تاریخ انتشار :

رسانه « آ.ار.دی» آلمان

جایگاه ویژه حضرت مریم(سلام الله علیها) در اسلام در گزارش رسانه آلمانی

رسانه « آ.ار.دی» آلمان در گزارشی نوشت: آیات زیادی از قرآن به زندگی حضرت مریم(سلام الله علیها) پرداخته است و آیه ۴۲ سوره آل‌عمران آن حضرت را برترین زن جهان معرفی می‌کند

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، ادیان مختلف دیدگاه‌های متفاوتی درباره حضرت مریم(سلام الله علیها) دارند. به طور مثال مسلمانان حضرت مریم(سلام الله علیها) را بنده برگزیده خداوند می‌نامند و مسیحیان معتقدند که آن حضرت مقدس‌ترین زن جهان است.

رسانه آ.ار.دی (ARD) آلمان به مناسبت سال نو میلادی در گزارشی به دیدگاه‌های اسلام و قرآن درباره حضرت مریم(سلام الله علیها) پرداخته و همچنین اعتقادات یهودیان درباره مادر حضرت عیسی(علیه السلام) را مورد بررسی قرار داده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخشی از این گزارش است:

آیات زیادی از قرآن به زندگی حضرت مریم(سلام الله علیها) پرداخته است. آیه ۴۲ سوره آل‌عمران آن حضرت را برترین زن جهان معرفی می‌کند. او برای مسلمانان مادر حضرت عیسی(علیه السلام) و زنی پاکدامن و بزرگ است. اما این سوره تنها سوره قرآن نیست که به زندگی آن حضرت پرداخته است؛ بلکه سوره مریم نیز نشان می‌دهد که چگونه خداوند درهای رحمت خود را بر زندگی حضرت مریم(سلام الله علیها) گشود.

 

جایگاه ویژه حضرت مریم(سلام الله علیها) در اسلام

این واقعیت که حضرت مریم(سلام الله علیها) در دین اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان جایگاه و احترامی ویژه دارد، قابل انکار نیست. تنها زنی که نامش در قرآن آمده، حضرت مریم(سلام الله علیها) است. قرآن همچنین تولد حضرت عیسی(علیه السلام) را توصیف کرده است. تولدی که داستانی غافلگیرکننده دارد. قرآن به صورت مفصل به چگونگی آبستن شدن حضرت مریم و تولد عیسی(علیه السلام) پرداخته است.

کتاب مقدس (کتاب مسیحیان) و قرآن هر دو به یک ‌اندازه به باکره بودن حضرت مریم(سلام الله علیها) تا زمان تولد عیسی(علیه السلام) تأکید دارند. این نکته مهم است که هر دو کتاب نگاهی یکسان به تولد پیامبر مسیحیان دارند. هرچند در جزئیات تفاوت‌هایی دیده می‌شود، اما در قرآن و عهد جدید نشان داده شده است که براساس خواست و اراده خداوند پسری به حضرت مریم(علیه السلام) اعطا شد. شخصیت حضرت مریم(سلام الله علیها) نیز در هر دو کتاب یکسان نشان داده شده است.

براساس هر دو کتاب آسمانی، مریم(سلام الله علیها) زنی مؤمن بود که براساس دستورات خداوند عمل کرد. علی‌رغم این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز در متن دو کتاب وجود دارد. عهد جدید نشان می‌دهد که اهمیت مریم(سلام الله علیها) به دلیل وجود حضرت عیسی(علیه السلام) است. از نگاه این کتاب خداوند نجات‌دهنده جهان است و در عیسی(علیه السلام) مجسم شده؛ این در حالی است که در هیچ بخشی از قرآن چنین دیدگاهی در مورد حضرت عیسی(علیه السلام) وجود ندارد.

حضرت مریم(سلام الله علیها) از دیدگاه یهودیان

دیوید فلوسر، محقق یهودی، حضرت مریم(سلام الله علیها) را دختر برجسته قوم یهود معرفی می‌کند. در زمان تولد عیسی(علیه السلام) یهودیان تحت سیطره رومیان چشم‌انتظار موعودی نجات‌بخش بودند. آنها منتظر بودند فرستاده‌ای از جانب خدا بیاید و آنها را از سیطره رومیان نجات دهد. با وجود این، از نگاه یهودیان، مسیح(علیه السلام) نمی‌تواند پسر خدا یا خدا باشد. برای آنها مریم(سلام الله علیها) زنی از بنی‌اسرائیل است

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار