تاریخ انتشار :

مستند

سبک زندگی زنان تازه‌مسلمانان روسی؛ درون‌مایه مستند “در قلب برف”

در پژوهش‌هایمان متوجه شدیم دین اسلام در روسیه قدمتی حدود ۱۳۰۰ ساله دارد؛ چیزی هم‌زمان با پیدایش اسلام و راهیابی آن به ایران از طریق مرزهای ایران، و این برای ما خیلی جذاب بود.

به گزارش رهیافتگان به نقل از  مهرخانه، شیما عالی ، کارگردان مستندهای تلویزیونی  درخصوص انگیزه خود از ساخت مستند در قلب برف گفت: این کار اولین قسمت از یک مجموعه مستند با محوریت زندگی مسلمانان معاصر در روسیه است. انگیزه اولیه شکل‌گیری این قصه، جست‌وجوی من برای پیداکردن مانکن و خواننده مشهور روسی است که به تازگی مسلمان شده است. در مسیر این جست‌وجو با شخصیت‌های دیگر آشنا شدم و گفتگوی من با این شخصیت‌ها و سبک زندگی این تازه‌مسلمانان روسی که اغلب نیز زن هستند، درون‌مایه این مستند را شکل داد.وی در رابطه با قسمت‌های بعدی این مجموعه مستند گفت: این مستند یک مجموعه چندقسمتی است که اپیزود “در قلب برف” اولین قسمت این مجموعه را تشکیل می‌دهد. دراپیزود بعدی به تاریخ اسلام در روسیه می‌پردازیم و اپیزود‌های بعد نیز به زندگی چندین شخصیت موفق مسلمان اختصاص دارد.

کارگردان مستند “ما اینجا هستیم” ساخت اپیزود “در قلب برف” را نتیجه سفر دوهفته‌ای خود به روسیه دانست، اما ساخت کل این مجموعه را حاصل تلاش دوساله گروه مستندساز ذکر کرد و افزود: این مستند با همکاری شبکه پرس تی وی و سازمان فرهنگی اوج ساخته شده است که دوهفته قبل تدوین اخرین اپیزود آن به پایان رسید. این مجموعه تاکنون درشبکه پرس تی وی و به زبان انگلیسی پخش شده است و اکران آن به زبان فارسی در مناسبت‌های مختلف پخش خواهد شد.

عالی در ادامه به شرح علت پرداخت این موضوع در کشور روسیه پرداخت و گفت: در پژوهش‌هایمان متوجه شدیم دین اسلام در روسیه قدمتی حدود ۱۳۰۰ ساله دارد؛ چیزی هم‌زمان با پیدایش اسلام و راهیابی آن به ایران از طریق مرزهای ایران، و این برای ما خیلی جذاب بود. در حال حاضر کشور روسیه حدود سی میلیون مسلمان بومی ‌و غیرمهاجر دارد؛ یعنی بیشتر از جمعیت مسلمان در اروپای غربی. این موضوع هم‌زمان بود با مسلمان شدن این مانکن محبوب و مشهور و باعث شد درادامه مستند اسلام و غرب به سمت کشور روسیه برویم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تأثیری که مستند تلویزیونی بر توده مردم می‌گذارد، بدون شک مستند هنری نمی‌تواند داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر یک شبکه مؤثر یا یک شبکه جریان‌ساز در ایران کم داریم؛ ازطرفی مستند تلویزیونی جریان‌ساز نیز کم داریم. من احساسم این است که پرس تی وی به‌خاطر موقعیت خاص خود و اینکه تنها شبکه‌ای است که به زبان خارجی به دنیا دیتا ارسال می‌کند، به‌شدت تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بخش مهم این تأثیر بر روی جوامع مسمانان در غرب است. آنها به‌شدت محتاج اطلاعات و تولید بسته‌های فرهنگی هستند، زیرا معمولاً این مسلمانان در اقلیت بوده و امکانات زیادی برای ترویج دین اسلام ندارند؛ لذا دوست دارند کارهاشان دیده شود و دربین رسانه‌ها رسانه‌ای وجود داشته باشد که به آنها توجه کند؛ به‌خصوص به دلیل علاقه‌ای که به ایران دارند و آن راحامی‌ خود می‌دانند، از تولید چنین فیلم‌هایی در مراکز فرهنگی و اجتماعاتشان استقبال می‌کنند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار