تاریخ انتشار :

اندونزی

برنامه های متنوع مرکز اسلامی جاکارتا در فضای مجازی در ایام قرنطینه

مرکز اسلامی جاکارتا در اندونزی به دلیل شیوع کرونا در این کشور، همه فعالیت‌های خود را به صورت مجازی ادامه می‌دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  با توجه به تعطیلی همه مراکز دولتی و مردمی، مدارس و دانشگاه‌ها در جاکارتا و اکثر شهرهای اندونزی و همچنین ممنوعیت هر گونه اجتماع در این کشور، مرکز اسلامی جاکارتا (نمایندگی ولی فقیه) برنامه‌های خود را به‌ صورت زنده و با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کند و هر روز صدها نفر در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

مهمترین این برنامه‌ها عبارت‌اند از: قرائت مناجات شعبانیه و تفسیر آن به‌ صورت روزانه، برگزاری کلاس‌های عقاید، تفسیر، فقه، مهدویت، عرفان و اخلاق به‌صورت روزانه، برگزاری مراسم دینی مذهبی همچون ولادت امامان معصوم(ع)، دعای کمیل، دعای ندبه و توسل.

همچنین راه‌اندازی رادیو اینترنتی و پخش برنامه‌های متنوع زنده و از پیش ضبط شده، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی و پخش برنامه‌های مرکز به‌صورت زنده و تکراری، برنامه‌های پرسش و پاسخ، بارگذاری مقاله‌ها و فایل کتاب‌ها به‌صورت دیجیتالی و اطلاع‌رسانی جامع از اخبار جهان اسلام از دیگر برنامه‌های در دست انجام است.

 

با توجه به خانه‌نشینی مردم، این برنامه‌ها با استقبال مردم اندونزی اعم از شیعه و اهل سنت، حتی مالاوی زبان‌های مقیم خارج از اندونزی روبه‌رو شده است.

 

منتخب میزان‌الحکمه؛ پرفروش‌ترین اثر

فروش اینترنتی فایل کتاب‌ها از طریق گوگل رونق خوبی دارد که بیشترین خریداران کتاب در آمریکا بوده‌اند و بیشترین کتاب خریداری شده، ترجمه کتاب «منتخب میزان‌الحکمه» بوده است.

 

یادآور می‌شود، با توجه به اهداف قرآنی ایران، از ابتدا و شروع فعالیت‌های مرکز اسلامی جاکارتا در اندونزی، انجام اقدامات قرآنی سرلوحه امور این مرکز قرار گرفت و نوآوری‌هایی که در حوزه معارف قرآنی و هنر قرآن در ایران ارائه شده است، به عنوان الگو به مراکز قرآنی اندونزی معرفی شد.

 

گام نخست این فعالیت‌ها تأسیس دارالقرآن کریم بود تا از این طریق بتوان ارتباط گسترده‌ای با مراکز قرآنی در اندونزی برقرار شود؛ همچنین نوآوری‌هایی که در حوزه معارف و هنر قرآنی در ایران صورت گرفته بود به عنوان الگو به مراکز قرآنی اندونزی معرفی شد.

 

در این راستا مرکز دستاوردهای خوبی داشت‌ و موفقیت‌هایی را کسب کرد و توانست بخشی از هنر قرآنی ایران را به جامعه اندونزی معرفی و آن را الگوسازی کند تا در حوزه‌های قرآنی با طیف گسترده‌ای به فعالیت بپردازد.

 

تربیت مربیان قرآنی از دیگر اهداف این مرکز است که البته به صورت مستقیم وارد حوزه قرآن نشده و از طرفی نیاز بسیاری به فعالیت‌های قرآنی دیده می‌شود و استادان و امکانات محدود هستند.

 

مربیان این مرکز می‌توانند مراکز قرآنی را در سراسر کشور تأسیس کنند تا نسل جدید با معارف و هنر قرآنی آشنا شود که شامل روخوانی، معارف قرآنی، تفسیر معانی، حفظ قرآن، حفظ با اشاره، فنون و هنرهای قرآنی است.

 

این فعالیت شامل تأسیس مدارس قرآنی است و با توجه به اینکه لازم است نوجوانان قرائت قرآن را فراگیرند و به حفظ حداقل جزء سی‌ام قرآن اهتمام ورزند، بیش از ۳۰ مرکز آموزش قرآنی تأسیس شد و در هر مرکزی به طور میانگین ۷۰ نفر از نوجوانان دختر و پسر شرکت می‌کنند و مربیان به آنان آموزش می‌دهند؛ این اقدام گام مؤثری به شمار می‌رود و سبب شده است که جمعیت قابل توجهی از مردم این کشور با معارف قرآنی آشنا شوند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار