسلمانان رو به آن می آورند تا با ذبح گوسفند به شیوه درست و اصولی بتوانند گوسفند زنده یا دام زنده را ذبح نموده و گوشت آن را به عنوان قربانی به همسایگان، دوستان و آشنایان و به ویژه نیازمندان و افراد کمتر برخوردار به عنوان نذری ببخشند. سنتی بسیار پسندیده که در آیین اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همه ساله شاهد قربانی نمودن دام زنده بسیار زیادی هستیم که افراد مختلف رو به اجرای آن می آورند تا مورد رحمت باری تعالی قرار گیرند. اما برای ذبح گوسفند زنده یا هر نوع دام زنده دیگری به منظور قربانی بهتر است که دعایی خوانده شود که به آن دعای عقیقه اطلاق می گردد. خواندن دعای عقیقه پیش از ذبح گوسفند زنده مستحب می شود و برای دفع بلا و شفا یافتن افراد مریض  و ناتوان گفته می شود که در ادامه به ذکر آن و شرایط ذبح بیشتر پرداخته می شود.

عقیقه نمودن برای کودک ۷ روزه

 

عقیقه چیست و چه شرایطی دارد؟

عَقِیقَه واژه ای عربی است که واحد آن «العَقیق» می باشد و از نظر واژگانی به معنای موی سر هر نوازد یا به معنای گوسفندی است که در روز هفتم تولد نوزاد به هنگام تراشیدن موی سر او  را ذبح می کنند. بنابراین عقیقه می تواند همان گوسفندی باشد که آن را ذبح می کنند. اما برای عقیقه نمودن گوسفند زنده شرایطی است که می بایست به درستی انجام گیرد تا بتوان به آن استناد نمود. عقیقه نمودن برای فرزندی صورت می گیرد که در روز هفتم تولدش می باشد و بر پدر فرزند واجب است که گوسفند زنده ای را به عنوان عقیقه برای وی قربانی نماید. با این کار تمامی بلاها و مصیبت ها از فرزند مورد نظر دفع می شود تا صحیح و سالم به زندگی خود تا سالیان سال ادامه دهد. اما در این راستا شرایطی وجود دارد که می بایست این شرایط هم به طور کامل مورد رعایت قرار گیرد تا بتوان عقیقه کردن گوسفند زنده را به طور کامل انجام داد.

 

شرایط و ضوابط عقیقه کردن

عقیقه کردن علاوه بر اینکه برای گوسفند زنده انجام می گیرد، برای دام های زنده دیگری نیز صورت می گیرد که هر یک از آن ها شرایط خاص خود را دارند. در صورتی که دام زنده مورد نظر شتر باشد، نبایستی کمتر از ۵ سال سن، اگر بز باشد، نباید کمتر از ۱ سال، گوسفند نیز نباید زیر شش ماه سن باشد و در عین حال هر یک از دام های مختلف نبایستی لاغر، کور و لنگ باشند تا با در نظر گرفتن تمامی این شرایط و رعایت آن ها بتوان شرایط عقیقه نمود را اجراء نمود. نکته بسیار مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد؛ ذکر این مسئله است که استخوان های عقیقه یا همان دام زنده ذبح شده نباید شکسته شود و از نظر شرعی مکروه است. پس بهتر است که آن ها را از یکدیگر یعنی از سر مفاصل دام مورد نظر جدا نمود  تا استخوان ها نشکنند. نکته آخر در این زمینه این مطلب است که والدین کودک و کسانی که نان خور آن ها به شمار می آیند، مکروه است که از عقیقه مصرف کنند. این حالت به ویژه برای مادر کودک مورد نظر بسیار حادتر و شدیدتر می باشد که به هیچ عنوان نباید آن را مصرف نماید. بلکه بهتر است عقیقه را به صورت خام یا پخته بین افراد نیازمند تقسیم نمود تا ثواب آن مورد لطف و رحمت شما واقع گردد.

دعای عقیقه برای ذبح گوسفند زنده

دعای عقیقه برای ذبح گوسفند زنده

در روایات متعددی دعای عقیقه آمده است که یکی از معتبرترین احادیث مربوط به حدیث امام صادق است که آمده است به هنگام ذبح گوسفند بایستی این دعا را خواند: «بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ، اَللّهُمَّ عَقیقَهٌ عَنْ فُلانٍ (البته به جاى فلان بایستی نام کسى را گفت که برایش عقیقه مى‌کنند) لَحْمُها بِلَحْمِهِ وَ دَمُها بِدَمِهِ وَ عَظْمُها بِعَظْمِهِ اَللّهُمَّ اجْعَلْها وِقاءَ آلِ مُحَمَّدٍ».

اما در حدیثی دیگر دعای عقیقه به این صورت آمده است که پیش از سر بریدن عقیقه بایستی این دعا را خواند: یا قَوْمِ اِنّی بَریءٌ مِمّا تُشْرِکُونَ، اِنّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَالاَْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، اِنَّ صَلاتی وَنُسُکی وَ مَحْیای وَمَماتی للهِِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ اُمِرْتُ، َأنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ، بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ، وَاللهُ اَکْبَرُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلانِ بْنِ فُلان (به جای فلان بن فلان به ترتیب بایستی نام فرزند و پدرش را ذکر نمود. مثلا علی بن محمد).

و پس از سر بریدن عقیقه نیز بایستی این دعا را خواند: «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ».

فروش گوسفند زنده عقیقه با قیمت روز

مرکز خرید دام زنده دام کالا با توجه شرایط دشوار شهروندان در خروج از خانه، اقدام به فروش گوسفند زنده به صورت آنلاین اینترنتی نموده است. شما می توانید گوسفند زنده برای عقیقه را با قیمت روز و به صورت اینترنتی و آنلاین، از سایت دام کالا تهیه نمایید.

در همین رابطه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار