تاریخ انتشار :

بانکداری اسلامی

افزایش تمایل غیر مسلمانان در اروپا به بانک های اسلامی

غیرمسلمانان در کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس به سمت بانک های اسلامی روی آوردند و انتظار می رود در آینده نزدیک تعداد آنها رشد پیدا کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از ابوظبی الاخباریه، مهاجران مسلمان در انگلیس رستوران های حلال تاسیس کردند، به طوری که غیرمسلمانان نیز جذب این رستوران ها شد. این تجربه الهام بخش در عرصه بانکداری شد.

بانک الریان به عنوان بزرگترین بانک مطابق با شریعت اسلامی در انگلیس، می گوید: نسبت مشتریان غیرمسلمان این بانک افزایش یافته است، به طوری که از یک به سه مسلمان تبدیل شده است، در حالی که در سال ۲۰۱۰ میلادی یک به هشت بوده است.

بانک لندن و خاورمیانه (blme) ، بانک دیگری است که راه حل های بانکداری اسلامی را ارایه می دهد، بیشتر مشتریان آن مسلمان نیستند.

به نظر می رسد که ممنوعیت این بانک از پرداخت سود به عنوان گزینه ای دور از انتظار پس اندازکنندگان است. طبق قانون شریعت اسلامی پرداخت سود ممنوع است، اما بانک های اسلامی به جای آن سپرده را سرمایه گذاری می کنند و بخشی از سود را بازمی گردانند. این همان چیزی است که سپرده گذاران به آن اهمیت می دهند.

برخی از مشتریان غیر مسلمان به اینگونه بانک ها به دلایل اخلاقی جذب می شود، زیرا شریعت اسلامی سرمایه گذاری در سهام را منع می کند و آن را مانند اسلحه، الکل و دخانیات ممنوع کرده است.

«سیمون ووکر» رئیس بخش فروش در بانک الریان می گوید ۹۰ درصد از سپرده گذاران که برای مدت معین در سال گذشته افتتاح حساب کردند، غیرمسلمان بودند.

بانک مرکزی انگلیس، بازده حساب پس انداز عادی را با نرخ سود پایه هدایت می کند که در سال ۲۰۰۹ میلادی به کمترین نقطه خود رسید.

«طارق الدیوانی» کارشناس مشاور بانکداری می گوید: اصل سرمایه گذاری اسلامی از ۱۴۰۰ سال بر مالکیت متقابل و تقسیم سود بنا شده است. بیشتر سپرده های شرعی میانگین مشخص و مشابهی برای سود دارد.

گفتنی است، دارایی های بانک الریان در طول ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی پنج برابر افزایش یافت. به طوری که فرآیند روی آوردن غیرمسلمانان به بانکداری اسلامی ادامه دارد و رشد بیشتری خواهد کرد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار