تاریخ انتشار :

دنیل گیاروف

جوان مسیحی: با حضور در هیأت در شب کریسمس، حال معنوی خوبی کسب کردم

یک جوان ۲۰ ساله‌ مسیحی دوسال است که در ایام کریسمس به جای حضور در مراسم خاص و مرسوم مسیحیان به هیأت ریحانهالنبی (س) می‌رود و پای روضه سیدالشهدا(ع) می‌نشیند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) سوژه این گزارش از بازنشر یک استوری توسط محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) آغاز شد که در آن نشان می‌داد، یک جوان مسیحی دوسالی است، در ایام کریسمس به هیأت ریحانهالنبی(س) می‌رود. این جوان شب میلاد حضرت عیسی(ع) به جای حضور در مراسم‌های ویژه این ایام یا عکس گرفتن با درخت کریسمس، به مراسم روضه سیدالشهدا(ع) رفته بود. او را پیدا کردم و جویای ماجرای این حضور شدم.

دنیل گیاروف جوان ۲۰ ساله‌ای است که پدرش اهل روسیه و خودش نیز سالها خارج از ایران زندگی کرده است. او در دوران راهنمایی و دبیرستان به ایران می‌آید و در مدارس ایران تحصیل می‌کند اما اوج آشنایی او با فرهنگ اهل بیت(ع) و شعائر اسلامی در دوران دبیرستان رقم می‌خورد که برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم نظر او را جلب می‌کند.

گیاروف در این باره می‌گوید: «من در گذشته از محرم تنها خاطره‌ام، نذری‌های آن زمان بود اما زمانی‌که وارد دبیرستان شدم، دوستان مذهبی پیدا کردم و به‌واسطه آن‌ها به هیأت رفتم و حدود سه‌سال پیش از طریق یکی از دوستان با محمدحسین پویانفر آشنا شدم و رابطه‌ای دوستانه و صمیمی میان ما شکل گرفت.»

او علاقه بسیاری به اهل بیت(ع) دارد و معتقد است حضور در هیأت و کار برای این عزیزان، خیر و برکت برای زندگی‌اش داشته است اما شاید این سوال مطرح باشد یک مسیحی چگونه با اهل بیت(ع) آشنا شده و توانسته با آنان ارتباط برقرار کند، گیاروف در این باره می‌گوید: «با مشاهده مجالس عزاداری نسبت به این خاندان کنجکاو شدم بنابراین به مطالعه کتب و همچنین جستجو در اینترنت پرداختم و تلاش کردم آشنایی‌ام با این خاندان را افزایش دهم. پی‌بردم این عزیزان براساس عقل و منطق سخن گفته‌اند و حتی در حوزه علمی خودم که در دوران دبیرستان برروی مطالب علم فیزیک تحقیق داشتم، مشاهده کردم حضرت امیر(ع) در سخنان خود نسبیت‌های کوانتومی و نسبیت‌های عام و خاص را اثبات می‌کنند لذا بیش از پیش جذب شدم. از سوی دیگر زمانی که وارد فضای هیأت شدم، برکات بسیاری وارد زندگی‌ام شد که موجب جذب بیشتر من شد.»

گیاروف اما دوسالی است که سال نو میلادی خود را پای روضه و در هیأت امام حسین(ع) آغاز می‌کند، مدلی که شاید متفاوت از رسوم مسیحیت باشد، رسومی که حتی برخی از مردم ایران و از همه عجیب‌تر سلبریتی‌های مدعی مدرنیته هم برای چند لایک، تأکید به عکس گرفتن با درخت کریسمس دارند اما یک جوان مسیحی جویای حقیقت در این برهه زمانی راه دیگری می‌رود و برای ساختن سالی پربرکت برای خود به مجلس عزای امام حسین(ع) در هیأت ریحانهالنبی(س) می‌رود. او در این باره می‌گوید: «در شب کریسمس که مصادف با میلاد حضرت عیسی(ع) است، مراسم ویژه‌ای داریم، این شب به معنای اِعشای ربانی حضرت مسیح(ع) است که در دین ما مقدس است زیرا حضرت عیسی(ع) در این روز متولد شده و مسیحیان در این شب به دعاخوانی می‌پردازند، شراب می‌نوشند، سرود می‌خوانند و جشن می‌گیرند اما من امسال برای دومین سال تصمیم گرفتم جای این مراسم به هیأت بروم. سال قبل شب سال نو به هیأت ریحانهالنبی(س) رفتم که حال معنوی بسیار خوبی برای من داشت و امسال تصمیم گرفتم درست در شب کریسمس بروم تا بتوانم دوباره آن حال معنوی را به‌دست بیاورم.»

اما برای یک مسیحی که با مطالعه توانسته شناختی از اهل بیت(ع) به‌دست آورد کدام برنامه هیأت می‌تواند حال معنوی برای او ایجاد کند. گیاروف در این باره می‌گوید: «در ابتدا که به هیأت می‌رفتم، ارتباط چندانی با مباحث برقرار نمی‌کردم اما بعد از انجام مطالعه درباره اهل بیت(ع) با حضور در هیأت، حال معنوی خوبی کسب کردم و امروز در زمان روضه‌خوانی مداح، حال بسیار خوبی پیدا می‌کنم.»

دنیل گیاروف امسال اربعین راهی کربلای معلی شده است و زمانی که بنا داشت حال و هوای حضور در این پیاده‌روی معنوی بزرگ را توصیف کند، می‌گفت: «ابتدا تصورم این بود اربعین مشابه مراسم Easter یا (رستاخیزمسیح) در اسپانیاست که مسیحیان برای زمان به صلیب کشیدن حضرت عیسی(ع) برگزار می‌کنند اما از نزدیک دیدم، اربعین بسیار فراتر از این واقعه بود و مسلمانان در این روزها بسیار مهمان‌نوازانه از زائران استقبال می‌کردند و زمانی که با آن‌ها صحبت کردم که مسیحی هستم، می‌گفتند قدم شما برروی چشمان ماست».

گیاروف می‌گوید: «زمانی که در عراق به حرم حضرت عباس(ع) رفتم حال ویژه‌ای داشتم، بعد از آن حرم حضرت امیر(ع) برایم لذت‌بخش بود و بعد هم حرم امام حسین(ع) برایم شیرین بود.» همین‌جا بود که از او ماجرای علاقه ویژه مسیحیان و ارمنی‌ها به حضرت عباس(ع) را جویا شدم که در این باره می‌گوید: «شاید دلیل حس ویژه‌ من نسبت به این حرم همین ارادت باشد. بسیاری از ارمنی‌ها و مسیحی‌ها با نذر کردن برای ایشان به حاجت‌های خود می‌رسند و زمانی که ما دچار مشکلی می‌شویم برای ایشان نذر می‌کنیم و به حاجت خود می‌رسیم. به‌طورمثال من برای رسیدن به یک شغل خیلی آرزو داشتم، زمانی که برای استخدام در آن ثبت‌نام کردم نذر ایشان کردم تا به این حاجت برسم که دقیقاً فردای آن روز با من تماس گرفتند که استخدام شده‌ام.»

این جوان ۲۰ ساله‌ هم‌اکنون در دانشگاه رشته مکاترونیک می‌خواند اما از سوی دیگر مسئولیت سایت یک مؤسسه فرهنگی چندزبانه به نام فطرس مدیا را برعهده دارد که هدف آن رساندن پیام رسول الله در روز عید غدیر به جهانیان است. او در این باره می‌گوید: «در این سایت به تولید فیلم و مستندات مختلف با رویکرد تبلیغ حضرت امیر(ع) براساس خطبه غدیر به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی می‌پردازیم تا بتوانیم به مخاطبان، حقیقت‌های شیعه را معرفی کنیم. در این رابطه به مصاحبه با مستشرقین مطرح می‌پردازیم که تعدادی از کلیپ‌های ما نیز از رسانه ملی پخش شده است. در ایام اربعین این مجموعه با هزینه خود با هدف جهانی کردن اربعین، تعدادی عکاس مطرح را به این مراسم دعوت می‌کنیم. دو سال قبل امیلی گرت وایت عکاس انگلیسی و کلودیا جورجیا عکاس ایتالیایی به این مراسم رفتند. سال قبل دو عکاس اسپانیایی حضور پیدا کردند و امسال نیز تلاش کردیم تعدادی از جهانگردان مشهور فضای مجازی خارجی را به این سفر ببریم تا ترویج و تبلیغی برای این مراسم باشد.»

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار